همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری سوریه در مراسم سوگند کابینه جدید این کشور اعلام کرد که قانون فوق العاده طی هفته آینده لغو خواهد شد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مراسم سوگند کابینه جدید این کشور به ریاست عادل سفر با ابراز تاسف و اندوه برای هر قطره خونی که در این کشور ریخته شده اعلام کرد: تمامی کشته شدگان حوادث اخیر چه نظامی و چه غیر نظامی در نظر ما شهید هستند.

 وی افزود: کمیته‌های تحقیق باید به فعالیت خود جهت مشخص کردن عاملان خشونت‌های اخیر سوریه ادامه دهند.

 رئیس جمهوری سوریه با تاکید براینکه توطئه‌ای علیه این کشور در جریان است، اظهار داشت: تا زمانیکه سوریه با استقلال عمل می‌کند و راهی را در پیش می‌گیرد که بسیاری را خوشحال نمی‌کند و بویژه آنکه دشمنان زیادی داریم، همیشه توطئه‌ای در کار است و این یک مساله عادی است که زیاد به آن نمی‌پردازیم. مساله مهم بازدارندگی داخلی موجود در سوریه است که این بازدارندگی با اصلاحاتی که انجام می‌دهیم و نیازهای شهروندان مرتبط است.

 اسد در مورد قانون احزاب در این کشور از نخست وزیر خواست که یک جدول زمانی برای ایجاد این قانون تعیین کند و گفت: قانون احزاب در آینده‌ی سوریه تاثیر زیادی خواهد داشت.

 وی همچنین در مورد قوانین جدید برای انتخابات و اطلاع رسانی در این کشور اظهار کرد: از دولت می‌خواهم یک جدول زمانی جهت اعلام این قوانین تعیین کند تا ملت سوریه بتواند در کار دولت نظاره کند و از عمل به این قوانین اطمینان پیدا کند.

 رئیس جمهور سوریه با بیان اینکه ملت خواستار اقدامات فوری در راستای برآورده شدن خواسته‌هایشان توسط هیات دولت است، اظهار کرد: غیر منطقی است که ملت سوریه بیشتر از این منتظر نتایج روند اصلاح سیاسی باشد هر چند که این روند به مدت زمان طولانی نیاز دارد.

 وی با بیان اینکه هم اکنون شکافی میان دولت و ملت وجود دارد از دولت خواست جهت از بین بردن این شکاف اقدامات فوری انجام دهد.

 اسد با اشاره به قانون اعطای شناسنامه به کردهای این کشور اظهار داشت: تقریبا دوهفته‌ای از تصویب قانون اعطای شناسنامه به برادران کرد می گذرد این قانون وحدت ملی در سوریه را تحکیم می‌بخشد و دولت جدید نیز باید اقدامات لازم را جهت اجرای این قانون انجام دهد.

 رئیس جمهوری سوریه با اشاره به حالت فوق‌العاده در این کشور که بیش از چهار دهه است اعمال می‌شود اظهار کرد: کمیته‌ حقوقی که قرار است این مساله را بررسی کند پیشنهادهایی جهت لغو حالت فوق‌العاده آماده کرده است.

 وی با بیان اینکه پیشنهادهای کمیته طی چند روز آینده به دولت ارائه خواهد شد از دولت خواست پیشنهادهای کمیته را حداکثر تا هفته آینده به قانون تبدیل کند.

 اسد با تاکید بر اینکه لغو حالات فوق‌العاده وضعیت امنیتی کشور را بهبود خواهد بخشید، تصریح کرد: لغو حالت فوق‌العاده برخلاف پیش‌بینی‌ برخی‌ها حالت امنیتی کشور را بدتر نمی‌کند بلکه آن را بهبود می‌بخشد.

 وی با تاکید بر اینکه پس از لغو حالت فوق العاده دیگر بهانه‌ای برای تظاهرات وجود ندارد از وزارت کشور خواست با کسانی که با امنیت کشور و اموال عمومی بازی می‌کنند قاطعانه برخورد کند.

 رئیس جمهوری سوریه با بیان اینکه بسیاری از خاورشناسان در گذشته معتقد بودند که جامعه عربی به دلیل ترکیب اجتماعی‌اش هرگز در مسیر دموکراسی گام برنمی‌دارد، اظهار کرد: ما با پیشرفت سازمان‌ها و موسسات می‌توانیم به آنها پاسخ دهیم و الگوی دموکراسی متمدن در منطقه عربی و خاورمیانه باشیم که هدف از آن خدمت به شهروندان باشد.

 اسد طی سخنانش چندین بار از برخی پدیده‌های در حال افزایش در سوریه از جمله رشوه خواری، بیکاری و فساد اقتصادی انتقاد کرد و این‌ پدیده‌ها را عاملی جهت تهدید ثبات دولت توصیف کرد.

 اسد در مورد مبارزه با فساد اقتصادی از وزیران کابینه جدید خواست قبل از در دست گرفتن پست‌های خود دارایی‌های خود را اعلام کنند تا بعدا بتوان اموال آنها را حسابرسی کرد.

 وی همچنین از دولت خواست که هزینه‌ها را اداره کند و با مسائل مالی کشور با شفافیت برخورد کند.

 رئیس جمهوری سوریه همچنین در مورد افزایش رشوه خواری در این کشور اظهار کرد: کارهای اداری جهت انجام معاملات باید کاهش یابد و دولت باید روش دولت الکترونیک را در پیش بگیرد.

 وی همچنین راه‌حل‌هایی جهت کاهش بیکاری در این کشور ارائه داد و از دولت خواست به بخش کشاورزی،‌ صنعت و سرمایه گذاری اهتمام بورزد و عدالت را در کشور اجرا کند و خدمت رسانی را میان شهرها و روستاهای این کشور به صورت عادلانه‌ای ارائه دهد.

 اسد همچنین خواستار بهبود وضعیت دستگاه قضایی و پرداختن به آن شد و نسبت به خطر فساد که آن را تهدیدی اساسی برای ثبات جامعه خواند، هشدار داد.

 وی همچنین از دولت خواست که مشارکت در تصمیم گیری‌هایش را گسترش دهد و گفت: دولت باید در وزارتخانه‌ها و همچنین در سازمان‌های جامعه مدنی مختص تصمیم‌گیری‌ها مشارکت بیشتری به مردم بدهد.

 از سوی دیگر عادل سفر، نخست وزیر جدید سوریه با تشکر از رئیس جمهور این کشور برای اعتماد به وی و کابینه جدید این کشور اظهار کرد: اعتماد شما مسئولیت بیشتری برای خدمت رسانی به کشور و ملت بر دوش ما می‌گذارد و ما این مسئولیت ملی بزرگ در شرایط ویژه‌ی کنونی کشور را درک می‌کنیم.

 سفر افزود: به شما قول می‌دهیم در راستای اجرای اصلاحاتی که اعلام کردیم که هدف از آن خدمت رسانی به کشور و رفع مشکلات شهروندان است به صورت جدی عمل کنیم و برای ارتباط بیشتر با شهروندان و جلب اعتماد آنها تلاش کنیم.

 وی با بیان اینکه برنامه‌ دولت در مرحله‌ آینده براساس شفافیت، حسابرسی و واقع‌گرایی باشد، تصریح کرد: برنامه‌ ما برای مرحله‌ آینده یک برنامه‌ی شفاف و براساس جدول زمانی معین جهت اجرای اصلاحاتی که اعلام کردید، خواهد بود.

کد خبر 132591
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز