دوشنبه ۱۴ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفیر جمهوری اسلامی ایران از سفر رئیس جمهور و نخست وزیر سوریه به تهران در آینده نزدیک خبر داد.

حجت الاسلام سید احمد موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به سطح روابط دو کشور ایران و سوریه گفت: به لطف خدا روابط دو کشور هم اکنون در حد بسیار خوب و ممتاز است و به الگویی برای روابط کشورها در منطقه تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: در سال گذشته بیش از 125 هیئت در سطح یک، دو و سه یعنی مقامات عالی رتبه دو کشور تبادل داشته اند و غیر از این نیز حدود 420 هیئت دیگر نیز بین دو کشور رفت و آمد کرده اند.

رئیس جمهور و نخست وزیر سوریه به ایران می آیند

سفیر ایران در دمشق با اشاره به اینکه رفت و آمد مقامات دو کشور ایران و سوریه حکایت از سطح روابط خوب دو کشور دارد اظهار داشت:هرسال دوبار رئیس جمهور ایران به سوریه می رود و دوبار هم رئیس جمهور سوریه به ایران سفر می کند و حدود دو ماه آینده بنا است کمیسیون عالی دو کشور در ایران با حضور ناجی عطری نخست وزیر سوریه برگزار شود.

وی همچنین از سفر بشار اسد به ایران در آینده نزدیک خبر داد.

4 سفر متقابل روسای مجالس در 6 ماه

معاون پارلمانی سابق رئیس جمهور و نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در رابطه با روابط پارلمانی بین ایران و سوریه بیان داشت: این روابط در سطح بسیار خوبی قرار دارد و در مدت زمان کوتاه رئیس مجلس ایران 2 بار و رئیس مجلس سوریه نیز دو مرتبه رفت و آمد داشته اند و این غیر از گفتگو های تلفنی بین این دو است که در هر ماه حداقل 4مرتبه انجام می شود و در مجموع در کمتر از 6ماه روسای مجالس ایران و سوریه 4بار به دو کشور سفر کرده اند.

وی روابط پارلمانی دو کشور را روان و تسهیل کننده روابط سیاسی و دیپلماتیک توصیف کرد و گفت: روسای مجلس ایران و سوریه به صورت مستمر مسائل منطقه را با یکدیگر مورد مشورت و تبادل نظر قرار می دهند.

 گلایه از فقدان ستاد رسیدگی به زوار

سفیر ایران در سوریه در خصوص تردد زوار ایران و بروز برخی مشکلات برای آنان تصریح کرد:از جمله اقداماتی که حدود 2ماه قبل انجام شد لغو روادید بین دو کشور بود هرچند خیلی ها معتقد بودند این کار باید 30 سال پیش انجام می شدو یکی از آثار این اقدام کثرت تردد زوار است.

وی افزود: در سال گذشته بر اساس آمار وزارت گردشگری سوریه که من از زبان وزیر شنیدم تردد زوار ایرانی به سوریه رشد 180 درصدی داشته و ما شاهد حضور 700هزار زائر ایرانی در سوریه بوده ایم.

موسوی تاکید کرد: من این گلایه را دارم که در مکه و مدینه و جده برای حدود 500 یا 600 هزار زائر ستاد مفصلی برای رسیدگی و سرویس دهی به زوار تشکیل شده و متاسفانه از این ستاد در سوریه با وجود کمبود امکانات اینجا خبری نیست.

سیاست سوریه نهایت همکاری با زوار

وی تصریح کرد: سوریه در حد امکاناتی که دارد با ایران برای اعزام زوار همکاری کرده و من جلسه مفصلی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه داشته ام و دستور رسیدگی به فرودگاه هاو زوار و خدمت رسانی صادر شده اما امکانات آن ها در همین حد است.

سفیر ایران در سوریه تاکید کرد: در سوریه سوء نیتی نسبت به زوار ایرانی وجود ندارد و وقوع برخی اصطکاک ها بین زوار و فروشندگان و ... در حد معدود طبیعی است که دولت سوریه با همین موارد نیز برخورد می کند.

وی در پایان گفت: سیاست بشار اسد و دولت سوریه نهایت همکاری با زوار ایرانی است و رئیس جمهور سوریه همواره تاکید دارد که سفر به سوریه برای زوار ایرانی باید سفری با خاطره خوش باشد.

کد خبر 111026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز