جمعه ۱۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیم فوتبال پیکان یکی از تیم‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران است که با حمایت مالی شرکت خودروسازی ایران خودرو فعالیت می‌کند.

باشگاه پیکان

باشگاه فوتبال پیکان یکی از شاخه‌های گروه ورزشی پیکان است که در زیرمجموعه این شرکت خودروسازی فعالیت می‌کند. تیم‌های والیبال و بسکتبال این شرکت خودروسازی هم تیم‌های موفقی هستند.

محمد خرمی بنیانگذار گروه ورزشی پیکان است که در سال ۱۳۴۶ آن را با کمک مالی کارخانه ایران خودرو تاسیس کرد. هدف اولیه آنها معرفی محصولات شرکت ایران خودرو و کسب شهرت بود.

آنها توانستند بازیکنان بزرگی چون علی پروین، مجید حلوایی، امیر عابدینی و تعدادی دیگر از بازیکنان تیم پرسپولیس در آن زمان را جذب کنند.

در سال ۱۳۴۸ این تیم برنده لیگ تهران شد. در سال ۱۳۴۹ به دلیل اختلاف میان مدیران باشگاه و بازیکنان منحل شد و اغلب بازیکنان به تیم پرسپولیس بازگشتند.

 در دهه ۵۰ میلادی باشگاه ورزشی پیکان بدون تیم فوتبالش با تیم‌های والیبال، بسکتبال و هندبال به کار خود ادامه داد. تا سال ۱۳۷۹ گروه ورزشی پیکان هیچ تیم فوتبالی نداشت تا اینکه در این سال سهام باشگاه بهمن را خریدند و بعد از ۳۰ سال به لیگ دسته اول بازگشتند. اعضای تیم بهمن حفظ شدند اما مربی‌ها تغییر کردند.

در فصل ۱۳۸۳-۸۴ تیم پیکان از لیگ‌برتر خارج شد اما در فصل بعد با به دست آوردن استانداردهای لازم دوباره به لیگ‌برتر بازگشت.

در فصل هشتم (۱۳۸۷-۸۸) این تیم به استان قزوین منتقل شد و با نام پیکان قزوین در مسابقات لیگ‌برتر شرکت کرد. این تیم در سال ۱۳۹۰ مجددا به تهران بازگشت و از لیگ برتر سقوط کرد اما دوباره در فروردین سال ۱۳۹۱ بود که پیکان دوباره لیگ ‌برتری شد

پیکان در اردیبهشت ۹۳ در بازی پلی آف با فجر پس از پیروزی بر این تیم به لیگ برتر چهاردهم بازگشت.

پیکان تهران ۳۱ تیر ماه با رای قطعی کمیته استیناف به لیگ یک سقوط کرد.

پیکان اردیبهشت ماه ۹۵ با قهرمانی در لیگ یک بار دیگر به لیگ برتر صعود کرد.

کد خبر 36141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز