گروه بین‌الملل: در ادامه صدور احکام اعدام و حبس ابد برای شهروندان معترض بحرینی در دادگاه‌های نظامی، روز گذشته دادگاه نظامی این کشور، 10نفر از رهبران و اعضای گروه‌های مخالف را به حبس ابد محکوم کرد.

بحرین

به گزارش شبکه خبری العربیه، شعبه‌ویژه دادگاه نظامی بحرین که به‌صورت فوق‌العاده برای ایجاد فضای سرکوب و مجازات معترضان تشکیل شده، دیروز علاوه بر صدور حکم حبس ابد برای 10 نفر از شخصیت‌های شیعه مخالف بحرینی، 13نفر دیگر را به حبس از 2 تا 15 سال محکوم کرد. فهرست اتهامات این افراد شامل 12 اتهام از جمله تشکیل و اداره گروهی تروریستی برای کودتا علیه نظام با استفاده از زور و ابزارهای غیرقانونی، جمع‌آوری اموال برای گروه تروریستی با علم به تروریست بودن آن، دعوت برای تغییر قانون اساسی و نظام پادشاهی، تلاش و تماس با سازمانی تروریستی در خارج از کشور به‌منظور انجام اقدامات خصمانه علیه نظام، توهین به ارتش، تبلیغ علیه نظام حاکم، تحریک علیه نظام به‌صورت علنی و تحقیر آن، نشر اکاذیب و تخریب اموال عمومی است.

این درحالی است که طی یک ماه گذشته، دادگاه نظامی بحرین، 4 نفر از معترضان را به اتهام زیر گرفتن یک افسر پلیس به اعدام محکوم کرد اما به‌علت فشارهای داخلی و بین‌المللی مجبور شد مجازات حکم اعدام 2 نفر از آنان را به حبس ابد کاهش دهد. هرچند که این حکم قابل تجدید نظر بود اما دیوان عالی این کشور، تشکیل جلسه برای درخواست تجدید نظر را اخیرا به تعویق انداخت.اما احکام صادره جدید که به‌دنبال اعتراضات مردمی علیه نظام حاکم برای تحقق خواسته‌های دمکراتیک صادر می‌شود، شامل 21 نفر می‌شود که 7 نفر از آنان به‌صورت غیابی محاکمه شدند.

شعبه‌ویژه دادگاه نظامی بحرین، عبدالوهاب حسین رهبر جنبش شیعی وفا، حسن علی مشیمع رهبر جنبش حق، محمد حبیب المقداد و رضی منصور مکی معروف به عبدالجلیل المقداد و عبدالجلیل السنکیس از اعضای جنبش حق، سعید میرزا احمد النوری و عبدالهادی الخواجه از فعالان حقوق بشر را به‌صورت حضوری و سعید عبدالنبی شهاب را به‌صورت غیابی محاکمه و حکم حبس ابد برای آنان صادر کرد. این دادگاه استثنایی همچنین ابراهیم شریف سنی لیبرال و رهبر جنبش وعد را به 5 سال زندان و صلاح الخواجه را به‌مدت مشابه و الحر یوسف الصمیخ را به 2 سال زندان محکوم کرد. در میان متهمان چند وبلاگ‌نویس هم دیده می‌شوند که به 15سال حبس محکوم شده‌اند.

این احکام سنگین برای معترضان بحرینی درحالی صادر می‌شود که مقامات بحرینی در هفته‌های اخیر از آغاز روند گفت‌وگو با مخالفان و تعهد به اصلاحات با مشارکت همه گروه‌های سیاسی مخالف خبر داده‌اند. 2 هفته پیش ولیعهد بحرین در سفر به واشنگتن در کاخ سفید با مقامات آمریکایی و باراک اوباما دیدار کرد. در این دیدار مقامات آمریکایی از آغاز مذاکرات با مخالفان در بحرین استقبال کرده و خاندان سلطنتی این کشور را به ادامه این مذاکرات دعوت کردند! در همین حال، شاهدان حاضر در دادگاه اعلام کردند متهمان پس‌از صدور حکم، ضمن تاکید بر مسالمت آمیز بودن اعتراضات خود، تصریح کردند که اعتراضات خود را ادامه خواهند داد.

در اواخر ماه می‌گذشته دادستانی نظامی بحرین 21متهم را در موضوع موسوم به «تشکیلات تروریستی» و مربوط به «تلاش برای کودتا علیه نظام» در بحرین و تماس با سازمانی تروریستی به دادگاه بدوی حالت فوق‌العاده معرفی کرده بود. در 2 روز گذشته و در آستانه صدور احکام معترضان بحرینی، مردم بحرین با تجمع در خیابان‌ها به برگزاری چنین دادگاه‌های نظامی و غیرعادلانه‌ای اعتراض کردند. به گزارش خبرگزاری الجزیره، تظاهرات معترضان دیروز نیز ادامه یافته است. شهروندان و اعضای گروه‌های مختلف سیاسی بحرینی، با سردادن شعارهایی علیه شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین، خواستار توقف دادگاه نظامی فعالان مدنی، آزادی زندانیان سیاسی و خودداری از شرکت در گفت‌وگوی ملی شدند.

شماری از فعالان بحرینی نیز با ارسال پیام‌های کوتاه تلفن‌های همراه، شهروندان را به برگزاری تظاهرات در «روز وفاداری به شخصیت‌های برجسته» فراخواندند.نظام بحرین همچنین بیش از 40 پزشک را به اتهامات مختلف از جمله کمک به زخمی‌شدگان بازداشت کرده و قرار است به‌زودی محاکمه آنان را آغاز کند.

کد خبر 138404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز