گروه اقتصادی: سخنان محمد سعیدی کیا، وزیر مسکن و شهرسازی در جلسه علنی غیررسمی‌مجلس بر اساس شواهد موجود برای نمایندگان مجلس قانع‌کننده نبوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی‌ پس از سخنان وزیر مسکن با وجود تایید ضمنی سخنان وزیر مسکن، خواستار تدابیر عملیاتی برای حل مشکل مسکن با همکاری دولت و مجلس شد.

بخشی از سخنان وزیر مسکن قانع‌کننده نبود

نایب‌رئیس اول مجلس به خبرنگار ما گفت: ‌معمولاً اینگونه جلسات و صحبت‌هایی که در آن می‌شود به تصمیم‌گیری نمی‌انجامد، بلکه بیشتر به‌منظور تبیین سیاست‌هاست و در این جلسه نیز بیشتر توصیه‌های مجلس به دولت مطرح شد و با توجه به این‌که 2 نوع متقاضی در بخش مسکن داریم (متقاضیان واقعی و افرادی که مسکن را یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند) پیشنهاد مجلس این است که دولت باید برای متقاضیان واقعی بخش مسکن چاره‌اندیشی کند و علاوه بر ارائه مسکن ارزان‌قیمت باید یارانه‌های مناسبی نیز به این قشر اختصاص دهد.

باهنر افزود: پیشنهاد دیگر مجلس ارائه مسکن‌های اجتماعی است؛ چرا که در بسیاری از کشورهای جهان شهرداری‌ها و دیگر نهادها مسکن‌های کوچک را با شرایط ساده و سهل و به طور موقت به متقاضیان واقعی همچون افراد تازه‌ازدواج کرده قرار می‌دهند و ما نیز باید در این بخش فعال شویم.

محمدرضا باهنر درباره سخنان وزیر مسکن نیز گفت: بخشی از استدلال‌ها و سخنان وزیر مسکن درباره علل گرانی مسکن قانع کننده بود و بخشی نیز ما را قانع نساخت.

وی درباره علل نابسامانی اخیر بازار مسکن گفت: در دو سه سال اخیر در بخش مسکن کشور رکود شدیدی حاکم شده بود و قیمت‌ها نه تنها رشد نداشت، بلکه  در برخی موارد حالت نزولی نیز داشت و طبیعی بود که بعد از این سه سال رکود، قیمت‌ها در بخش مسکن حرکتی صعودی پیدا کند، حال آنکه در یک اقتصاد سالم، قیمت مسکن عمدتا ثابت است.

وی افزود: از سال 82 تا 84 رکود سنگینی بر بخش مسکن کشور حاکم بود و همین امر موجب رکود ساخت‌وساز در کشور شد.

باهنر درباره نقش سیاست‌های اخیر در بخش مسکن در رشد بی‌رویه قیمت‌ها در این بخش نیز گفت: البته بعضی از سیاست‌های عمومی‌دولت نیز در تحریک تقاضای مسکن در جامعه موثر بوده و کاهش نرخ‌های وام‌های بانکی و ارائه برخی وام‌های مسکن موجب شد تقاضا در جامعه برای مسکن افزایش یابد، در حالی که در سطح عرضه تحریکی که موجب رشد عرضه گردد، شاهد نبودیم.

نایب رئیس اول مجلس عامل دیگر رشد قیمت‌ها در بخش مسکن را رشد نقدینگی در اقتصاد کشور دانست و افزود: نقدینگی علاوه بر تقویت رشد تورم، هر از گاهی به یکی از بخش‌های اقتصادی کشور که دارای ارزش افزوده بالایی است، تسری می‌یابد و این بار به‌سمت بخش مسکن حرکت کرده است.

سخنان وزیر مسکن کلی بود

ولی آذروش مخبر کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما پیرامون نشست نمایندگان با وزیر مسکن اظهار داشت: هدف ما از برگزاری این نشست بررسی مسئله گرانی مسکن و ارائه راهکار برای مهار آن بود، اما صحبت‌هایی که وزیر مسکن کردند بحث‌های کلی بود و کالبدشکافی دقیقی درباره علل بحران مسکن صورت نگرفت.

وی افزود: حل مشکل مسکن از یک سو منوط به متعادل شدن شرایط کلی اقتصادی کشور است و از سوی دیگر به اجرای صحیح پرداخت وام‌های مسکن بستگی دارد. وی ادامه داد: مسئله مسکن نیازمند سیاستگذاری صحیح و همه‌جانبه از سوی دولت است و فقط یک وزارتخانه نمی‌تواند مشکل مسکن کشور را حل کند.

نمایندگان قانع نشدند

اصغر گرانمایه‌پور نماینده کاشان نیز درباره سخنان وزیر مسکن به خبرنگار ما گفت: نمایندگان عمدتا از استدلال‌های وزیر مسکن درباره گرانی مسکن قانع نشدند و سخنان آقای سعیدی‌کیا برای حل معضل مسکن آنچنان امیدبخش نبود که انتظار مهار رشد قیمت مسکن را داشت.

وی افزود: وزیر مسکن عمدتا به تحلیل علل گرانی مسکن و نقش بخش مسکن در اقتصاد کشور پرداختند، اما مجموعا نمایندگان چشم‌انداز روشنی از سخنان وی برداشت نکردند و راه‌حلی که بتواند رشد قیمت مسکن را مهار کند، ارائه نشد.

کد خبر 13525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز