یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محققان آمریکایی که با دستکاری پروتئینی موفق شدند کلسترول بد را به کلسترول خوب تبدیل کنند امیدوارند که به روشی برای وداع با بیماری چاقی مفرط دست یابند.

به گزارش مهر، کلسترول بد به بافت چربی سفیدی که در اثر مصرف اضافی کالری‌ها نشست می‌کند، گفته می‌شود. این چربی برای تولید انرژی در بدن انسان استفاده نشده و بنابراین در منطقه شکمی ذخیره می‌شود.

این درحالی است که کلسترول خوب، بافت چربی قهوه ای است که در تولید انرژی استفاده می‌شود سلولهای این بافت میزان مناسبی از کالری را برای تولید انرژی می‌سوزانند.

محققان از مدتها مطالعاتی را بر روی تفاوتهای این دو بافت انجام داده اند و اکنون دانشمندان دانشگاه جان هاپکینز در تحقیقات جدید خود روشی را یافتند که می‌تواند کلسترول بد (LDL ) را به کلسترول خوب (HDL ) تبدیل کند.

more  کلسترول؛ خوب، بد یا زشت؟!

این پژوهشگران کشف کردند که با دستکاری و تغییر پروتئین ویژه‌ای به نام نوروپپتید (Y(NYPمی‌توان LDL را به HDL تبدیل کرد. نتایج این کشف که بر روی موش‌ها انجام شده است می‌تواند گامی مهم در یافتن راهی برای درمان کامل چاقی مفرط باشد.

براساس گزارش ساینس اکسپرس، این محققان دریافتند که با حذف بیان نوروپپتید (Y(NYP در هیپوتالاموس پشتی- میانی مغز می‌توان این تبدیل را انجام داد.

تحقیق بر روی این درمان ضد چاقی برپایه حضور سلول‌های بنیادی سازنده چربی قهوه ای در داخل چربی سفید انجام می‌شود.

این درمان فرضی می‌تواند از طریق تزریق سلولهای بنیادی چربی قهوه ای به بافت چربی سفید اجرا شود به روشی که سلول‌های بنیادی چربی قهوه‌ای، چربی سفید را وادار به تغییر کنند.

کد خبر 134985
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز