گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: نخستین نشست خبری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 90، در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد تا حمید شاه آبادی بازهم از کمبود بودجه در این حوزه گلایه کند.

حمید شاه‌آبادی

سال گذشته، زمانی که حمید شاه‌آبادی تازه 4 ماه بود که کسوت معاونت هنری وزارت ارشاد را بر تن کرده بود، نخستین نشست خبری خود را در خردادماه برگزار کرد و برای نخستین بار رو در روی خبرنگاران نشست. اما حالا شاه‌آبادی باتجربه‌تر از آن بار، در این نشست با تشریح فعالیت‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با ارائه آمار، از رشد فعالیت‌های این سازمان در سال گذشته خبر داد. شاه‌آبادی سال 89 را سالی مملو از تلاش‌ها و فرازونشیب‌ها در عرصه هنر دانست و اعلام کرد که معاونت هنری چون گذشته از کمبود بودجه رنج می‌برد.

او تصریح کرد که با توجه به این کمبودها باید با نگاهی وسیع به حرکت ادامه داد تا بستر‌سازی‌ بنیادین در این عرصه صورت بگیرد. او توجه ویژه معاونت هنری به گنجینه آثار تجسمی، شناسایی و معرفی آثار فاخر، حضور مسئولان بین‌المللی، برپایی نمایشگاه‌های متعدد داخلی و خارجی را از جمله فعالیت‌های حوزه تجسمی دانست و اعلام کرد که توجه ویژه‌ به نگارخانه‌های شهر از دیگر فعالیت‌های این معاونت در سال جدید خواهد بود. به گفته او، آمار بینندگان موزه نسبت به گذشته افزایش یافته‌است.

با اینکه معاون هنری وزیر ارشاد از رشد و کیفیت کارها و جشنواره‌های تئاتری خبر داد اما خبرنگاران سؤالات دیگری در این حوزه مطرح کردند؛ از جمله پرداخت نشدن دستمزد هنرمندان تئاتری از سال گذشته تا به امروز. شاه‌آبادی پرداخت نشدن دستمزدها را به‌دلیل کمبود بودجه دانست و تصریح کرد که تلاش شده نظم نسبی در این عرصه ایجاد شود و فاصله پرداخت دستمزدها کم شود.او درباره حوزه موسیقی به برطرف شدن مشکل ارکستر ملی اشاره کرد و رپرتوار جدید این ارکستر را قابل توجه ارزیابی کرد. اما سؤالی که در این مورد مطرح شد به انتخاب این رپرتوار برمی‌گشت که چرا 3 برنامه‌ آینده این ارکستر از بین کارهای اعضای شورای فنی ارکستر ملی انتخاب شده‌است.

شاه‌آبادی در این باره به پشتوانه علمی و آکادمیک اعضای شورای فنی ارکستر ملی اشاره کرد. به گفته او، اعضای این شورا شامل مدیرکل دفتر موسیقی، هوشنگ ظریف، حسین علیزاده، ارسلان کامکار و فردین خلعتبری همه از چهره‌های شاخص موسیقی هستند.او حضور این افراد را در ارکستر ملی مغتنم شمرد و گفت: ما هم معتقدیم که نباید آثار این افراد در کارهای آینده ارکستر ملی استفاده شود و این رویه ادامه دار نخواهد بود. اعضای شورای فنی نیز این نگرانی را داشتند اما ترجیح دادیم برای نخستین اجراها، آثار این افراد را انتخاب کنیم.

سؤال دیگری که در ادامه سخنان معاون هنری وزیر مطرح شده، به سن کم رهبر ارکستر و عدم‌اطمینان هنرمندان برای اجرای کارهایشان مرتبط بود اما معاون هنری وزیر اعتقاد داشت که باید به آینده ارکستر اعتماد بیشتری داشت. او افزود: تلاش کرده‌ایم در این مسیر از تجربه و حضور بزرگان در کنار این فرد بهره بگیریم. اما در عین‌حال ارکستر موسیقی ملی و بسیاری از فضاها باید توسط کسانی مدیریت شود که مجموعه تجربیات آنها شناخته شود.

او افزایش 72 درصدی اجرای‌های صحنه‌ای را نکته مهم حوزه موسیقی دانست؛ حوزه‌ای که نزدیک به یکسال و یک ماه است با سرپرست هدایت می‌شود. انتخاب مدیرکل دفتر موسیقی یکی دیگر از سؤالات خبرنگاران بود که شاه‌آبادی در پاسخ به آن اعلام کرد که در حوزه موسیقی نیاز به بسترسازی جدی برای آینده وجود دارد. او با اشاره به عملکرد مناسب سرپرست فعلی دفتر موسیقی، به این نکته اشاره کرد: مشکل ما انتخاب مدیرکل نیست؛ زیرا در سال گذشته اقدامات بنیادین برای اداره کل موسیقی صورت گرفته و ازجمله آن بحث اجراهای صحنه‌ای، وضعیت ارکستر سمفونیک و همچنین ارکستر موسیقی ملی است. او این وعده را داد که به‌زودی مدیرکل دفتر موسیقی معرفی خواهد شد.

شاه‌آبادی تهیه و توزیع 459 آلبوم را از افتخارات سال گذشته حوزه موسیقی وزارت ارشاد دانست اما سؤال دیگری که در این بین مطرح شد، مشکلات ممیزی برای برخی از هنرمندان نامی موسیقی است که برای گرفتن مجوز دچار مشکل هستند. شاه آبادی به هنجارهای جامعه اشاره کرد که باید از سوی تمام جامعه رعایت شود. او در ادامه گفت: با خوانندگانی روبه‌رو هستیم که در شبکه‌های مخالف نظام حضور پیدا می‌کنند و به اظهارنظر می‌پردازند؛ بنابراین باید با آنها برخورد شود البته قرار نیست تا آخر عمر آنها را محدود کنیم ولی حساسیت‌ها و مراقبت‌های خود را باید پیگیری کنیم و حداقل به اندازه تخطی صورت‌گرفته با آنها برخورد کنیم.

حرف‌های معاون هنری وزیر با سخنانی که در نخستین نشست خبری‌اش در سال گذشته برگزار شد، تفاوتی چشمگیر داشت. سال پیش شاه آبادی در پاسخ به درخواست مجوز آلبوم خواننده‌ای لس‌آنجلسی اعلام کرد که همه حق دارند که فعالیت هنری داشته باشند. با این حال او در آخر سخنان خود اعلام کرد: راه برای اصلاح امور باز است و آغوش ما برای بازگشت این افراد فراهم خواهد بود. اما اکنون صحبت از حساسیت‌هایی می‌شود که ظاهرا سال گذشته چندان نبوده است.

همکاری با شهرداری و کمک به موسیقی نواحی

اجرای جشنواره موسیقی نواحی بعد از 6 سال توقف و تولید آلبوم استادان موسیقی نواحی برای حمایت و صیانت از موسیقی استانی و نواحی نشان از توجه معاونت هنری به موسیقی نواحی دارد. شاه آبادی با اعلام اینکه معاونت هنری توجه ویژه به موسیقی مقامی دارد و از این نوع موسیقی و پدیدآورندگانش پشتیبانی می‌کند، اعلام کرد که برگزاری جشنواره موسیقی نواحی، بهانه خوبی برای دعوت از فعالان این نوع موسیقی، شناسایی آنها و گرد‌آوری آثارشان است اما نکته مهمی که او در این نشست اعلام کرد همکاری با شهرداری برای یافتن مکان‌هایی است که با عنوان پاتوق موسیقی مقامی تأسیس خواهد شد تا دانش موسیقی هنرمندان به نسل جدید انتقال یابد و این افراد بتوانند در این مراکز به فعالیت بپردازند.

کد خبر 132604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز