همشهری آنلاین: بشار اسد روز چهارشنبه طی سخنانی اظهار کرد که ناآرامی‌های اخیر در این کشور توطئه‌ آمریکا و اسرائیل بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه، در سخنرانی‌اش در پارلمان این کشور گفت که وی مسئول برقراری ثبات در این کشور است.

وی افزود: من در لحظه‌ای استثنایی و فوق‌العاده با شما صحبت می‌کنم. این آزمونی برای وحدت ماست. این آزمون‌ها براساس توطئه‌هایی که وطن ما را تهدید می‌کنند، تکرار می‌شوند. زمان آن رسیده است که سوریه را متحد کنیم.

اسد سخنرانی خود را که حدودا نیم ساعت طول کشید، با این سخنان آغاز کرد: ما با خون و جان خود از شما دفاع می‌کنیم.

اسد درمورد شهر درعا که شاهد ناآرامی‌هایی بوده و خطاب به مردم این شهر گفت: اگرچه درعا در قلب سوریه نیست، اما در قلب سوری‌هاست. این شهر مرزی، خط مقدم مواجهه با دشمن اسرائیلی و دفاع از کشور است.

وی افزود: هیچ کس نمی‌تواند دفاع و توطئه را به طور همزمان انجام دهد. این امر ممکن نیست. مردم درعا هیچ مسئولیتی در قبال رویدادهای این شهر ندارند و ما با آنها هستیم.

اسد تاکید کرد: توطئه‌ای برای ایجاد تفرقه در سوریه وجود دارد. این اقدام با ایجاد تحریک از طریق اینترنت و فیس بوک آغاز شد و به رسانه‌ها و خیابان‌ها منتقل شد. ما توانستیم توطئه‌ی آمریکا و اسرائیل را متوقف کنیم.

وی گفت: اما ما نمی‌توانیم بگوییم هر کسی که در این تظاهرات شرکت کرد، بخشی از این توطئه بوده است. این صحیح نیست.

رئیس‌جمهور سوریه ادامه داد: هر که جزئی از ملت سوریه باشد، همواره سربلند است. دشمنان ما هر روز به شکلی آشکار و سازمان‌یافته برای ضربه‌زدن به سوریه تلاش می‌کنند.

وی تصریح کرد: اقدام تظاهرکنندگان به لحاظ زمانی هوشمندانه است، اما درمورد انتخاب کشوری که با این اقدامات شکست نمی‌خورد، احمقانه است.

اسد گفت: هرچه تاکنون اتفاق افتاده تنها سوریه را تقویت می‌کند. مردم سوریه مردمی آرام و صلح‌طلب هستند اما در صورت لزوم از دفاع از آرمان‌ها و اصولشان دریغ نمی‌کنند.

وی همچنین تاکید کرد که دستورالعمل‌های شفافی به نیروهای امنیتی داده شد تا از وارد آمدن هرگونه آسیبی به مردم در جریان تظاهرات جلوگیری شود.

اسد در عین حال بیان داشت که مردم سوریه خواهان اصلاحات هستند و دولت در پاسخگویی به برخی خواسته‌های آنها ناتوان بوده است.

وی گفت: دولت سوریه به سرنوشت دومینوی انقلاب‌های عربی دچار نخواهد شد و در مقابل، دومینوی توطئه‌گران را ناکام گذاشته است.

کد خبر 131095

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز