بعد از به جنجال‌کشیده‌شدن دیدارهای پرسپولیس - استیل‌آذین و پاس همدان- راه‌آهن، این بار جنجالی‌ترین بازی هفته سی و دوم لیگ برتر در تبریز برگزار شد.

فوتبال

همه چیز تا واپسین دقایق بازی با آرامش پیش می‌رفت ولی ماجرا از زمانی آغاز شد که علی علیزاده، مهاجم تراکتورسازی در محوطه جریمه صبا سرنگون شد و کمک‌داور پرچم خود را به علامت خطای پنالتی بالا برد. یدالله جهانبازی، داور وسط این دیدار هم تصمیم کمک خود را تایید کرد و در این هنگام بود که عده‌ای از بازیکنان صبا به سمت داور حمله کردند تا او را از تصمیمی که گرفته منصرف کنند. این اتفاقات باعث شد تا بازی برای دقایقی متوقف شود ولی ناگهان جهانبازی تصمیم خود را عوض کرد و پنالتی گرفته شده به سود تراکتور، تبدیل به دراپ‌بال شد. این اتفاق به قدری تراکتوری‌ها را عصبانی کرد که ناگهان آسمان پر از صندلی‌های رنگی شد؛ صندلی‌هایی که در کسری از ثانیه از سکوهای ورزشگاه کنده شدند و دور زمین را پر کردند.

این اعتراض خشونت‌بار ‌طرفداران تراکتور به تصمیم داور مسابقه بود و حتی آنها در خروج از ورزشگاه یک اتومبیل را ‌ واژگون کردند و به چند اتومبیل دیگر صدمه زدند. البته بازیکنان صبا و تراکتور هم در زمین جنجال‌هایی را به‌وجود آوردند که مطمئنا با واکنش کمیته انضباطی همراه خواهد بود. بیشترین اتهام متوجه کرار جاسم است که به خاطر اعتراض شدیدش از زمین اخراج شد. هافبک عراقی پیش از این هم یک بار به داور تعرض کرده بود که محرومیتش در تصمیمی عجیب به توصیه سعید‌لو از سوی کمیته انضباطی بخشیده شد.

تمارض علیزاده

علیزاده در متن صحنه پنالتی قرار داشت و تصاویر تلویزیونی ثابت کرد که مهاجم تراکتور با تمارض قصد گرفتن پنالتی و فریب داور را داشته است. علیزاده می‌گوید: «وقتی من به زمین افتادم، کمک‌داور به نشانه پنالتی پرچم زد و داور وسط هم سوت را به صدا در آورد و برای ما پنالتی گرفت. بعد از این صحنه بازیکنان صبا روی سر داور ریختند و نمی‌دانم تصمیم جهانبازی آن هم بعد از 5 دقیقه، چگونه عوض شد.» علیزاده در این مورد که خیلی‌ها می‌گویند او تمارض کرده و خودش را به زمین انداخته است، خاطرنشان می‌کند: «اصلا کاری ندارم در آن صحنه خطای پنالتی اتفاق افتاد یا نیفتاد. سؤال من این است که چرا داور ابتدا به نشانه پنالتی سوت زد ولی بعدا تصمیم خود را عوض کرد. ‌» عبدالله ویسی، سرمربی صبا اما در مورد جنجال داوری این مسابقه می‌گوید: «روزهایی که باختیم درباره داوری صحبت نکردم و الان هم صحبت نمی‌کنم. داوران اشتباه می‌کنند و آنها هم انسان هستند.‌برای تراکتورسازی و تماشاگرانش ارزش قائل هستم اما فوتبال همین است. آنها انتظار داشتند که ما برویم و بازی را ببازیم. آنها به ورزشگاه می‌آیند تا برد تیمشان را ببینند اما باید ظرفیت باخت را هم داشته باشند. اصلا ما اشتباه کردیم که تراکتور را بردیم.»

تصمیم داور درست بود

حسین عسگری، نایب‌رئیس کمیته داوران اما تصمیم جهانبازی در مورد نپذیرفتن نظر کمک داور را تایید می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه کمک داور به نشانه پنالتی پرچم می‌زند و خیلی سریع روی خط عرضی می‌رود. در این لحظه داور، بازی را قطع می‌کند و در همان لحظه بازیکنان صبا که در حال گرم کردن بودند به سمت داور بازی می‌روند که در حال مشورت با کمک داور است. جهانبازی که معتقد به خطای پنالتی نبوده است، در آن صحنه تصمیمی کاملا درست می‌گیرد و نظر کمک داور را برمی‌گرداند و قانون دراپ بال را اجرا می‌کند که با اعتراض تراکتوری‌ها مواجه می‌شود. براساس قوانین داوری، کمک داور تصمیم‌گیرنده اصلی نیست و قرار نیست که هر علامت یا پرچمی که از سوی او داده می‌شود، به تایید داور برسد. ‌»

محرومیت متخلفان

محمد حسین جعفری، مدیرعامل تراکتورسازی از شکایت این باشگاه از جهانبازی خبر داده و در مورد نحوه قضاوت او می‌گوید: «داور در بازی غرق شده بود و نمی‌توانست مدیریت کند. پس از آنکه کمک داور پنالتی را اعلام و داور هم آن را تایید کرد، بازیکنان صبا به‌گونه‌ای به سمت کمک‌داور حمله کردند که او به سمت دروازه فرار کرد. شاید همین کار هم باعث شد داور رای خود را پس بگیرد.» در این میان مجتبی شریفی، رئیس کمیته انضباطی می‌گوید: «به محض دریافت گزارش ناظران نسبت به برخورد شدید با متخلفان این بازی اقدام خواهیم کرد. در بازی‌های آینده هیچ مماشاتی در کار نخواهد بود و کسانی که بخواهند لذت تماشای فوتبال زیبا و جوانمردانه را از تماشاگران بگیرند، ما هم آنها را از لذت حضور در میادین محروم خواهیم کرد.»

کد خبر 134051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز