یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رژیم آل خلیفه بحرین در آخرین تلاش‌های خود برای سرکوب قیام مردم این کشور موج محاکمه رهبران معترض را آغاز کرد.

بحرین

روند محاکمه 21 نفر از رهبران طرفدار برقراری دمکراسی در بحرین از روز گذشته به اتهام‌های واهی آغاز شد تا رژیم پادشاهی این کشور قدم دیگری را برای خاموش کردن صدای مخالفان بردارد.دادستان نظامی بحرین این افراد را به موارد مختلفی از جمله تلاش برای سرنگونی نظام پادشاهی با کمک «گروه‌های تروریست» خارجی متهم کرده است.ابراهیم شریف، رهبر جمعیت وعد از گروه‌های مخالف در بحرین از جمله نخستین کسانی بود که روز گذشته در دادگاه حاضر شد. علاوه بر وی حسن المشیمع، رهبر جنبش حق و عبدالوهاب حسین، رهبر جریان وفاء و عبدالهادی خواجه از دیگر افرادی بودند که دیروز به همراه چند نفر از فعالان سیاسی و دینی دادگاهی شدند. شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده است که روز گذشته حداقل 14 نفر از مخالفان به دادگاه برده شدند و قرار است محاکمه بقیه افراد به‌صورت غیابی صورت پذیرد. رژیم آل خلیفه ادعا دارد که این افراد در جمع‌آوری و توزیع کمک‌های مالی به آنچه گروهک‌های تروریستی خوانده شده نقش داشته‌اند و به انتشار اخبار دروغین و غرض‌دار در جهت تشویش افکار عمومی و بر هم زدن امنیت بحرین و فعالیت‌های تحریک‌آمیز علیه برخی از طوایف و قومیت‌ها دست زده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس همچنین عبدالهادی الخواجه یکی از فعالان مهم حقوق بشر بحرین هم در میان کسانی بوده که روز گذشته دادگاهی شده است. وی ماه گذشته به همراه 2داماد خود پس از ضرب و شتم شدید از سوی نیروهای پلیس در خانه‌اش دستگیر شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اکثر رهبران معترض بحرین از 17 مارس در بازداشتگاهی نظامی در پایگاه هوایی شیخ عیسی به سر می‌برند که در جنوب منامه واقع است. درحالی‌که سرکوب مردم بحرین در ماه‌های گذشته از سوی نیروهای امنیتی این کشور با همکاری نظامیان عربستان سعودی باعث کشته شدن ده‌ها نفر شده است یک دادگاه ویژه امنیتی که در زمان اعلام وضعیت فوق‌العاده تشکیل شده بود ماه گذشته 4 نفر از شیعیان معترض این کشور را به اتهام کشتن 2 مامور پلیس به مرگ محکوم کرد! همچنین گفته می‌شود که هفته گذشته 23 پزشک و 24 پرستار که تنها اتهامشان کمک به مجروحان اعتراض‌های ضددولتی بوده‌است به‌صورت مخفیانه محاکمه شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که گروه زیادی از کادر پزشکی بیمارستان‌ها که براساس وظیفه خود اقدام به درمان معترضان کرده بودند از سوی نیروهای امنیتی در بازداشت به سر می‌برند. درحالی‌که گزارش‌های مختلفی درباره بدرفتاری و شکنجه مخالفان در زندان‌های رژیم آل‌خلیفه وجود دارد روز گذشته دادستان کل نظامی بحرین مدعی شد که تمامی متهمین بازداشت شده از حقوق قانونی از جمله ارتباط با خانواده‌های خود و استفاده از وکیل برخوردار خواهند بود!

برخی از منابع حقوقی در روزهای اخیر از بدرفتاری با متهمان در راستای گرفتن اعتراف از آنها هشدار داده‌اند. در روزهای گذشته همچنین خبر کشته شدن جواد فیروز، نماینده مستعفی پارلمان بحرین در زندان‌های رژیم آل خلیفه منتشر شد که «نبیل رجب» رئیس مرکز حقوق بشر بحرین ضمن تکذیب این مسئله نسبت به وضعیت سلامتی وی ابراز نگرانی کرد. تظاهرات مردم بحرین با الهام از انقلاب مردم مصر و تونس در ماه فوریه آغاز شد و مردم این کشور با اعتراض گسترده خواستار سرنگونی رژیم آل خلیفه پس از 200 سال حکومت در این کشور شده‌اند. 70درصد جمعیت بحرین را شیعیان تشکیل می‌دهند که در طول سال‌های گذشته همواره با بدرفتاری رژیم این کشور روبه‌رو بوده‌اند. این کشور کوچک حاشیه خلیج‌فارس میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست و به همین خاطر باقی ماندن رژیم آل‌خلیفه در قدرت، اهمیتی راهبردی برای مقام‌های واشنگتن دارد. آمریکا به همین خاطر به همراه متحدان غربی خود تاکنون درباره سرکوب شیعیان بحرین سکوت اختیار کرده‌اند.

کد خبر 134427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز