همشهری آنلاین: سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای محاکمه 'آیات القرمزی' شاعره مبارز بحرینی در دادگاه نظامی آن کشور را بشدت محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، مالکولم اسمارت مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل در این بیانیه گفت: تصمیم دادگاه نظامی بحرین برای زندانی کردن این شاعره و دانشجوی جوان به مدت یک سال تصمیمی غیرقابل قبول است و خانم 'القرمزی' باید فورا و بدون هرگونه قید و شرطی آزاد شود.

وی افزود: محبوس کردن این شاعره 20 ساله فقط به خاطر خواندن شعر انتقادی و بیان کردن دیدگاه های خود در فضای عمومی نشان می دهد که آزادی بیان و اجتماع برای مردم عادی بحرین چه معنایی دارد.

'مقامات بحرینی باید اتهامات غیرمنصفانه علیه آیات القرمزی را پس بگیرند و فورا وی را آزاد کنند.'

یک دادگاه نظامی در شهر منامه روز گذشته این شاعره جوان را به اتهام 'شرکت در اعتراضات غیر قانونی، بر هم زدن امنیت عمومی و انتقاد آشکار از حکومت' به یک سال زندان محکوم کرد.

گفتنی است دلیل اصلی بازداشت و محکومیت القرمزی سرودن شعری در انتقاد از حاکم بحرین بوده است.

بر اساس گزارش منابع خبری این شاعره جوان پس از بازداشت در ماه مارس هدف انواع شکنجه و بدرفتاری ماموران امنیتی قرار گرفته و در هفته های اول بازداشت حتی اجازه تماس با نزدیکان خود را نیز نداشته است.

سازمان عفو بین الملل نیز در بیانیه خود با تایید این موضوع نوشته است: القرمزی در 15 روز نخست بازداشت خود هیچ تماسی با دنیای خارج نداشته و پس از آن نیز فقط دو بار توانسته است تماس کوتاهی با خانواده خود داشته باشد. او گفته است که هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با شوک الکتریکی شکنجه شده است.

این سازمان مستقر در لندن افزود: این شاعره جوان در گفت و گو با خانواده اش تاکید کرده است که همچنان بر دیدگاه های خود پایبند است. وکلای وی نیز قصد دارند علیه این حکم دادگاه نظامی تقاضای تجدیدنظر کنند.

عفو بین الملل با انتقاد از محاکمه معترضان بحرینی در دادگاه های نظامی تاکید کرد: این متهمان اکثرا به دلیل بیان مسالمت آمیز دیدگاه هایشان بازداشت شده اند و در واقع زندانیان وجدان هستند و باید فورا و بدون هرگونه قید و شرطی آزاد شوند.

'دادگاه های نظامی در بحرین فاقد استقلال قضایی بوده و از رعایت استانداردهای بین المللی نیز ناتوان هستند.'

کد خبر 137557
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز