گروه شهری: درحالی‌که تهران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کلانشهرهای جهان، آلودگی هوا در روزهای مختلف سال را تجربه کرده و در کنار این موضوع نیز هر روز خودروهای تولید داخل بسیاری که از قضا برخی از آنها نیز استانداردهای روز دنیا را ندارند، وارد خیابان‌های شهر می‌شوند، خبر از تصویب قانونی رسیده است که به موجب آن، خودروهای نو تا 5 سال از معافیت معاینه‌فنی برخوردار خواهند بود.

خودرو

در آخرین روزهای فروردین ماه، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور از تصویب و اجرایی شدن قانونی خبر داد که به موجب آن، معافیت معاینه‌فنی خودروهای جدید از 2 سال به 5 سال افزایش یافت. اسکندر مومنی در این باره گفت: براین اساس دریافت برگه معاینه‌فنی برای خودروهای نو از 2 به 5 سال افزایش یافت، بدین‌ترتیب بیش از 50‌درصد خودروهای کشور مشمول این قانون شدند؛ یعنی تا 5‌سال نیاز به دریافت برگه معاینه‌فنی ندارند. وی به این نکته اشاره کرد که در قانون جدید خودروهایی که فاقد برگه معاینه‌فنی باشند اجازه تردد نخواهند داشت.

این در حالی است که رئیس ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای تهران نیز از کاهش 30‌درصدی آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز معاینه‌فنی در ماه گذشته خبر داده است. صدرالدین علیپور با تأکید بر نقش معاینه‌فنی در کاهش آلودگی هوای کلانشهرهای کشور، مراجعه حدود یک‌میلیون و 100هزار خودرو به مراکز معاینه‌فنی را در سال گذشته با وجود تردد بیش از 2میلیون خودروی واجد شرایط معاینه‌فنی در تهران تأسف‌بار خواند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه معاینه‌فنی در کشور ما براساس استاندارد شماره 9181 اجرا می‌شود که برگرفته از استاندارد اتحادیه اروپا است، افزود: در کشورهای عضو اتحادیه اروپا که استاندارد خودرو، کیفیت سوخت و سایر عوامل مؤثر در تعیین استانداردهای معاینه‌فنی نسبت به کشور ما بسیار بالاتر است، خودروها موظف هستند یک سال پس از شماره‌گذاری، برچسب معاینه‌فنی دریافت کرده و پس از آن نیز سالی یکبار به مراکز معاینه‌فنی مراجعه کنند.

رئیس ستاد معاینه‌فنی تهران با مهم خواندن سلامت شهروندان و اهمیت جان تک‌تک آنها گفت: سالانه حدود 25 هزار تن ذرات معلق از منابع ساکن و 200 هزار تن از منابع متحرک در تهران انتشار می‌یابد که آسیب‌های مادی و انسانی بسیاری را به‌دنبال دارد و درصورت ترکیب با ریزگردها که در این روزها در فضای تهران حضور دارند عوارض جدی‌تری را ایجاد خواهند کرد. در این ارتباط وحید نوروزی، رئیس سابق ستاد مرکزی معاینه‌فنی خودروهای تهران نیز به همشهری گفت:

این مصوبه یکی از عجیب‌ترین تصمیمات ضد‌محیط‌زیستی بوده است که موجب تهدید ایمنی تردد در کشور نیز خواهد شد. وی افزود: هیچ منطق علمی و تخصصی این مصوبه مجلس را قبول نمی‌کند، ضمن اینکه مطمئن هستم اگر پیش از تصویب این طرح از نمایندگان شهرداری‌ها یا ستادهای معاینه‌فنی کشور برای بررسی بیشتر دعوت می‌کردند، تصمیمی غیر از این اتخاذ می‌شد.

رئیس سابق ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران با اشاره به کیفیت خودروهای تولید داخل و نیز صنعت قطعه‌سازی تاکید کرد: پیشنهاد ما این بود که با توجه به کیفیت پایین قطعات تولیدی، معافیت معاینه‌فنی خودروها از 2 سال به یکسال کاهش یابد نه اینکه از 2 سال به 5 سال افزایش یابد. این در حالی است که رسول علی‌اشرفی‌پور، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در این‌باره به همشهری گفت: به خودروسازها اعلام کرده‌ایم تا استاندارد یورو‌5 را رعایت کنند و آنها هم طبق بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران که در سال 89 داشتیم تا پایان سال 91 می‌توانند استاندارد یورو 4 را گذرانده و پس از آن نیز باید استاندارد یورو 5 را رعایت کنند.

مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در ادامه تاکید کرد: اگر خودروسازان به وعده خود مبنی بر دستیابی به استاندارد یورو 5 عمل نکنند و همین کیفیت تولید ادامه داشته باشد، 5 سال معافیت معاینه‌فنی زیاد است و خودروهای داخلی پس از 2‌سال باید برگه معاینه‌فنی دریافت کنند.

حسن عسگری، کارشناس‌ارشد محیط‌زیست نیز درباره مصوبه جدید مجلس به همشهری گفت: در طول سال‌های گذشته فرهنگ‌سازی مناسبی برای حضور مردم در مراکز معاینه‌فنی انجام شده بود که با این کار ضربه بزرگی به این امر وارد شد. همچنین با توجه به بروز پدیده ریزگردها که از ابتدای سال‌جاری شاهد آن هستیم، آلایندگی خودروها در کنار ریزگردها می‌تواند عامل دیگری برای تهدید سلامت شهروندان باشد.

وی در ادامه افزود: در تمام دنیا تصمیم‌گیری برای محیط‌زیست از حساسیت بالایی برخوردار است. در کشور ما هم باید هر سال قوانین سختگیرانه‌تر شود اما می‌بینیم که اینطور نیست. عسگری تاکید کرد: باید با درنظر گرفتن تبصره‌ای، حداقل این قانون را برای کلانشهرها دشوارتر کرده و معافیت معاینه‌فنی خودروهای جدید را به یکسال کاهش داد.

کد خبر 133051

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز