کریم اعظمی: در حالی‌که تنها 2هفته به پایان لیگ برتر باقی مانده، رقابت در انتهای جدول به اوج رسیده است و تیم‌های استیل‌آذین، پیکان، نفت تهران، سایپا، شهرداری تبریز و راه‌آهن وضعیت حساسی دارند و کماکان برای فرار از سقوط می‌جنگند.

فوتبال

این در حالی است که پاس همدان و شاهین بوشهر هم خطر سقوط را احساس می‌کنند و باید دید در پایان فصل چه تیم‌هایی با لیگ برتر ایران خداحافظی خواهند کرد. در پایان این فصل 3تیم سقوط خواهند کرد و 3تیم از لیگ دسته اول راهی لیگ برتر خواهند شد که در این میان حضور داماش‌گیلان در جمع لیگ برتری‌ها قطعی شده است.

در هفته‌های اخیر بازی‌های تیم‌هایی که در رده‌های پایین جدول قرار دارند، با حاشیه‌های زیادی همراه بوده و به‌نظر می‌رسد که در دیدارهای باقیمانده هم شاهد اتفاقات جنجالی و پر سر و صدایی باشیم. در این میان کوچک‌ترین اشتباهات داوری یا اتفاقات دیگر در سرنوشت تیم‌ها تأثیرگذار خواهد بود و شاید یکی از نگرانی‌های تیم‌ها به موضوع داوری مربوط شود. البته فدراسیون فوتبال اعلام کرده که نهایت تلاش خود را انجام خواهد داد تا بازی‌های هفته‌های پایانی از لحاظ داوری یا اتفاقات دیگر دچار مسائل حاشیه‌ای نشود. در این مطلب به وضعیت تیم‌های در حال سقوط و 2بازی پایانی آنها در لیگ برتر می‌پردازیم.

استیل‌آذین در حال حاضر با 28 امتیاز به قعر جدول چسبیده ولی این تیم همچنان به ماندن در لیگ برتر امیدوار است. آنها بعد از آمدن محمود یاوری، به کسب نتیجه امیدوار بودند ولی این مربی هم هنوز نتوانسته تیمش را از انتهای جدول جدا کند. البته استیل‌آذین در هفته‌ای که گذشت در انزلی با تک گل مهدی مهدوی‌کیا، موفق به شکست ملوان شد تا امیدواری به اردوی این تیم بازگردد ولی شانس آنها چندان زیاد نیست. استیل‌آذین ابتدا باید در زمین خودش با شهرداری تبریز روبه‌رو شود که این تیم تبریزی هم در بین کاندیداهای سقوط قرار دارد. بازی آخر استیل‌آذین هم در اصفهان مقابل ذوب‌آهن برگزار خواهد شد و این در حالی است که تیم اصفهانی برای گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا تلاش می‌کند و برای رسیدن به این هدف چاره‌ای جز پیروزی در 2بازی پایانی نخواهد داشت. از طرفی استیل‌آذین باید در انتظار توقف پیکان، نفت و سایپا باشد و باید گفت که سرنوشت ماندن این تیم در لیگ برتربستگی به نتایج این 3 تیم دارد.

بازی 6 امتیازی

پیکان با مربیگری محمد‌حسین ضیایی، در حال حاضر با 30 امتیاز در رده هفدهم جدول قرار دارد. این تیم در بازی آخر مقابل سایپا به تساوی رسید. ضیایی که برای هدایت پیکان ریسک بزرگی را قبول کرده است، در بازی بعدی میزبان راه‌آهن خواهد بود و شاید این سرنوشت‌ساز‌ترین بازی پیکانی‌ها در لیگ امسال باشد. آنها با یک حریف مستقیم روبه‌رو می‌شوند و در واقع دیدار با راه‌آهن یک بازی 6 امتیازی برای پیکان محسوب می‌شود. اگر پیکان در این دیدار موفق به کسب پیروزی شود در دیدار پایانی با روحیه بهتری مقابل پرسپولیس قرار خواهد گرفت و می‌تواند با امتیاز گرفتن از این تیم در لیگ برتر بماند. البته نباید فراموش کرد که پرسپولیس هم کماکان برای گرفتن سهمیه آسیا شانس دارد و آنها به شکست پیکان نیاز دارند.

کار سخت فرکی

تیم حسین فرکی، در هفته‌های گذشته تیم‌هایی مثل تراکتورسازی و مس را متوقف کرد و پیکان و نفت آبادان را با نتایجی پرگل پشت سر گذاشت اما یکباره سیری نزولی گرفت و شکست مقابل پرسپولیس و راه‌آهن اوضاع این تیم را بحرانی کرد. نفت تهران در حال حاضر با 33امتیاز در رده شانزدهم قرار دارد و 2بازی پایانی این تیم به ترتیب مقابل ذوب‌آهن و شاهین بوشهر خواهد بود. فرکی در این دو دیدار کار سختی خواهد داشت؛ او ابتدا میزبان تیمی خواهد بود که حاضر به از دست دادن سهمیه آسیا نیست و مطمئنا ذوب‌آهن هم حریف سختی برای نفت خواهد بود. در ضمن نفت در بازی آخر هم کار سختی مقابل تیم اکبر میثاقیان خواهد داشت، مگر اینکه ماندن شاهین در لیگ برتر قبل از هفته پایانی قطعی شود.

مایلی‌کهن و کابوس سقوط

تیم محمد مایلی‌کهن با وجود اینکه از لحاظ مالی و در اختیار داشتن بازیکن مشکل خاصی نداشت، در بازی‌های این فصل نتایج ضعیفی گرفت و شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که آنها در خطر سقوط قرار بگیرند. سایپا در حال حاضر با 33امتیاز در رده پانزدهم قرار دارد و در 2بازی سخت مقابل تراکتورسازی و سپاهان قرار خواهد گرفت. تراکتور با سختکوشی فراوان برای کسب سهمیه آسیا تلاش می‌کند و امتیاز گرفتن در تبریز برای تیم مایلی‌کهن ماموریتی سخت خواهد بود. تیم او در بازی آخر هم مقابل سپاهان قرار می‌گیرد و این مربی امیدوار است با توجه به قهرمانی سپاهان و احتمال کم‌شدن انگیزه این تیم بتواند 3امتیاز بازی آخر را هم بگیرد. مایلی‌کهن در سال‌های گذشته در تیم‌هایی مثل پیکان و فولاد نتایج ضعیفی گرفته طوری که این تیم‌ها در نهایت سقوط کرده‌اند و حالا تکرار آن اتفاقات، این مربی باتجربه را آزار می‌دهد. او در نهایت امیدوار است که تیمش را در لیگ برتر نگه دارد.

فرار از خداحافظی زودهنگام

شهرداری تبریز فصل پیش با میثاقیان از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود کرد و حالا دوست ندارد به‌عنوان میهمان یکساله، خداحافظی زودهنگامی با لیگ برتر داشته باشد. این تیم در حال حاضر با 34امتیاز در رده چهاردهم قرار دارد و این هفته یک بازی سخت در زمین استیل‌آذین خواهد داشت. تیم حمید درخشان در بازی قبلی پاس را در همدان متوقف کرد و حالا در تلاش است تا از استیل‌آذین هم امتیاز بگیرد تا همه چیز به بازی آخر کشیده شود. تیم دوم تبریز در هفته آخر میزبان فولاد خواهد بود و شاید تیم اهوازی انگیزه زیادی برای این بازی نداشته باشد. این موضوع برای شهرداری امیدوار‌کننده خواهد بود و آنها امیدوارند که در نهایت در لیگ برتر باقی بمانند.

در انتظار پایانی شیرین

مهدی تارتار زمانی به راه‌آهن آمد که این تیم با رسول کربکندی، نتایج ضعیفی گرفته بود. راه‌آهن بعد از آمدن تارتار در هفته‌های ابتدایی تیمی شکست‌ناپذیر جلوه می‌کرد و حتی مدتی کاملا دور از منطقه سقوط قرار داشت اما به تدریج دوران نزول راه‌آهن آغاز شد و حالا پس از مدت‌ها به جمع فانوس به دست‌ها بازگشته است. آنها در این فصل با مشکلات مالی و ضعف در گلزنی مواجه بودند و نسبت به روند داوری‌ها هم اعتراض داشتند. راه‌آهن مثل شهرداری تبریز 34امتیازی است و به لطف تفاضل گل بهتر در رده سیزدهم قرار دارد. آنها در بازی بعدی میهمان پیکان خواهند بود و کسب امتیاز در این دیدار برای راه‌آهن اتفاق خوشایندی است. راه‌آهن در بازی آخر میزبان مس است و پیروزی در این دیدار می‌تواند پایان شیرینی را برای تیم تارتار رقم بزند.

روزهای سخت یک تیم قدیمی

پاس همدان در حال حاضر با 35امتیاز در رده دوازدهم قرار دارد و حالا علی‌اصغر مدیرروستا در تلاش است تاتیمش را تا پایان لیگ در همین رتبه حفظ کند. پاس با محمود یاوری، نتایج بسیار ضعیفی گرفت و اوضاع این تیم با مدیرروستا تا حدود زیادی بهتر شد. پاس که یک تیم قدیمی در فوتبال ایران محسوب می‌شود، در بازی بعدی میهمان فولاد خواهد بود و جلالی که در مصاحبه‌هایش اعلام کرده بود می‌خواهد جزو 6 تیم اول لیگ باشد، دوست ندارد در این بازی امتیاز از دست بدهد. شکست دادن فولاد در اهواز کار ساده‌ای نخواهد بود، در ضمن شاگردان مدیرروستا در آخرین بازی میزبان استقلال خواهند بود و این هم یک بازی سخت به شمار می‌رود. استقلال در فکر نایب‌قهرمانی است و مهم‌ترین هدف این تیم کسب سهمیه آسیاست و به‌نظر می‌رسد 2بازی سخت در انتظار مدیرروستا باشد.

شوک میثاقیان

شاهین بوشهر با حمید استیلی نتوانست به آنچه می‌خواهد برسد به همین دلیل مسئولان این باشگاه بعد از قطع همکاری با استیلی، سراغ میثاقیان رفتند و شوک حاصل از حضور این مربی در شاهین مثبت بود. میثاقیان بعد از قبول هدایت شاهین نتایج بسیار خوبی گرفت تا جایی که حالا این تیم با 35 امتیاز در رده یازدهم قرار دارد و نگرانی‌هایش بابت سقوط کمتر از بقیه تیم‌هاست؛ چرا که شاهین از لحاظ فنی و روند نتیجه‌گیری شرایط خوبی دارد. شاهین در بازی بعدی به کرمان خواهد رفت تا مقابل مس قرار بگیرد و حتی تساوی در این دیدار هم نتیجه بدی برای تیم میثاقیان نخواهد بود. شاهین در هفته آخر هم میزبان نفت تهران خواهد بود و میثاقیان امیدوار است که یک ماموریت سخت دیگر را در دوران مربیگری‌‌اش با موفقیت پشت سر بگذارد.

کد خبر 133972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز