یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

ترجمه - رقیه بهشتی: بازی نقش مهمی را در رشد و توسعه مهارت‌های ضروری کودک ایفا می‌کند. نوشتار پیش‌رو به‌طور مختصر به بررسی اهمیت نقش بازی در دوران خردسالی می‌پردازد.

بازی - کودکان


بازی کردن یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دوران خردسالی را تشکیل می‌دهد. شما شاید از کنار کودکی که مشغول بازی کردن است رد شوید و اطمینان یابید که او اوقات خوش و لذت‌بخشی را می‌گذراند. با این وجود، اهمیت این مسئله فراتر از اینهاست. دلیل این اهمیت در آن است که بازی عنصر سازنده مهارت‌های عقلانی کودک را تشکیل می‌دهد. والدین باید بدانند که کودک آنها از طریق بازی به توسعه مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های حل مشکلات و همچنین مهارت‌های فردی می‌پردازد.

والدین باید اطمینان یابند که کودکشان با کودکان دیگر بازی می‌کند. این مسئله مهم است؛ زیرا بازی با کودکان دیگر به رشد مهارت‌های اجتماعی و عاطفی کودک کمک کرده و همچنین در یادگیری مهارت‌هایی چون مذاکره مثمرثمر واقع می‌شود. کودک از طریق بازی با کودکان همسن خود، شریکی استفاده کردن از وسایل و گفت‌وگو کردن را یاد می‌گیرد. به درستی می‌توان گفت که بازی بخش جدایی‌ناپذیر یادگیری است. کودک با استعدادی ذاتی و اصرار برای یادگیری چیزهای جدید از طریق کاوش، به‌دنیا می‌آید. به‌عنوان مثال، هنگامی که کودک نوپا راه رفتن را آغاز می‌کند، دیگر دوست ندارد او را بغل کنند. او می‌خواهد راه برود. همانطور که کودک رشد می‌کند، والدین هم باید آرام‌آرام مهارت‌های جدیدی را به کودک بیاموزند و همچنین از طریق بازی، چیزهای جدیدی را به او آموزش دهند. این زمانی است که بازی به فعالیت مهمی در دوران خردسالی تبدیل می‌شود.

اهمیت بازی در دوران خردسالی

بازی در دوران خردسالی به این دلیل مهم است که کودک را برای مدرسه رفتن آماده می‌کند. درگیر شدن در فعالیت‌های گوناگون بازی کردن، به کودک در پرورش مهارت‌های اجتماعی و زبانی کمک می‌کند. هنگامی که کودک در خانه درگیر بازی‌های عملی و فعالیت‌های دستی می‌شود، مهارت‌های گوش دادن و استدلال کردن در او بهبود می‌یابد. فعالیت‌های بازی چندحسی بسیاری وجود دارند که به کودک یاد می‌دهند تا مهارت‌های گوناگون را از طریق لمس کردن، دیدن و شنیدن یاد بگیرد.

بازی کردن در دوران خردسالی مهم است، زیرا به رشد فیزیکی کودک کمک می‌کند. امروزه، چاقی به مشکلی شایع در میان کودکان تبدیل شده است. بازی کردن در فضای باز از چاق شدن کودکان در دوران خردسالی پیشگیری می‌کند. بازی در فضای باز به تغذیه مناسب در کودک کمک کرده و مهارت‌های حسی- حرکتی او را هماهنگ می‌سازد.

آواز خواندن با کودک یا همراه شدن با او در بازی‌هایی که دربردارنده بازی با کلمات ریتمیک است به رشد مهارت‌های زبانی کودک کمک شایانی می‌کند. متخصصان عقیده دارند که پرورش مهارت‌های زبان شفاهی در دوران خردسالی ضروری بوده و حتی از آموزش شناخت کلمات و صدای حروف اهمیت بیشتری دارد. به‌عنوان پدر یا مادر، باید بدانید که صحبت کردن با کودک به او کمک می‌کند تا زبان را سریع‌تر یاد بگیرد. جدا از حرف زدن با کودک، آواز خواندن، شعر خواندن و قصه گفتن نیز در رشد مهارت‌های زبانی مفید واقع می‌شود. بازی کردن، مهارت‌های ریاضی کودکان را توسعه داده و بهبود می‌بخشد. کودکان در مراحل اولیه رشد، مفاهیم ریاضی را درک می‌کنند. به‌عنوان والد کودک، شما مسئول رشد این مهارت در آنها هستید؛ باید آنها را درگیر فعالیت‌هایی چون شمارش تعداد اشیای درون یک کیسه، آموزش ارتباط‌هایی چون کوچک و بزرگ، کوتاه و بلند، کم و زیاد و... کنید.

کودکان از طریق بازی، نه تنها مهارت‌های جدید بسیاری را یاد می‌گیرند، بلکه اعتماد به‌نفس آنها نیز بهبود می‌یابد. اما باید به این موضوع اشاره کنم که والدین باید یاد بگیرند که به علایق کودکانشان احترام گذاشته و اجازه دهند که در طول بازی آنها هدایت بازی را برعهده داشته باشند. بازی به رشد روابط سالم و بلندمدت کودک و والدین کمک می‌کند. علاوه بر این، به والدین کمک می‌کند تا از فرایند تفکر کودک خود آگاهی یابند.

Buzzle.com

کد خبر 134378

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز