دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

گروه بورس: با عرضه سهام شرکت پتروشیمی پردیس در فرابورس، ارزش بازار فرابورس به 14 میلیارد دلار رسید و سهام این شرکت نیز 7/1 میلیارد دلار قیمت‌گذاری شد.

بورس

به گزارش همشهری، در شرایطی که روند عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس به‌طور کامل متوقف شده است دیروز عرضه‌های فرابورس در سال 90 آغاز شد و شرکت پتروشیمی پردیس برای نخستین‌بار در فرابورس عرضه شد و با استقبال بسیار زیاد سرمایه‌گذاران روبه‌رو شد. قراراست ظرف روز‌های آینده سهام شرکت‌های دیگری مانند پتروشیمی زاگرس، خانه‌سازی‌ و شهر‌سازی‌ باغمیشه، فولاد غدیر خوزستان، شرکت ساختمانی آ.اس.پ، سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک سرمایه، پتروشیمی امیرکبیر، چوکا مازندران، ایران ترانسفو ری و مسکن شمال‌شرق از طریق فرابورس عرضه شود.

بر این اساس دیروز 50 میلیون و 500 هزار سهم شرکت پتروشیمی پردیس به ارزش هر سهم هزار و 750 تومان فروخته شد و با توجه به سرمایه 100 میلیارد تومانی این شرکت (شامل یک میلیارد سهم) ارزش کلی شرکت پتروشیمی پردیس هزارو 750 میلیارد تومان معادل 1.7  میلیارد دلار قیمت‌گذاری شد؛ به این ترتیب با اضافه شدن این شرکت به فرابورس؛ ارزش کلی بازار سهام فرابورس به 14 میلیارد دلار رسید و شرکت پتروشیمی پردیس پس از شرکت همراه‌اول به دومین شرکت بزرگ فرابورس تبدیل شد.در حال حاضر شرکت همراه‌اول با ارزشی معادل 109 هزار میلیارد ریال (معادل 10 میلیارد دلار) بزرگ‌ترین شرکت فرابورس محسوب می‌شود.

بر همین اساس، روز گذشته مصطفی امید قائمی مدیرعامل فرابورس ایران در گفت‌وگو با همشهری از عرضه موفقیت‌آمیز پتروشیمی پردیس در مبادلات روز گذشته خبر داد و گفت: دیروز 50 میلیون و 500 هزار سهم شرکت پتروشیمی پردیس برای نخستین‌بار به قیمت هر سهم 1750 تومان فروخته شد.وی در پاسخ به این پرسش که سهام چه شرکت‌هایی در روز‌های آینده عرضه خواهد شد، گفت: ظرف روز‌های آینده عرضه‌های جدیدی در فرابورس انجام خواهد شد و با تعهد برخی سهامداران عمده، شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت‌ها نیز عرضه خواهد شد.این عرضه را شرکت توسعه الوند غدیر به‌عنوان مالک 81 درصد سهام پتروشیمی پردیس انجام داد.

نظر کارشناسان درباره قیمت سهام

همزمان با عرضه سهام شرکت پتروشیمی پردیس در فرابورس مدیران‌عامل 2 شرکت کارگزاری محدوده مناسب قیمت هر سهم این شرکت فرابورس را بین هزار و 550 تا حداکثر 2 هزار تومان اعلام کردند.
بر همین اساس ابوالقاسم آقادوست مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه در گفت‌وگو با فارس گفت: با توجه به اینکه هم‌اکنون از همه ظرفیت‌های اسمی پتروشیمی پردیس استفاده نمی‌شود و انتظار برای افزایش تولید محصولات وجود دارد و با در نظر گرفتن سود 311تومانی هر سهم برای سال‌جاری، محدوده قیمتی هرسهم پتروشیمی پردیس 1600تومان است.

به گفته آقادوست، محصولات این شرکت جزء فراورده‌های پتروشیمی پرطرفدار در دنیا بوده و انتظار می‌رود درصورت استفاده از ظرفیت کامل تولید، سودآوری پتروشیمی پردیس هم با رشد مواجه شود.
وی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی نرخ تولید و فروش اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس انتظار می‌رود پیش‌بینی سود هر سهم آن تا 380 تومان هم برسد. بنابراین با توجه به شرایط خوب شرکت‌های پتروشیمی در سال‌جاری و قیمت‌های جهانی، چشم‌انداز مثبتی برای این شرکت تازه‌وارد پیش‌بینی می‌شود. اما باید سهام این شرکت به قیمتی در فرابورس عرضه شود که جذابیت و اشتیاق سرمایه‌گذاران برای خرید هم حفظ شود.

تحریم اثری در فروش محصولات ندارد

شهریار شهمیری مدیرعامل کارگزاری سهم‌آشنا، شرکت پتروشیمی پردیس را ازجمله شرکت‌های با ظرفیت رشد و توسعه اعلام کرد و گفت: ‌ازجمله مزیت‌های پتروشیمی‌ پردیس روشن شدن نرخ گاز مصرفی از اواخر آذر سال‌گذشته است که 3 برابر شده است. بنابراین با توجه به این موضوع و معلوم بودن نرخ گاز مصرفی، این شرکت دارای ابهام اندکی است. از طرف دیگر عمده محصولات این شرکت یا به خارج از کشور صادر شده یا در داخل مشتریان دائمی دارد. وی ادامه داد: همچنین بررسی روند تولیدات این شرکت از سال 87 تاکنون حاکی از آن است که محصولات پتروشیمی پردیس هر سال روبه‌افزایش بوده و در سال گذشته هم نسبت به سال 88 ، دو برابر شده است.

از طرف دیگر محصولات صادراتی آن هم دارای مشتریان متنوعی ازجمله هند با 72درصد خرید محصولات اوره و آمونیاک و همچنین کشورهای آفریقایی و تایوان و اروپا بوده بنابراین موضوع ریسک تحریم در این شرکت چندان اثری نخواهد داشت. سرمایه‌گذاری توسعه الوند غدیر است که درصورت عرضه اولیه سهام به قیمت‌های مناسب و مدنظر اقدام به حمایت از آن خواهد کرد. وی در خاتمه با توجه به فروش محصولات این شرکت به قیمت فوب خلیج‌فارس و افزایش ظرفیت تولید و همچنین قیمت‌های جهانی محصولات، درباره محدوده قیمتی هرسهم آن گفت: با در نظر گرفتن نسبت قیمت به درآمد بین 7 تا 12 مرتبه‌ای شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بورس و همچنین پیش‌بینی سود 311 تومانی هرسهم آن برای سال‌جاری، حداقل قیمت هر سهم آن هزارو900 و حداکثر آن بیش از 2هزار تومان است که در این قیمت‌ها سهام آن برای خرید ارزنده خواهد بود.

کد خبر 132728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز