گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار از ارسال گزارش محرمانه‌ای خبر داد که در آن تاثیر هدفمندکردن یارانه‌ها بر بورس محاسبه شده است.

بورس

او در عین حال تاکید کرد این گزارش محرمانه است و در اختیار فعالان بازار سرمایه قرار نمی‌گیرد.به گزارش همشهری، 99 شرکت بورس در بهمن سال‌جاری گزارش پیش‌بینی سود سال90 خود را اعلام کردند و بر مبنای این گزارش‌ها 1.3 میلیارد دلار از سود شرکت‌های بورس تحت‌تأثیر هدفمندشدن یارانه‌ها کاهش یافته است. از مجموع این شرکت‌ها، تولید‌کنندگان سیمان و خودروسازان بیشترین تاثیر را از قانون هدفمندکردن یارانه‌ها پذیرفته‌اند. در شرایطی که فعالان بازار منتظر انتشار گزارش شفاف‌سازی‌ بورس تهران بودند اما بورس تهران اطلاعاتی در این باره منتشر نکرد.

مجموع سود پیش‌بینی شده شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، در سال آینده به حدود 116 هزار و 515 میلیارد ریال کاهش یافته که حکایت از کاهش 10درصدی سود کل شرکت‌های حاضر در بورس دارد. مطابق اعلام شرکت‌های حاضر در بورس و براساس پیش‌بینی سود سال آینده این شرکت‌ها بیشترین تاثیر هدفمندکردن یارانه‌ها بر صنایع سیمان قابل مشاهده است.

در چنین شرایطی با وجود آنکه گفته می‌شود بورس محل شفاف‌سازی‌ اطلاعات است و قوانین بورس، شرکت‌ها را مکلف به انتشار گزارش می‌کند اما تاکنون گزارشی درباره اطلاعات آماری شرکت‌ها برای بازار منتشر نشده و گزارش‌هایی هم که در این‌باره منتشر شده است با مهر محرمانه فقط به وزارت اقتصاد و شورای بورس ارسال شده است.

مشخص نیست در بازار سهام که گفته می‌شود رکن اصلی آن شفاف‌سازی‌ است چرا باید گزارشی با مهر محرمانه و فقط برای عده‌ای خاص قابل استفاده باشد. در چنین شرایطی روز گذشته، حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار در آخرین نشست مطبوعاتی خود در سال‌جاری به این انتقادها پاسخ داد و گفت: گزارش‌های مربوط به تاثیر هدفمندکردن یارانه‌ها تهیه شده و به وزارت اقتصاد و شورای بورس ارسال شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این گزارش برای فعالان بازار که منافعشان در این بازار در‌گیر است منتشر خواهد شد، گفت: خیر این گزارش محرمانه است. وی درباره اینکه گزارش پیش‌بینی سود 99 شرکت در بهمن ماه سال‌جاری منتشر شده است، گفت: درباره پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس و تاثیری که هدفمندکردن یارانه‌ها بر سود شرکت‌ها گذاشته است باید تا انتشار گزارش 3 ماهه شرکت‌ها در سال 90 منتظر ماند و پس از آن به ارزیابی تاثیر هدفمندکردن یارانه‌ها بر بورس پرداخت.

گزارش سال 89

مدیرعامل بورس اوراق بهادار در ادامه به تشریح فعالیت‌های سال 89 پرداخت و گفت: میزان سود واقعی شرکت‌های بورس در سال 88 مبلغ 12 هزارو 200میلیارد تومان بود که این میزان در سال‌جاری به14.7  هزار میلیارد تومان رسید ضمن اینکه پیش‌بینی ما این است که ارزش بورس تهران در پایان سال 90 به 140 میلیارد دلار برسد.

وی با بیان اینکه ارزش بورس تهران هم‌اکنون 105 میلیارددلار است درباره میزان بازده بورس تاکید کرد: شاخص بورس تهران از ابتدای سال تاکنون 75 درصد رشد کرده که این میزان بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاران بورس است. وی افزود: از این میزان بازده 25 درصد مربوط به سود نقدی شرکت‌ها بوده و 50 درصد از بازده هم مربوط به میزان افزایش قیمت سهام شرکت‌هاست.

کد خبر 130477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز