همشهری آنلاین : معاون وزیر علوم از پذیرش 300 دانشجوی دکتری پژوهش محور در سال جاری خبر داد و درباره دریچه های جدید همکاری با صنعت گفت: 50 پروژه 10 میلیارد تومانی در دانشگاه‌های مختلف برای سه سال تعریف می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مهدی نژاد نوری در گردهمایی معاونان پژوهشی و فناوری دانشگاه های تهران در سالن شورای دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، از ایجاد بلوک های دانشگاهی خبر داد و گفت: مدل در نظر گرفته شده برای بلوک‌های دانشگاهی این است که بلوک دانشگاهی با محوریت یکی از دانشگاه‌های بزرگ تشکیل شود؛ بطوری‌که چند دانشگاه خارج از تهران نیز بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی در این بلوک دانشگاهی قرار گیرند.

وی در حالی که کارکردهای بلوک دانشگاهی را متفاوت با کنسرسیوم دانست، گفت: اگر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در یک بلوک دانشگاهی به عنوان محور مطرح باشد و برای یک پروژه درباره شناورها قرارداد منعقد کرده باشد، آن‌گاه دانشگاه مازندران که می‌تواند به عنوان یک دانشگاه حاضر در این بلوک مطرح باشد؛ احساس می کند که او نیز به واسطه حضور در بلوک دانشگاهی می تواند در موفقیت ها و قراردادها سهیم باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در محور دیگر سخنانش با بیان اینکه آئین نامه ایجاد پژوهشگاه‌ها در داخل دانشگاه‌ها در مراحل نهایی شدن قرار دارد، گفت: امسال 15 پژوهشگاه در داخل دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود. ایجاد پژوهشگاه‌های دانشگاهی به معنی حذف پژوهشگاههای مستقل از دانشگاه‌ها نیست.

مهدی نژاد نوری از پژوهشگاه‌های دانشگاهی به عنوان محلی برای انسجام و هدفمندسازی فعالیت های پژوهشی در داخل دانشگاه‌ها نام برد و گفت: پژوهشگاه‌های دانشگاهی در داخل دانشگاه‌ها ایجاد می شوند تا فضایی فراهم شود که علاوه بر اساتید حاضر در دانشگاه‌ها تیم پروژه با حضور طیف های دیگری مانند اعضای هیئت علمی بازنشسته، محققان غیرهیئت علمی و تکنسین ها شکل بگیرد. همچنین بهتر است معاون پژوهشی دانشگاه رئیس پژوهشگاه دانشگاهی شود.

معاون وزیر علوم با تأکید بر هزینه شدن حداقل 50 درصد اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌هابرای پژوهش‌های هدفمند گفت: 80 درصد فعالیت پژوهشگاه‌های دانشگاهی باید در جهت اولویت های مصوب شورای عال علوم، تحقیقات و فناوری پیش بروند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درباره سرنوشت 42 کانتینر تجهیزات آزمایشگاهی که در گمرک بوده است، گفت: 16 کانتینر تا کنون ترخیص شده و 7 کانتینر از آن در حال حمل به سمت تهران است و 9 کانتینر را نیز در حال پرداخت پول‌هایش هستیم.

مهدی نژاد نوری با تأکید بر تدوین طرح جامع پژوهشی برای دانشگاه‌ها گفت: البته طراحی تدوین طرح جامع پژوهشی دانشگاهها کار عجله ای نیست؛ ولی بسیار ضروی است که هر دانشگاهی خودش را در آن تعریف و معین کند در کدام رشته ها می خواهد سرآمد باشد.

کد خبر 136566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز