همشهری آنلاین : وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها در هفته جاری خبر داد و گفت: در آیین‌نامه جدید دست روسای دانشگاه‌ها باز است.

به گزارش ایسنا، کامران دانشجو در جمع روسا و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان مازندران، با بیان اینکه در آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها 18 سال رکود ایجاد شده بود، افزود: در حال حاضر آیین‌نامه جدید تهیه و طی آن تک تک وظایف افراد به صورت شفاف مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در آیین‌نامه جدید که هفته جاری ابلاغ می‌شود، دست رییس دانشگاه باز است، خاطرنشان کرد: روسای دانشگاه‌ها موظفند که بر اساس آیین‌نامه جدید عمل کنند.


آموزش عالی مهارتی باید در فرهنگ ما به رسمیت شناخته شود

دانشجو با تاکید بر لزوم ایجاد آموزش عالی مهارتی، تصریح کرد: آموزش عالی مهارتی باید در فرهنگ ما به رسمیت شناخته شود و در نظر داریم که آموزش عالی مهارتی را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا ایجاد کنیم.

وزیر علوم با اشاره به وجود چهار میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، اظهار کرد: در این زمینه نیازمند جذب حدود 20 هزار عضو هیات علمی جدید هستیم.

دانشجو وظیفه دانشگاه را تولید علم عنوان کرد و گفت: صنعت نیز باید تولید علم را به ثروت تبدیل کند و همچنین دانشگاه باید کار تحقیقاتی را با نگاه به حوزه کاربرد انجام دهد.

وی همچنین افزود: تمام مراکز تحقیقاتی وابسته به دستگاه‌های اجرایی نیز در حال ساماندهی هستند و ساماندهی می‌شوند.

کامران دانشجو با اشاره به پاره‌ای از اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر،به تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی اشاره کرد و گفت: این کرسی‌ها دارای مشکلاتی هستند که امیدواریم نقاط ضعف آن را رفع کنیم.

وزیرعلوم همچنین با بیان اینکه در نظر داریم به سمت بومی گزینی حرکت کنیم، افزود: در آیین نامه نقل و انتقال نیز تسهیلاتی در این باره ایجاد می‌شود.

وی اظهار کرد: سقف حق‌التدریس 18 واحد بود که 10 واحد دیگر به آن اضافه می‌کنیم و این کار منوط به آن است که فرد در زمینه کارهای پژوهشی فعالیت کند.


دانشگاه پیام نور را باید به سمت مجازی هدایت کنیم

وی همچنین با اشاره به سهم دانشگاه پیام نور در آموزش عالی، جذب افراد بومی در این دانشگاه را سیاست خوبی عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌های دیگر نیز باید کمک کنند تا به سمت جذب افراد بومی حرکت کنیم. این موضوع بسیاری از مشکلات موجود را کاهش می‌دهد و همچنین باید دانشگاه پیام نور را به سمت مجازی هدایت کنیم.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قشر دانشگاهی یکی از سالم‌ترین اقشار مملکت است و من افتخار می‌کنم که برای این قشر خدمت می‌کنم، تصریح کرد: در فتنه 88 ثابت کردند که لیاقت عنوان اعطایی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر افسران و فرماندهان را دارند و چشم طمع دشمنان را کور کردند و نشان دادند در روز موعود پای دینشان هستند.

وی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند که دانشگاه‌های ما اگرایراد داشتند چطور شد که جوان‌هایی را تربیت کردند که دفاع مقدس را آفریدند، تصریح کرد: بیان این موضوع سفسطه است، چرا که نفس امام بود که جوان‌های ما را ساخت. اگر این موضوع درست باشد پس سلمان، ابوذر، مقداد، عمار و ... چطور تربیت شدند.

وی در خصوص مشکل اساسی دانشگاه‌های ایران، گفت: دانشگاهی که در ایران ایجاد شد الگوبرداری از غرب است. در زمان قاجار یک غرب زدگی رواج پیدا کرد و در زمان پهلوی این غرب زدگی به غرب ستایی تبدیل شد و دانشگاهی که در ایران ایجاد شد الگوبرداری شده از غرب است، آنچه با آموزه‌های دینی ما هنجار خوانده نمی‌شود هنجار خوانده شد و آرمان قلابی برایمان درست کردند.

دانشجو افزود: مبانی آنها با مبانی ما فرق می‌کند انقلابی که امام فرمودند درمحتوا است و در محتوا باید تصحیح صورت گیرد.

امیدواریم خداوند دغدغه دین را از من نگیرد

وی با اشاره به صحبت آنهایی که می‌گویند من می‌خواهم دیوار بکشم، تصریح کرد: بنده می‌گویم که این‌گونه نیست بلکه در دانشگاه‌ها باید «محتوا» تغییر کند و قالب مناسب نیز ایجاد شود، مناسبات درون دانشگاه باید بر مبنای مناسبات و آموزه‌های دینی باشد.

دانشجو با بیان اینکه امیدواریم خداوند دغدغه دین را از من نگیرد، تصریح کرد: باید مطالبه مردم و نمایندگان مجلس نیز از بنده این باشد که دانشگاه را به سمت اسلامی شدن پیش ببرم.

وی با اشاره به شأن و جایگاه دانشگاه، گفت: «آرایش» در دانشگاه معنی نمی‌دهد و در این زمینه کاری به اسلامی یا غیراسلامی بودنش نداریم.

وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: دولت دهم از ولایتمدارترین دولت‌های بعد از انقلاب بود و در مسیری حرکت می‌کند که حضرت آقا تعیین می‌کنند و سرآمدترین این همه ولایتمداری‌ها ، رییس جمهور است.  

کد خبر 135682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز