شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

گروه بورس: شنبه 21 اسفند برای نخستین بار، ابزار مالی جدیدی به‌نام اوراق صکوک در بازار سرمایه عرضه و پذیره‌نویسی شد.

بورس

به گزارش همشهری، اوراق صکوک ابزار مالی جدید برای تامین منابع مالی طرح‌های شرکت‌ها و مشارکت دیگران در سودآوری این پروژه‌هاست. در میان محصولات مالی اسلامی، صکوک اجاره یک محصول متمایز به شمار می‌رود که محبوبیت زیادی بین سرمایه‌گذاران مسلمان به‌دست آورده است. بر همین اساس،مرحله نخست عرضه اوراق اجاره شرکت هواپیمایی ماهان، در فرابورس ایران انجام شد تا صکوک به‌عنوان یک ابزار مالی جدید به‌طور رسمی فعالیت خود را در بازار سرمایه ایران آغاز کند. ناشر این اوراق، شرکت واسط مالی بهمن و موضوع انتشار این اوراق؛ خرید هواپیما از شرکت هواپیمایی ماهان برای اجاره مجدد است.

در همین رابطه مصطفی امید قائمی مدیرعامل شرکت فرابورس ایران به «همشهری» گفت: در معاملات دیروز فرابورس، بیش از 131‌میلیارد ریال اوراق اجاره این شرکت به فروش رفت. به گفته وی، مبلغ کل این اوراق 291 هزار و 500 میلیون ریال بود که مرحله دوم فروش این اوراق در مبادلات امروز، یکشنبه به‌انجام خواهد رسید. وی ادامه داد: این اوراق، توسط شرکت واسط بهمن به‌منظور تأمین مالی شرکت هواپیمایی ماهان به تعداد 291 هزار و 500 ورقه، به قیمت هر ورقه یک میلیون ریال، با نرخ اجاره بهای سالانه17.5 درصد صورت گرفت که سود آن در دوره‌های 3ماهه پرداخت می‌شود. وی افزود: اوراق اجاره صکوک جدید‌ترین ابزار مالی است که در فرابورس پذیره‌نویسی شد و پس‌از پایان پذیره‌نویسی معاملات دست دوم آن در فرابورس انجام خواهد شد. مدیرعامل فرابورس یاد آور شد: در نخستین روز پذیره‌نویسی این اوراق بیش از 131 میلیارد ریال آن خریداری شد و با توجه به اینکه این نخستین اوراق صکوک بود، از خریداران بزرگ که اعلام آمادگی برای شرکت در پذیره‌نویسی کرده بودند خواسته شد تا امکان شرکت در پذیره‌نویسی به سایر متقاضیان داده شود. بازار گردان و متعهد پذیره‌نویسی این اوراق را تامین سرمایه نوین تقبل کرده است.

کمک به بخش واقعی اقتصاد

در همین رابطه، سعید ثنایی مدیرعامل شرکت واسط مالی بهمن گفت: در ایران هرچند بررسی و تصویب صکوک به سال‌1386 باز‌می‌گردد اما ایجاد نهادهای مالی متناسب و لحاظ کردن تمام جوانب کار باعث شد که پس از تاسیس شرکت مدیریت دارایی مرکزی و نهادهای واسط مالی، نخستین اوراق بهادار اسلامی (صکوک اجاره) دیروز در بازار سرمایه منتشر شود تا ابزار جدیدی برای تامین مالی شرکت‌ها و کمک به بخش واقعی اقتصاد، راه‌اندازی شود.

کد خبر 130300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز