گروه شهری: استان‌های جنوب کشور بار دیگر دستخوش پدیده آزار‌دهنده هجوم ریزگردها شدند.

ریزگرد


گزارش‌ها از جنوب کشور نشان می‌دهد که پس از ورود گردوغبار شدید به استان خوزستان، ریزگردها به بوشهر رسیده‌اند. پدیده ریزگرد در بوشهر به اندازه‌ای شدید است که زندگی در این شهر را با دشواری روبه‌رو کرده است.

این پدیده که زودتر از پیش‌بینی‌ها به بوشهر رسیده، شهروندان بوشهری را غافلگیر کرده و حتی علاوه بر تعطیل‌شدن مدارس بدون اطلاع رئیس آموزش و پرورش استان و مراکز آموزش عالی، منجر به لغو پروازهای استان نیز شده است.

مدیرکل حوادث غیرمترقبه استانداری بوشهر گفت که آلودگی هوای دیروز بوشهر و وجود گرد و غبار در هوای این استان 3 برابر بیشتر از استاندارد بهداشت جهانی است. به گفته وی، وضعیت هوا در استان بوشهر اکنون مطلوب نیست و گرد و غبار همه نقاط استان را فراگرفته است.کشتکار منشأ اصلی پدیده ریزگرد را کشور عراق خواند و افزود: گرد و غبار شدید از استان خوزستان به بوشهر رسیده است.

اورژانس بوشهر اکنون در آماده‌باش کامل به سر می‌برد و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز به افرادی که دچار حساسیت‌های تنفسی و به‌طور مشخص بیماری آسم و بیماری‌های مزمن ریه هستند، هشدار داد که بهتر است از منزل خارج نشوند. از استان خوزستان و شهر اهواز نیز خبر می‌رسد که همه پروازهای اهواز به‌دلیل گرد و خاک شدید لغو شده و براساس آنچه مسئول روابط عمومی اداره کل فرودگاه‌های خوزستان اعلام کرده تا زمانی که شرایط آب و هوایی برای پرواز مساعد نشود، پرواز انجام نخواهد شد.

گرد و غبار شدید در استان خوزستان نیز همه مدارس و دانشگاه‌ها را به تعطیلی کشاند. هجوم ریزگرد به خوزستان و شهرهای این استان، همچنین میزان آلودگی هوا را تا 50 برابر از حد استاندارد خارج کرد. بدین‌ترتیب با افزایش میزان گرد و خاک در استان، وضعیت هوای خوزستان رو به بحرانی‌شدن است.

در همین رابطه، سرپرست اداره کل هواشناسی خوزستان از حرکت سامانه جدید گرد و خاک به سوی این استان کشور خبر داد و گفت: شرایط بار دیگر بحرانی می‌شود. نادر شفی‌خدایی با اشاره به اینکه نقشه‌های فشار تهیه شده در کشور عراق، تشکیل سامانه جدید را تایید می‌کند، افزود: سامانه جدید گرد و خاک در شمال کشور عراق تشکیل شده و این سامانه به‌صورت بسیار کند به سمت خوزستان و مرزهای غربی ایران در حرکت است. وی عنوان کرد: استقرار سامانه جدید کند انجام می‌شود و به همین دلیل خروج آن نیز از مرزهای خوزستان نیازمند وقت زیادی است.

این درحالی است که نماینده اهواز در مجلس اعلام کرد که پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی نیز در بخش بین‌الملل برای رفع مشکل گرد و خاک راه به جایی نبرده و پدیده ریزگرد مشکل‌آفرین است.

آلودگی هوا به‌دلیل ورود ریزگرد که از نواحی غربی به استان وارد شده بود، ابتدا شهرهای جنوب غرب استان را درگیر کرد و سپس به قسمت شرقی استان وارد و به‌تدریج از آنجا خارج شد که پیش‌بینی‌ها خبر از ورود سامانه جدید ریزگرد به این استان می‌دهد.
پرویز رضا‌زاده، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: با توجه به افزایش سرعت وزش باد بر کشور عراق و مناطق مرزی غرب کشور، همچنین ایجاد توفان گرد و خاک، پیش‌بینی می‌شود طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در مناطق غرب و جنوب غرب کشور و سپس خلیج‌فارس، وزش باد و گرد و خاک همچنان حاکم باشد.

کد خبر 129812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز