گروه بین‌الملل: اختلاف نظر درمیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قبال تحولات اخیر در سوریه، باعث شد نام بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور از فهرست مقامات تحریمی سوریه خارج شود.

بشار اسد- سوریه

به گزارش خبرگزاری رویترز، برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تاکید بر ضرورت تعامل هرچه گسترده‌تر با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، با اعمال تحریم علیه شخص وی مخالفت کرده و فهرست خود را به شماری از اطرافیان وی محدود کردند.شورای اتحادیه اروپا دیروز بعد از چند جلسه بحث و بررسی، با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتشار فهرست 13 مقام ارشد سوریه که همگی از اطرافیان بشار اسد هستند، اعلام کرد که به‌دلیل تحولات اخیر و درگیری میان نظامیان و معترضان در سوریه، این افراد تحت تحریم قرار می‌گیرند. این تحریم‌ها شامل منع سفر به اروپا، بلوکه‌کردن دارایی‌های آنان و نیز منع صادرات اسلحه و برخی از تجهیزات نظامی به سوریه اعلام شده‌است.

در این فهرست که نام ماهر اسد برادر رئیس‌جمهور سوریه، رامی مخلوف سرمایه‌دار سوری و علی مملوک رئیس سازمان اطلاعات کل سوریه در آن دیده می‌شود، تصریح شده که تحریم‌ها علیه 13مقام ذکرشده در این فهرست از روز سه‌شنبه اجرایی می‌شود.
محمد ابراهیم الشعار وزیر کشور، عاطف نجیب رئیس سابق امنیت سیاسی، حافظ مخلوف فرمانده یگانی از سازمان اطلاعات کل سوریه، محمود دیب زیتون رئیس امنیت سیاسی، امجد العباس رئیس امنیت سیاسی در بانیاس، عبدالفتاح قدسیه رئیس بخش اطلاعات نظامی، جمیل حسن رئیس بخش اطلاعاتی نیروی هوایی، رستم غزاله رئیس بخش اطلاعات نظامی استان دمشق، فواز و منذر الاسد از جمله افراد یادشده در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا هستند.

این اقدام اتحادیه اروپا درقبال رویدادهای اخیر سوریه در حالی اتخاذ می‌شود که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز حدود 2 هفته گذشته فرمان اعمال تحریم‌هایی علیه برخی مقام‌های سوریه را صادر کرده بود.در همین حال، صدها جوان سوری در واکنش به تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده علیه کشورشان، به اعتصاب خود در مقابل سفارت این کشور در دمشق ادامه دادند. شرکت‌کنندگان در این اعتصاب با در دست داشتن پلاکاردهایی در محکومیت مواضع آمریکا در قبال سوریه و فشارهای روبه گسترش واشنگتن علیه دمشق، معیارهای دوگانه آمریکا درقبال مسائل حقوق بشر را محکوم کرده و خواستار توجه این کشور به جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، جنوب لبنان و ساکنان بلندی‌های جولان اشغالی شدند.

تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه سوریه به خاطر سرکوب معترضان در این کشور درحالی اعمال می‌شود که مقامات دیگر کشورهای عرب منطقه مانند بحرین، یمن، عمان، مراکش یا کویت که با شرایطی مشابه سوریه روبه‌رو بوده‌اند، در روزهای گذشته نه تنها با واکنشی از سوی واشنگتن روبه‌رو نشده‌اند بلکه از تماس‌های تلفنی مقامات ارشد آمریکایی هم برخوردار بوده‌اند.

بشار اسد: اصلاحات در راه است

دیروز رئیس‌جمهور سوریه با تاکید بر ضرورت تحکیم وحدت ملی، سوریه را متعلق به تمامی سوری‌ها دانست و افزود: باید همگی دست به دست همدیگر برای مقابله با توطئه عمل کنیم. به نوشته روزنامه الوطن، بشار اسد با اشاره به‌وجود اعتراضات در کشور، تاکید کرد که اصلاحات سیاسی، اداری و رسانه‌ای در راه است و قطعا همه طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به اصلاحات عملی خواهد شد.

وی در دیدار با شماری از شخصیت‌های سرشناس شهر لاذقیه، با تاکید بر پرهیز از شعارهای خواهان مبارزه با فرقه‌گرایی و فتنه‌های مذهبی طی تحولات اخیر در سوریه، تاکید کرد که مشکلی به نام فتنه مذهبی در کشور وجود ندارد و تکرار چنین شعارهایی منجربه ایجاد بحران در کشور می‌شود. همچنین مشاور رسانه‌ای بشار اسد با اشاره به اینکه دولت سوریه بدترین شرایط اعتراضات را از سر گذراند، ابراز امیدواری کرد که این ماجرا به‌زودی پایان یابد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، بثینه شعبان با تاکید بر اینکه دولت سوریه از فرصت حاصل از این رویدادها برای تحقق پیشرفت در تمامی عرصه‌ها و به‌ویژه عرصه سیاسی نهایت بهره‌برداری را خواهد کرد، افزود: نمی‌توان با افرادی که شورشی مسلحانه را هدایت و رهبری می‌کنند، با لطف و مهربانی برخورد کرد.

وی در گفت‌وگو با این روزنامه آمریکایی ضمن اشاره به دستور بشار اسد برای انجام گفت‌وگو با مخالفان، تصریح کرد که با 5نفر از رهبران مخالفان سوری دیدار کرده است.از سوی دیگر، وزارت کشور سوریه شمار افراد دخیل در آشوب‌ها و ناآرامی‌های اخیر که خود را به طرف‌های مسئول تسلیم کرده‌اند تا روز دوشنبه 915 نفر برشمرد.

کد خبر 134631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز