یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

ترجمه - سید محسن ساری: پرده برداشتن از اسناد و مذاکرات تشکیلات خودگردان فلسطین توسط شبکه خبری الجزیره، مرحله جدیدی را در پرونده طولانی‌ترین مناقشه جهان باز کرد.

فلسطین

امتیازدهی در مورد قدس اشغالی، شهرک‌های یهودی‌نشین و حرم قدس شریف توسط گروه کوچکی که تعداد آنها از تعداد انگشتان یک دست کمتر است و سخن گفتن به نام 10میلیون فلسطینی در وطن و خارج آن، امری بسیار ترس‌آور است. این افشاگری که توسط شبکه‌ای عربی و درباره رهبران عربی صورت گرفته‌است، اکنون پرسش‌های بسیاری را درباره وفاداری و تعهد تشکیلات خودگردان فلسطین به آرمان فلسطین ایجاد کرده‌است. محمود عباس در واکنش به این افشاگری گفت که رهبران عرب در جریان همه مذاکرات و تعهدات تشکیلات خودگردان بوده‌اند. او با این کار تلاش کرد که توپ را به زمین سران عرب بیندازد. اکنون کل جهان عرب با موضوعی بزرگ و تأثیرگذار رو‌به‌رو شده‌است.

اسناد تازه افشاشده شبکه خبری الجزیره درباره مذاکرات تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که مذاکره‌کنندگان فلسطینی که صائب عریقات در رأس آنها قرار می‌گیرد به استثنای شهرک جبل ابوغنیم
نه فقط همه شهرک‌های یهودی‌نشین که بخشی از محله یهودی و محله ارمنی و دیوار براق و کوی شیخ جراح را تسلیم صهیونیست‌ها کرده‌اند. آنها به کار خطرناک دیگری دست زده‌اند و پیشنهاد خلاقی را مطرح ساخته‌اند: تشکیل کمیته‌ای متشکل از 3کشور عربی عربستان سعودی، مصر و اردن با همراهی آمریکا و اسرائیل و تشکیلات خودگردان، با هدف به تأخیر انداختن موضوع حاکمیت بر فلسطین.

ملت فلسطین به اشخاص یادشده هیچ‌گونه اختیاری نداده که به جای آنها سخن بگویند و امتیاز بدهند و اصول ثابت را زیر پا بگذارند. نکته مهم این است که دوره ریاست محمود عباس و کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین که یاسرعبد ربه به نامش سخن می‌گوید و شورای ملی فلسطین و شورای قانونگذاری نیز دوره فعالیتشان به اتمام رسیده است.

زیپی لیونی، وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی و از مقامات ارشد حزب لیکود که هنوز در برابر حزب خود و کنست مسئولیت دارد، از صحبت در مورد قدس اشغالی سر باز می‌زند و می‌گوید که او در این مورد اختیاری ندارد ولی عریقات ادعا می‌کند که از سوی ملت فلسطین این اختیار را دارد که محله‌های کاملی در قدس به صهیونیست‌ها بدهد و پیشنهاد تشکیل کمیته ویژه را بدهد و ما شگفت‌زده نمی‌شویم حتی اگر به تبادل ساکنان نیز اقدام کند.

رهبران کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین که همانطور که گفته‌شد تعدادشان اندک است همیشه ابتدای کار به مخالفت با پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا در مذاکرات صلح برمی‌خیزند ولی بعد از مدتی بازمی‌گردند و با آنچه مخالفت کرده بودند، موافقت می‌کنند.

آنچه تا‌کنون بر ملا شده جزئی از یک کل است. دست‌کشیدن از بخش بسیار مهم موضوع فلسطین که بازگشت پناهجویان است یکی از کارهای خطرناک این گروه اندک است. آنها ابتدا توسط عریقات و پس از آن توسط یاسر عبد ربه اعلام کردند که هرگز نمی‌توانند از حق اسرائیل در شناسایی خودش سر باز زنند؛ «ما در امور شما دخالت نخواهیم کرد».

اعتراض نکردن به‌وجود کشور جعلی یهودی و به رسمیت شناختن آن یعنی نامشروع‌دانستن یک میلیون و 200هزار فلسطینی و باز گذاشتن دست صهیونیست‌ها برای بیرون راندن آنها؛ یعنی همان کاری که در سال 1948 به انجام رساندند.

در اسناد افشاشده الجزیره آمده که 10هزار پناهجوی فلسطینی طی مدت 10سال به فلسطین باز گردند ولی طرف یهودی اصرار می‌ورزد که فقط 5هزار پناهجو آن هم ظرف مدت 5سال به خانه خود بازگردند و برای آن 5هزار نفر نیز شرایط عجیب و غریب گذاشته می‌شود. در اسناد آمده که یاسر عبد ربه که به نام سازمان آزادیبخش فلسطین و تشکیلات خودگردان سخن می‌گوید، نخستین کسی بوده که با این موضوع رسماً موافقت اعلام کرده بود. افکار عمومی جهان عرب از این موضوع هیچ وقت شگفت‌زده نمی‌شود زیرا او پیشتر با بازگشت 6میلیون پناهجوی فلسطینی مخالفت کرده بود و نکته بسیار عجیب این است که او با این مخالفت با منشور مهم ژنو به مخالفت برخاسته است.

افکار عمومی جهان عرب امیدوار بود که مسئولان تشکیلات خودگردان به این اسناد پاسخ منطقی و معقول و مودبانه می‌دادند نه اینکه اعلام کنند دیگر با تلویزیون الجزیره صحبت نخواهند کرد. آنها در این موضوع خواستار کمک از عمرو موسی شدند ولی حتی این شخص نتوانست به کمک آنها بیاید و به ایراد سخنان مبهم اکتفا کرد.

آنها می‌گویند بسیاری از رهبران عرب از این مذاکرات مطلع بودند و پرسش مهم این است که آیا رهبران عرب از مردم فلسطین در آگاه شدن از حقایق اولی‌تر هستند. بسیاری از تحلیل‌گران اطمینان دارند که هیچ‌یک از هم‌پیمانان تشکیلات خودگردان از وجود چنین امتیاز دهی‌ای آگاه نبوده‌اند و عکس‌العمل آنها پس از دریافت خبر اسناد منتشر شده این موضوع را به خوبی اثبات می‌کند.
صهیونیست‌ها اکنون در بهترین وضعیت ممکن هستند زیرا موضوع قدس و پناهجویان برای آنها حل شده است و مذاکره‌کنندگان فلسطین باید به دریافت زمین‌های بایر و بیابانی و نوشیدن آب غزه رضایت دهند.

بی‌شک در انتشار اسناد بعدی از موضوع هماهنگی‌های امنیتی، گزارش گلدستون، همکاری‌های دیگر با صهیونیست‌ها و توطئه‌چینی با آنها جهت تهاجم به غزه و شریک شدن در پاکسازی مبارزان شهدای اقصی وابسته به جنبش فتح با خبر خواهیم شد و از میزان وابستگی تشکیلات خودگردان با صهیونیست‌ها پرده برداشته می‌شود.

محمود عباس دستور داد که کمیته‌ای حقیقت‌یاب جهت کشف این موضوع تشکیل شود اما این موضوع همانند دیگر موضوع‌های گذشته که در مورد آنها کمیته ویژه تشکیل شده بود به نتیجه‌ای نخواهد رسید. دشنام گفتن به منتشر‌کنندگان اسناد، عکس‌العمل دیپلماتیک مناسبی نیست. اکنون موضع حماس تقویت شده و بسیاری از فلسطینیان به حقانیت این جنبش و توان امنیتی و دفاعی آن اذعان دارند. برای احیای اقتدار فلسطینیان بازگشت به حماس به‌عنوان تکیه‌گاه مقاومت، بهترین راه حل است.

القدس العربی

کد خبر 126977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز