همشهری آنلاین: وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: رشد تولید علم جمهوری اسلامی ایران بطور متوسط در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی 18برابر و در مقایسه باسایر کشورهای جهان 11برابر است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر کامران دانشجو در دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: در سال 2010 بیش از 18هزار مقاله  علمی و پژوهشی محققان ایرانی در نمایه بین المللی ISIبه ثبت رسید همچنین حدود 21هزار مقاله علمی ایرانی نیز در نمایه  بین المللی اسکاپوس نمایه شده است که روند روبه رشد تولید علمی ایران را به وضوح نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلامIsc نیز 27000مقاله علمی توسط محققان و اعضای هیات علمی دانشگاههای ایران ثبت شده است افزود : دانشگاههای ما متولی  تولید علم هستند و روز به روز برشدت این تولید افزوده می‌شود ولی مشکل اصلی دانشگاهها با بخش صنعت ، عدم ارتباط ارگانیک بین این دوبخش است

وزیر علوم گفت: پس از تولید علم در دانشگاه این وظیفه بخش صنعت است که از این علم محصول تولید کند که البته لازمه این امر باور داشتن دانشگاه و به صرفه بودن تولید محصول با این روش است.

دانشجو ضمن اشاره به طرح آمایش سرزمین و توسعه آموزش عالی براساس این طرح اظهار داشت : با اجرای این طرح توسعه آموزش عالی براساس نیازها و واقعیات صورت می گیرد و دیگر رشد انفعالی نخواهیم داشت.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود به رشد بی رویه مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی در کشور اشاره کرد و گفت : مشکل این مراکزکه خیلی بی رویه در مناطق مختلف کشور فعالیت می کنند بالا و پایین بودن شهریه نیست بلکه در ایجاد ساختار و سرمایه گذاری اولیه مشکل دارند که در صورت تامین آن، دولت نیز به آنها کمک می کند و ان شاء .. با اصلاح اساسنامه این مراکز تا پایان سال، بسیاری از مشکلات آنان حل می شود.

وی همچنین با  تاکید برانگیزه بالای اعضای هیات علمی دانشگاههای  کشوردر انجام امور علمی و پژوهشی گفت : علیرغم عدم تخصیص  بودجه مناسب تجهیزات آزمایشگاهی درهشت سال گذشته  و نیز تحریمهای مختلفی علیه کشورمان اعمال شده ، دانشمندان ما مثلاً در زمینه شیمی بیشترین مقالات داخلی و خارجی را منتشر کرده اندو همچنین در دیگر زمینه های علمی نیز پیشرفت های شگرفی داشته ایم .

دانشجو در خصوص لزوم استفاده دانشگاه‌ها از امکانات یکدیگر اظهار داشت : برای استفاده از بهینه از تجهیزات آزمایشگاهی معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم طرحی تحت عنوان شبکه آزمابشگاههای کشور تهیه نموده که براساس آن ، هر دانشگاهی با پرداخت حق عضویت می تواند ازامکانات آزمایشگاهی سایر دانشگاهها استفاده کند.

کد خبر 133906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز