گروه بورس: معاون بورس اوراق بهادار تهران از تدوین دستورالعمل پذیرش و انتقال شرکت‌هایی که قصد دارند از فرابورس وارد بورس شوند خبر داد و در مورد دلایل پذیرفته نشدن بانک پاسارگاد توضیح داد.

بورس

به گزارش همشهری، بورس تهران قصد دارد در سال جدید برنامه پذیرش شرکت‌ها را سرعت بیشتری بدهد، بر همین اساس قرار است در همایشی که در سوم خرداد ماه برگزار می‌شود از 2 هزار شرکت برای حضور در بورس تهران دعوت شود. کارشناسان معتقدند در حال حاضر 3 هزار و500 شرکت در کشور وجود دارند که قابلیت ورود به بورس را دارند و درصورت ورود این شرکت‌ها به بورس اندازه‌های بازار سرمایه بیش از پیش بزرگ خواهد شد.

بر همین اساس، محمدرضا رستمی، معاون بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری، از تدوین دستورالعمل چگونگی ورود شرکت‌ها از فرابورس به بورس خبر داد و گفت: دستورالعمل چگونگی ورود شرکت‌ها از فرابورس به بورس تدوین شده و سازمان بورس اوراق بهادار در حال بررسی نهایی این دستورالعمل است.

ماجرای بانک پاسارگاد

رستمی در ادامه در مورد دلایل پذیرفته نشدن بانک پاسارگاد در بورس گفت: موضوع این است که براساس دستورالعمل و آیین‌نامه پذیرش شرکت‌ها در بورس حداقل 5درصد از سهام شرکت باید در عرضه اولیه در بورس واگذار شود اما بانک پاسارگاد به‌دلیل مشکلاتی نمی‌تواند این میزان سهام را عرضه کند. وی با بیان اینکه 30درصد از سهام بانک پاسارگاد به‌صورت شناور دست 45 هزار سهامدار است توضیح داد: بانک پاسارگاد اعلام کرده است که فقط می‌تواندتا سقف2.5 درصد از سهامش را در بورس عرضه کند.

بحث اصلی این است که گفته‌های مدیران بانک پاسارگاد با توجه به حساسیت سهامداران عمده به حق است اما بورس تهران نیز نمی‌تواند خلاف دستورالعمل و مقررات عمل کند در غیراین‌صورت دچار تخلف شده است. به گفته رستمی با درنظر گرفتن سرمایه 2310‌میلیارد تومانی بانک پاسارگاد عرضه 2درصد از سهام بانک پاسارگاد مناسب است اما نمی‌توان خلاف رویه‌ها و مقررات موجود عمل کرد. معاون بورس تهران تاکید کرد:در این ماجرا یا بورس تهران باید تخلف کندو دستورالعمل‌ها و قوانین را رعایت نکند یا سهامداران عمده بانک برای عرضه سهام رضایت بدهند. رستمی تاکید کرد: شاید دادوستد سهام این شرکت در فرابورس و سپس انتقال آن به بورس یکی از راه حل‌های موجود باشد که با درنظرگرفتن تدوین دستورالعمل انتقال شرکت‌ها از فرابورس به بورس این موضوع دنبال خواهد شد.

اما در عین حال، مصطفی امید قائمی مدیرعامل فرا بورس ایران دیروز در تازه‌ترین اظهارنظر خود، درباره پذیرش بانک پاسارگاد در فرابورس گفت: با توجه به پایان مهلت 6ماهه بین پذیرش و عرضه اولیه سهام، پذیرش در بورس یا فرابورس، این بانک باید مجددا در بورس یا فرابورس پذیرفته شود.

همایش ملی پذیرش

محمدرضا رستمی، معاون بورس تهران در مورد برنامه پذیرش شرکت‌های جدید در بورس گفت: تاکنون 500شرکت آمادگی خود را برای برگزاری همایش ملی پذیرش در بورس اعلام کرده‌اند و پیش‌بینی ما این است که حداقل 1000شرکت در این همایش بزرگ شرکت کنند و با مزایای حضور در بورس آشنا شوند.

کد خبر 134613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز