همشهری آنلاین: 'شورای مسلمانان بریتانیا(ام سی بی) با انتشار بیانیه ای از سیاست های دولت انگلیس درقبال بحرین عمیقا ابراز ناراحتی کرد و گفت: به نظر می رسد میان سیاست خارجی انگلیس و حمایت از حقوق بشر تناقض و ناهماهنگی وجود دارد.

انتقاد شورای مسلمانان بریتانیا از سیاست انگلیس در قبال بحرین

به گزارش ایرنا، این شورا که بزرگترین تشکل اسلامی انگلیس به شمار می رود، با اشاره به دیدار دو روز پیش ولیعهد بحرین با نخست وزیر انگلیس در لندن افزود: دیدار شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه با دیوید کامرون ضربه ای به تعهدات انگلیس مبنی بر ضرورت انجام تغییرات دموکراتیک در خاورمیانه بود.

شورای مسلمانان بریتانیا تاکید کرد: این غیرقابل تحمل است که ما برای حفاظت از مردم غیرنظامی در مقابل اقدامات ظالمانه رژیم های سرکوبگر در برخی کشورها تدابیر سختی اتخاذ می کنیم ولی در مقابل چنین اقداماتی در برخی دیگر از کشورها، هیچ کاری انجام نمی دهیم.

در این بیانیه آمده است: طی یک ماه گذشته اخبار و گزارش های رسیده از بحرین حکایت از استفاده نیروهای امنیتی از مهمات جنگی علیه معترضان، تخریب مساجد، رفتار وحشیانه با مخالفان و حتی کارکنان بیمارستان ها دارد.

'در ماه فوریه نخست وزیر انگلیس گفته بود که در آینده از جمله شرایط تعامل انگلیس با کشورهای عرب منطقه رعایت اصول جهانی حقوق بشر خواهد بود ولی به نظر می رسد که این شرایط برای تعامل با بحرین تعلیق شده اند.'

شورای مسلمانان بریتانیا در پایان تاکید کرده است که دولت انگلیس نباید چشم خود را به روی نقض حقوق بشر در بحرین ببندد.

نخست وزیر انگلیس پنجشنبه شب با شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین در لندن دیدار و گفت و گو کرد و انتقاد رسانه ها و محافل سیاسی این کشور را برانگیخت.

رسانه های انگلیس روز جمعه با چاپ عکسی از دیوید کامرون در حال دست دادن با ولیعهد بحرین نوشتند: این اقدام نخست وزیر انگلیس خشم و انتقادات زیادی را برانگیخت.

روزنامه گاردین نوشت: نخست وزیر انگلیس در حالی از ولیعهد بحرین استقبال کرد که منامه همچنان به سرکوب معترضان آن کشور ادامه می دهد.

'دنیس مک شین' از نمایندگان حزب کارگر و معاون سابق وزارت خارجه انگلیس از نخست وزیر کامرون به دلیل پهن کردن فرش قرمز برای ولیعهد بحرین و گرفتن عکس یادگاری با وی در مقابل دفتر نخست وزیری انتقاد کرد.

وی گفت: ما گزارش های مستند زیادی داریم که نشان می دهد مردم بحرین از جمله زنان و پزشکان شکنجه و کشته می شوند... حتی عربستان سعودی تانک های خود را به بحرین اعزام کرده تا معترضان را سرکوب کند، این اقدام یادآور اعزام تانک های شوروی برای سرکوب مردم در پراگ و بوداپست است.

وی افزود: آقای کامرون بدرستی خواستار برکناری قذافی و ارجاع پرونده وی به دادگاه جنایی بین المللی شده است ولی متاسفانه همزمان دیکتاتورهای بحرین که مانند قذافی در سرکوب، کشتار و شکنجه و دستگیری های گسترده گناهکار هستند در دفتر نخست وزیری مورد استقبال قرار می گیرند.

'پیتر تاتچل' از فعالان مدافع حقوق بشر نیز در واکنش به این اقدام نخست وزیر انگلیس گفت: این یک اشتباه محاسباتی بزرگ است که ولیعهد بحرین در زمانی که رژیم آن کشور معترضان دموکراسی خواه را دستگیر، شکنجه و به قتل می رساند، در لندن مورد استقبال قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: انگلیس نباید با دیکتاتوری که دستش به نقض گسترده حقوق بشر آلوده است همچون گذشته رفتار کند.

روزنامه دیلی تلگراف نیز با اشاره به انتقادات مطرح شده علیه دیدار کامرون و شیخ حمد نوشت: منتقدان می گویند مقامات رسمی انگلیس نباید فرش قرمز برای رییس دستگاه شکنجه بحرین پهن کنند، این گونه اقدامات علائم غلطی را به خارج می فرستد.

روزنامه 'دیلی میل' لندن هم در مطلبی با عنوان 'کامرون به خاطر خوشامد گویی به شکنجه گر مورد انتقاد قرار گرفت'، نوشت: مدافعان حقوق بشر تصمیم نخست وزیر را برای دعوت از ولیعهد بحرین در حالی که رژیم آن کشور وحشیانه سرگرم سرکوب معترضان دموکراسی خواه است، محکوم کردند.

این روزنامه افزود: نخست وزیر انگلیس با این کار خود در واقع فرش قرمز به زیر پای سرکرده شکنجه گر بحرین انداخته است.

'عباس عمران' از اعضای ارشد 'جامعه حقوق بشر بحرین' نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در لندن دیدار ولیعهد بحرین با نخست وزیر انگلیس را بشدت محکوم کرد و گفت: شیخ سلمان بن حمد آل خلیفه یک قاتل است که دستور سرکوب و شکنجه مردم بحرین را صادر کرده است.

وی افزود: ولعیهد بحرین فردی است که دستور مستقیم تیراندازی به مردم را صادر کرده و باعث شهادت بیش از 30 نفر از مردم مسلمان بحرین شده است.

وی اظهارداشت: جای تاسف دارد که نخست وزیر انگلیس به عنوان کشوری که ادعای حمایت از حقوق بشر و دموکراسی را دارد با چنین فردی دیدار و گفت و گو می کند و در مقابل دفتر نخست وزیری با وی عکس یادگاری می گیرد.

این فعال بحرینی مقیم لندن تاکید کرد: دیدار نخست وزیر انگلیس با ولیعهد بحرین باردیگر ثابت کرد که این کشور از معیارهای دوگانه در قبال مردم کشورهای عربی از جمله بحرین پیروی می کند.

کد خبر 135571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز