مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

علی ابراهیمی: مصوبه شورای‌‌عالی استاندارد با استناد به قانون برنامه پنجم توسعه، شرکت‌های خودروسازی داخلی را ملزم به عرضه خودروهای ساخت داخل با حداقل یک کیسه هوا از ابتدای امسال کرد.

 با این مصوبه بود که شورای سیاستگذاری خودرو نیز نصب دو کیسه هوا را مصوب کرد و در ادامه راهنمایی و رانندگی و مؤسسه استاندارد به‌عنوان مجریان این مصوبه اخباری را مبنی بر جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای فاقد کیسه ایمنی هوا از ابتدای فروردین ماه امسال مطرح کردند اما هنوز مدت زمان زیادی از تأکید مجریان بر اجرای این قانون نگذشته بود که تصویب و اعلام جدول زمانبندی نصب کیسه هوا در وزارت صنایع و معادن و ابلاغ آن به شرکت‌های خودروسازی که در آن اجرای این قانون در برخی خودروهای ساخت داخل به سال بعد موکول شده بود زمزمه‌های تداوم چانه‌زنی‌ها برای رعایت این استاندارد اجباری در خودروهای ساخت داخل را مطرح کرد.

در حالی که مسئولان مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و رئیس پلیس راهور ناجا از نبود هیچ توافقی برای استمهال نصب کیسه ایمنی هوا در خودروهای ساخت داخل خبر می‌دادند، اخباری مبنی بر استمهال وزارت صنایع و معادن به‌خودرو‌سازان برای اجرای این قانون به گوش رسید و در تازه‌ترین خبرها نیز وزیر صنایع و معادن از مذاکره خودرو‌سازان با موسسه استاندارد درباره مهلت نصب ایربگ خبر داده و گفت: درباره‌ موضوع نصب کیسه‌ ایمنی هوا (ایربگ) روی خودروهای سواری داخلی حرف آخر را مؤسسه‌ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می‌زند.

علی‌اکبر محرابیان در مورد اینکه آیا به‌خودرو‌سازان برای نصب کیسه‌ ایمنی هوا روی محصولاتشان فرصتی داده شده یا خیر به ایسنا ‌گفت: هم‌اکنون روی اغلب خودروها نصب کیسه ایمنی هوا برای راننده اجباری است. البته به‌دنبال این هستیم که علاوه بر راننده نصب کیسه ایمنی هوا برای سرنشین جلو نیز از نیمه دوم امسال اجباری شود. در مورد یکی دو مدل خودرو شرکت‌های خودروسازی داخلی نتوانستند برنامه نصب ایربگ روی آنها را بموقع عملیاتی کنند و مشکلات و محدودیت‌هایی در این زمینه داشتند که در حال مذاکره با مؤسسه استاندارد برای حل این مشکل هستند. وی افزود: اگر خودرو‌سازان در زمینه نصب ایربگ روی محصولاتشان محدودیت توجیه‌پذیری داشته باشند، باید با مؤسسه استاندارد مذاکره کنند اما در هر صورت استاندارد حرف آخر را در این زمینه می‌زند.

این در حالی است که پیش از این نظام‌الدین برزگری، رئیس مؤسسه‌ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اعلام کرده بود هیچ مهلت جدیدی به‌خودرو‌سازان برای نصب ایربگ روی محصولاتشان داده نشده است. به‌رغم این دیدگاه‌ها پلیس برای چندمین بار بر اجرای قانون الزام نصب کیسه ایمنی هوا در خودروهای ساخت داخل تأکید کرده است به‌نحوی که سردار احمدی‌مقدم، رئیس پلیس کشور با تأکید بر اینکه سال 90 باید سال نصب کیسه هوا روی خودروها باشد، اعلام کرده بود، برخی کارخانه‌های خودروسازی باید دندان سودجویی را بکشند همچنین دستگاه‌های نظارتی نیز در بحث ایمنی خودروها باید وارد شده و تعادل لازم را بین سود خودرو‌سازان و مصالح مردم برقرار کنند. متأسفانه در بحث ایمنی خودروها عقب ماندیم و پیشرفت در این زمینه به کندی صورت می‌گیرد.

با این شرایط آخرین شنیده‌ها حاکی از آن است که ناجا قصد دارد تا از شماره‌گذاری خودروهای فاقد کیسه هوا از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال جلوگیری کند اما از سوی دیگر اخباری مبنی بر‌چانه‌زنی و دریافت مهلت بیشتر برای اجرای این قانون به گوش‌ می‌رسد.

کد خبر 133444

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز