پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۱
۰ نفر

کیکاووس زیاری: قصه فیلم‌سینمایی «چِک» تلاش دارد تصویری کامل و جامع از شهر تهران در سال 1389 ارائه دهد.

599

ششمین ساخته سینمایی کاظم راست‌گفتار که براساس فیلم‌نامه‌ای از خود او و با فیلم‌برداری هاشم عطار ساخته شده، هم‌اکنون در مراحل پایانی تدوین قرار دارد.مهدی حسینی‌وند تدوینگر این فیلم است و فرهاد آئیش، شاهرخ استخری، مژگان بیات، همایون ارشادی، حسن شکوهی، مریم سعادت، سپند امیرسلیمانی و جمشید مشایخی بازیگران اصلی آن هستند. شایان علیمراد‌زاده، بازیگر نوجوان هم در این فیلم بازی می‌کند.

خط اصلی قصه فیلم روایتی تازه در باب دموکراسی و مدارا است. آدم‌های این قصه کسانی هستند که زندگی معمولی و ساده‌ای در جامعه دارند و براثر وقوع یک اتفاق، درگیر یک‌سری مسائل می‌شوند. در عین حال، آنها با وجود تفاوت سلیقه و اعتقاد، در طول داستان یاد می‌گیرند با یکدیگر دوست باشند و به دیدگاه‌های هم احترام بگذارند.

راست‌گفتار با اشاره به این‌که در این فیلم، چک حکم یک منفعت ملی را دارد که همۀ شخصیت‌ها را درگیر ماجرا می‌کند، به دوچرخه می‌گوید: «این فیلم با وجود داشتن خط داستانی، حال و هوایی کاملاً مستندگونه دارد و فیلم‌برداری آن به شیوه دوربین روی دست انجام شده تا این حال و هوا را بهتر منتقل کند. قصه «چک» در تلاش است که به تهران سال 89 سندیت بدهد. گویش مردم، فرهنگ حاکم بر اجتماع و جغرافیای محیطی در این فیلم کاملاً رعایت شده است. به این ترتیب، شهر تهران و لوکیشن‌های آن به صورت یکی از شخصیت‌های اصلی قصه درمی‌آید. اگر پنجاه سال دیگر کسی بخواهد بداند تهران در سال 1389 به چه شکل و صورتی بوده است، فکر می‌کنم با دیدن این فیلم به شناخت جامعی از آن برسد.»

این فیلم‌ساز می‌گوید: «نمی‌توانم بگویم« چک» فیلمی کمدی است یا درام. قصه این فیلم همان چیزهایی را می‌گوید که شما در اجتماع می‌بینید. به همین دلیل تماشاچی، هم با صحنه‌های درام روبه‌رو می‌شود و هم صحنه‌های کمدی، زیرا در زندگی روزمره و در زمان‌های مختلف با موقعیت‌های کمدی و درام روبه‌رو می‌شویم. در طول قصه از برخی موقعیت‌ها خنده‌مان می‌گیرد و از لحظه‌های تلخ زندگی‌ شخصیت‌ها ناراحت می‌شویم و حتی گاهی هم می‌ترسیم.»

به گفته راست‌گفتار، نوجوانان هم نقش مهمی در قصه فیلم دارند.

او می‌گوید: «یکی از قهرمانان اصلی قصه، پسر دوازده ساله‌ای است که شایان نقش او را خیلی خوب بازی کرده است. این شخصیت یکی از عوامل وحدت‌بخش آدم‌های قصه است و تلاش می‌کند آنها را با هم دوست و همراه کند.»راست‌گفتار که قبل از این فیلم‌های «عروس خوش‌قدم»، «نقاب» و «پسر تهرونی» را ساخته، تماشای فیلم خود را به تمام گروه‌های سنی- از نوجوانان گرفته تا سال‌خوردگان- پیشنهاد می‌کند.

کد خبر 133492
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز