همشهری آنلاین: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با نخست وزیر امارات تاکید کرد: مطالبات مردم بحرین از طریق مسالمت آمیز مطرح شد و باید دولت این کشور نیز پاسخ این مطالبات را از طریق مسالمات می داد.

به گزارش ایرنا از ابوظبی، علی اکبر صالحی روز یکشنبه در دیدار با 'شیخ محمد بن راشد آل مکتوم' نخست وزیر امارات در ابوظبی همچنین گفت : ورود و دخالت نیروهای خارجی به بحرین وضعیت را پیچیده تر کرد و تداوم این سیاست و استمرار نظامی گری، صرفا به تشدید بحران در بحرین می انجامد.

صالحی تنها راه برون رفت از بحران کنونی در بحرین را تلاش دسته جمعی با رویکرد حکیمانه و تلاش گسترده و خروج نیروهای خارجی و پاسخ مناسب به مطالبات مشروع مردم بحرین با حفظ استقلال و حاکمیت این کشور عنوان کرد .

در دیدار وزیر خارجه ایران با نخست وزیر امارات همچنین مناسبات تهران و ابوظبی در بخشهای سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی و آخرین تحولات منطقه مورد بررسی قرار گرفت .

صالحی در این ملاقات با ابلاغ سلام گرم دکتر 'رحیمی ' معاون اول رییس جمهوری اسلامی ایران به شیخ محمد ، روابط ایران و امارات را تاریخی و دیرینه دانست .

وی با اشاره به اهمیت مناسبات برادرانه میان کشورهای منطقه ، ضرورت تاکید بر مشترکات فراوان میان کشورها در جهت منافع و مصالح ملتهای منطقه را خاطر نشان کرد .

وزیر خارجه ایران با اشاره به تحولات جاری در خاورمیانه عربی و شمال آفریقا ، خواهان پاسخ مناسب دولت های این کشورها به مطالبات مشروع ملت های خود شد .

شیخ محمد نخست وزیر و وزیر دفاع امارات نیز در این دیدار خواستار ابلاغ سلام گرم وی به معاون رییس جمهوری ایران شد و با تاکید بر اهمیت زمانی سفر وزیر خارجه ایران به ابوظبی گفت : ایران و امارات همسایه هستند و تا ابد همسایه خواهند ماند.

وی هرگونه دخالت دیگران در امور مربوط به دو کشور را مردود دانست .

نخست وزیر امارات تاکید کرد: منافع و نگرانی ایران و امارات مشترک است و ما هرگونه فشار علیه ایران را به ضرر خود می دانیم .

شیخ محمد با اشاره به تحولات منطقه ، ضمن رد وجود اختلافات قومی، اینگونه زمزمه ها را القائات بیگانگان توصیف کرد.

وی پاسخ مثبت مسوولان کشورهای منطقه به مطالبات مردم خود را مورد تاکید قرار داد .

نخست وزیر امارات همچنین با اشاره به برنامه هسته ای صلح آمیز ایران گفت : ما از هرگونه برنامه صلح آمیز هسته ای در کشورهای منطقه حمایت می کنیم و آن را حق همه کشورها می دانیم .

وی تحریم اعمال شده علیه ایران درباره برنامه هسته ای صلح آمیز را به ضرر مردم منطقه دانست .

در دیدار صالحی با شیخ محمد ، وزیر خارجه ، وزیر دربار، وزیر علوم و وزیر مشاور در امور خارجه امارات حضور داشتند .

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح روز یکشنبه  برای دیدار با نخست وزیر و وزیر خارجه امارات وارد ابوظبی پایتخت این کشور شد .

کد خبر 134395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز