همشهری‌آنلاین: کویرشناس برجسته ایرانی راه‌حل مشکل ریزگردهای عربی که جنوب و غرب ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد پاشیدن ریگ در آن مناطق عنوان کرد.

پرویز کردوانی

به گزارش ایسنا، پرویز کردوانی در نشست سرگروه‌های جغرافی مناطق 19 گانه آموزش و پرورش تهران اظهار کرد: منشا ریزگردهایی که وارد ایران می‌شوند و زندگی مردم را مختل می‌کنند شمال آفریقا است ولی این ریزگردها در عراق تشدید می‌شوند.

وی در ادامه راه‌حل مشکل موجود را پاشیدن ریگ در مناطق غربی عراق و هورالعظیم دانست و افزود: منطقه هورالعظیم که بخشی از آن در ایران و بخش دیگرش در عراق است باعث تشدید ریزگردهای عربی می‌شود. بخشی از هورالعظیم که در ایران است دارای نیزارها و پوشش گیاهی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند اما بخشی متعلق به عراق به دلیل سوزانده‌شدن نیزارها و عبور و مرور اتومبیل‌ها و تانکرها دچار مشکل شده است.

more  هورالعظیم؛ منبع اصلی ریزگردهای ایران

کردوانی همچنین مالچ پاشی روی مناطق مستعد گرد و غبار را کاری اشتباه توصیف و اضافه کرد: اگر به فرض کشور عراق اجازه بدهد که ما در مناطق شرقی‌اش مالچ پاشی کنیم این کار از چند جهت اشتباه است. اول اینکه پاشیدن مالچ در مناطق وسیع شرق عراق هزینه‌های بسیار زیادی دارد، دوم این که مالچ بسیار بد بو است و سوم اینکه مانع نفوذ آب به خاک منطقه می‌شود و موجب می‌شود هیچ گونه گیاهی در آن رشد نکند.

وی ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از مناطق داخل کشورمان، مانند سیستان و بلوچستان، توفان‌های ماسه‌ای را شاهد هستیم که به مراتب شدیدتر از گرد و غبارهای عربی است ولی می‌توان به راحتی آنها را مهار کرد. زندگی مردم در مناطق جنوب شرق ایران بسیار مشکل است ولی حل آن راه آسانی دارد.

کردوانی در ادامه با اشاره به تحقیقات شخصی‌اش خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در ایران مخروط ‌افکنه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان از آنها ریگ استخراج کرد و آنها را در مناطقی که امکان بلندشدن گرد و غبار وجود دارد پاشید. این کار باعث می‌شود شدیدترین بادها نتوانند گردوغبار محلی را بلند کنند. ضمن اینکه ریگ مانند مالچ که از نفت به دست می‌آید بوی نامطبوع ندارد و مانع نفوذ آب هم نمی‌شود.

وی افزود: می‌توان با استفاده از ریگ‌های رنگی، در مناطق بیابانی منطقه توریستی ایجاد و کم کم آنجا را به محلی برای جذب گردشگر تبدیل کرد. آنچه مسلم است به این است که مالچ پاشی در بیابان کار بسیار غلطی است و تکنولوژی قدیمی محسوب می‌شود.

کردوانی در ادامه با اشاره به منشا گرد و غبار در عراق، گفت: مناطق شرق عراق، چون دارای خاکی «لق» هستند مستعد ایجاد گرد و غبار هستند و این گرد و غبارها به وسیله باد به سمت ایران می‌آیند و هیچ مشکلی برای عراقی‌ها ندارند. گرد و غبار مناطق شرق عراق به داخل این کشور راهی پیدا نمی‌کند و این مساله همکاری آنها با ما را دچار اشکال می‌کند.

وی در ادامه از یافتن راهی مناسب برای پرآب کردن دریاچه ارومیه خبر داد و افزود: می‌خواهند آب رود ارس را به دریاچه ارومیه بریزند که کار اشتباهی است چرا که با این کار بیشترین ظلم به کشاورزی دشت مغان می‌شود. می‌توان به راحتی رودخانه‌های زیادی که از مناطق شمال غربی ایران وارد عراق می‌شوند و قابلیت ساخت سد هم ندارند به سمت دریاچه ارومیه منحرف و آن را پر از آب کرد.

کردوانی در ادامه مناطقی از ایران را برای برداشت ریگ مناسب دانست و افزود: از یزد به سمت بافق، از نایین به سمت انارک و از اردکان به سمت چک‌چک مناطقی وجود دارند که باد کاری به پوشش آنها ندارد چون پوشش‌شان ریگی است. می‌توان در عراق هم مانند این پوشش را ایجاد کرد. ضمنا از زابل هم همین کار را باید کرد. از زمان‌های قدیم باد سیستان برای مردم آن منطقه مایه نعمت بود ولی به مرور زمان برایشان مشکل آفرین شده است.

کردوانی درپایان با رد اخباری که از قول وی دربرخی رسانه‌ها مطرح و عنوان شده بود که گرم‌ترین نقطه زمین، منطقه گندم بریان در شمال بیابان لوت است تصریح کرد: گرم‌ترین نقطه زمین گندم بریان نیست. گرمترین نقطه دنیا، محلی است که حدود 75 کیلومتر از "شهداد" فاصله دارد.

کد خبر 132820
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز