گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی‌پرور: هفته گذشته تهرانی‌ها باز هم شاهد ورود ریزگرد به آسمان این شهر بودند.

ظاهرا داستان ورود ریزگرد به کشور و ایجاد بحران در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور به این زودی‌ها به پایان نمی‌رسد؛  شاید هم تازه اول کار باشد. هر چه هست چه این ریزگرد از عراق میهمان ناخوانده ایرانی‌ها شده باشد چه از استان‌های جنوبی یا شرقی و یا کویر مرکزی،  فرقی نمی‌کند و یک جای کار می‌لنگد.

قبلا دامنه این ریزگرد از اهواز فراتر نمی‌رفت یا حداکثر به استان لرستان می‌رسید اما در موج اخیر حتی استان‌های شمالی کشور نیز تحت تاثیر ریزگرد قرار گرفتند و این، زنگ خطری است برای مسئولان کشور که مشکل را نادیده نگیرند و با وعده درمانی و تکذیب آسیب‌های وارده به شهروندان،  شانه از زیر بار مسئولیت خالی نکنند.

اوایل ماه گذشته رئیس گروه پژوهشی حفاظت خاک و آبخیزداری کشور گفت: پدیده گردوغبار که از عراق شکل می‌گیرد، حاوی آلودگی از جمله اورانیـوم اسـت.

امیرحسین چرخابی در ششمین همایش سالانه علوم خاک در دانشگاه چمران اهواز با اشاره به جنگ‌های سال‌های اخیر عراق و استفاده از سلاح‌های جنگی گوناگون در منطقه اظهار داشت: گرد و غباری که از این منطقه شکل می‌گیرد، قابل مقایسه با گرد و غبار سیستان نیست و این پدیده‌ای که از عراق شکل می‌گیرد، حاوی آلودگی از جمله اورانیوم است.

وی افزایش غلظت پدیده گرد و غبار را تا 10 هزار میکروگرم بر متر مکعب در خوزستان بسیار خطرناک دانست و تصریح کرد: آزمایش‌های گذشته میزان آلودگی این ذرات که نشان‌دهنده پاکی آنها بوده حتما با دقت کافی انجام نگرفته است.

به جای توجه به این هشدار،  بالاترین مقام محیط‌زیست کشور بدون توجه به اینکه این جملات از سوی چه کسی بیان شده است رسانه‌ها را متهم به انتشار اخبار غیرواقعی کرد و گفت: برخی از رسانه‌ها در این زمینه نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کنند؛ این در حالی است که آزمایش‌های متعددی روی این گردو غبارها انجام شده و هیچ‌گونه آلودگی از اورانیوم ضعیف شده در آنها مشاهده نشده است.

با این حال به گفته دکتر محمدرضا فضل‌اللهی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران یک‌چهارم جمعیت کشور یعنی حدود 18میلیون نفر در شرایط غبار آلودگی هوا در معرض خطر آسیب‌های تنفسی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به عوارض کوتاه و میان مدت گرد و غبار گفت: توصیه کلی در شرایط افزایش آلاینده‌های هوا و گردوغبار این است که همه مردم به‌خصوص افراد در معرض خطر، کمتر در محیط‌های آزاد حضور یافته و فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی‌شان را متوقف کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: به افراد در معرض خطر به‌خصوص بیماران ریوی، قلبی و عروقی، کودکان و سالمندان حضور در محیط‌های دربسته و مسقف توصیه می‌شود و درصورت وجود اضطرار کاری برای حضور در محیط‌های روباز از ماشین استفاده کرده و شیشه‌های ماشین‌ها را بسته نگه‌دارند و حتی‌الامکان از ماسک استفاده کنند.

دکتر علی اکبر عالی پور، متخصص بیماری‌های نوزادان نیز نسبت به گردوغبار موجود در هوا و تشدید بیماری‌های مزمن و آلرژیک در نوزادان و کودکان هشدار داد. وی به ایسنا گفت: روزانه خانواده‌های بسیاری نوزادان و کودکان خود را به‌منظور درمان سرفه‌های مزمن ناشی از گردوغبار موجود در هوا نزد پزشک می‌برند.

دکتر مهدی نجمی، مدیر برنامه آسم وزارت بهداشت نیز نسبت به افزایش شیوع بیماری‌های تنفسی و آسم و آلرژی به‌دنبال بروز پدیده گردوغبار در مناطق مختلف کشور هشدار داد.
بهرام صناعی، رئیس سازمان هواشناسی اخیرا در گفت‌وگو با مهر از تداوم و گسترش پدیده گرد و غبار در تمامی مناطق کشور خبر داده و گفته است که این پدیده، در مردادماه به اوج خود می‌رسد.

کد خبر 110484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز