همشهری آنلاینیِ: خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با ابراز خشم و شگفتی از سخنان تحریک آمیز شیخ یوسف قرضاوی در نماز جمعه قطر برای ایجاد آشوب در سوریه،گفت: این سخنان خنجری به قلب فلسطینیان و به نفع اسراییل است.

خالد مشعل

به گزارش ایرنا، مشعل که اظهاراتش روز شنبه در پایگاه اینترنتی 'سوریه الان' منتشر شد، افزود: از قرضاوی می خواهم تا بر اساس ضمیرش حکم و از فشارهای برخی طرف ها (حکام قطر که قرضاوی در این کشور زندگی کرده و شناسنامه قطری دارد) خود را رها کند.

وی افزود: پیش از این حاکمان سنی در جهان عرب فلسطین را به دشمنان فروختند، بارزترین شیوخ سنی از مسئولیت در برابر مردم ما شانه خالی کردند، جنبش حماس (که بخشی از حرکت اخوان المسلمین در فلسطین است) پناهگاهی جز  بشار اسد ندارد که از این جنبش حمایت کرد و در کنارش ایستاد.

به گفته مشعل، وقتی حکام عربی سنی ما را بیرون کردند، سوریه و بشار به ما پناه دادند، وقتی درهای شهرها به روی ما بسته شد، سوریه قلبش را به روی ما باز کرد و بر زخم های ما مرهم نهاد. لذا از سر دلسوزی به قرضاوی می گویم که نسبت به فلسطین تقوای الهی پیشه کند، سوریه تنها کشور عربی است که علیه ما توطئه نکرد و به حمایت از ما برخاست.

وی ادامه داد: قرضاوی به شیوه ای که از رویدادهای سوریه سخن می گوید، هیچگاه درباره رویدادهای مصر سخن نگفت، او در مصر خواستار وحدت میان قبطی ها و مسلمانان، سلفی ها و اخوان المسلمین و حتی این گروهها با لائیک‌ها شد، اما در سوریه خواستار درگیری میان اهل سنت و مسلمانان علوی است، آیا وی این چنین داعیه دار وحدت و مجاهدت در برابر اسراییل و آمریکا است.

مشعل گفت: شهادت می‌دهید هیچ مسلمانی مانند بشار به فلسطین خدمت نکرد، هیچ اهل سنتی مانند بشار اسد، خود، حکومت و کشورش را برای فلسطین فدا نکرد و اعمال محدودیت علیه مقاومت فلسطین را نپذیرفت.

اگر قرضاوی اطلاعات درستی درباره سوریه ندارد، بهتر است به سخنان مردم سوریه و روحانیون آن گوش فرا دهد تا بداند اهل سنت در این کشور از آزادی، کرامت و عزتی برخوردارند که در کشورهای دیگر که سنی ها بر آن حکومت می کنند اما در برابر آمریکا ضعیف و از یاری مساله فلسطین ناتوانند، وجود ندارد.

قرضاوی در دو هفته گذشته در خطبه های نماز جمعه در یکی از مساجد قطر مردم سوریه را به شورش فراخوانده و این موضع را همچنان ادامه می دهد.

این اظهارات قرضاوی خشم مردم سوریه را برانگیخته که در جریان راهپیمایی روز سه شنبه مردم سوریه نیز یکی از شعارهای سرداده شده علیه قرضاوی بود.

در این راهپیمایی همچنین برخی افراد دست نوشته هایی حمل می‌کردند که در آن از مردم سوریه درخواست شده بود تا آشوب‌طلبی از سوی قرضاوی را محکوم کنند.

کد خبر 131138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز