سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شبکه خبری الجزیره طی 3روز گذشته اسناد محرمانه‌ای را درباره خیانت هولناک تشکیلات خودگردان به آرمان‌های فلسطینی‌ها و تسلیم این تشکیلات در مقابل رژیم صهیونیستی منتشر کرد.

plo

به گزارش این شبکه، اسناد محرمانه شامل مواضع حکومت خودگردان فلسطین درباره قدس شرقی اشغالی، مسئله آوارگان فلسطینی، مرزهای سال 1967، شهرک‌سازی‌ صهیونیست‌ها و مسئله مرزها می‌شود.در بخشی از این اسناد آمده است که تشکیلات خودگردان با پیوستن تمامی شهرک‌های یهودی نشین در قدس شرقی به جز شهرک ابوغنیم به اراضی تحت اشغال رژیم صهیونیستی موافقت کرده و آمادگی خود را برای کوتاه‌آمدن‌های بی‌سابقه درباره حرم شریف بیت المقدس و 2منطقه الارمنی وشیخ جراح اعلام کرده است.

براساس این اسناد در نتیجه سیاست‌های تشکیلات خودگردان، خط آتش بس به میان اراضی 1967 و 1948 منتقل خواهد شد که در پی آن، این خط مرزی کاملا به دیوار حرم قدس شریف خواهد چسبید. صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان درباره حرم قدس شریف نیز گفته است که می‌توان مناقشات درباره آن را به آینده واگذار کرد یا به راه‌هایی خلاقانه نظیر تشکیل هیأت یا کمیته‌ای ناظر بر تعهدات صهیونیست‌ها در قبال عدم‌انجام حفاری زیر حرم اندیشید. این درحالی است که صائب عریقات در 15 ژوئن 2008 اعلام کرد که با وجود تمام این کوتاه‌آمدن‌ها که برای نخستین بار در تاریخ فلسطین مطرح می‌شود، صهیونیست‌ها به بحث گذاشتن موضوع شهر قدس اشغالی را رد کرده‌اند.

بخش دیگری از این اسناد محرمانه گویای کوتاه‌آمدن‌های اساسی تشکیلات خودگردان درباره حق بازگشت پناهندگان فلسطینی به سرزمین مادری‌شان است. براساس یکی از یادداشت‌های داخلی این تشکیلات به تاریخ 24 جولای 2008 محمود عباس تنها چند هفته پس از آغاز روند مذاکرات، در سال 2007 پیشنهاد داده است که آماده کوتاه آمدن از بازگشت میلیون‌ها آواره فلسطینی و اکتفا کردن به بازگشت سالانه 10هزار پناهنده به‌مدت 10سال (یعنی معادل 100هزار پناهنده) با قابلیت تجدید این توافقنامه با موافقت دو طرف است اما در مقابل، مقام‌های رژیم صهیونیستی حتی این پیشنهاد را رد کرده و گفته‌اند که تنها موافق بازگشت سالانه یکهزار پناهنده طی 5سال هستند. در بخش دیگری از اسناد محرمانه فاش شده از سوی الجزیره آمده است که تشکیلات خودگردان هیچ منعی در تلقی رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک رژیم یهودی نمی‌بیند؛ مسئله‌ای که بیرون راندن تمامی شهروندان عرب و مسلمان از درون این رژیم را در پی خواهد داشت.

در همین حال، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، مقام‌های قطری را به دست داشتن در آنچه هجوم رسانه‌ای شبکه الجزیره علیه تشکیلات خودگردان به‌منظور تشویش وجهه آن در میان افکار عمومی خواند، متهم کرد و خواستار تشکیل کمیته تحقیقات مستقلی به‌منظور کسب اطمینان از درستی این اسناد شد.

وی ضمن مخالفت با به بحث گذاشتن صحت و سقم این اسناد، از نهادهای مطالعاتی مستقل فلسطینی خواست تا با تشکیل کمیته‌ای برای بررسی این اسناد، نتایج آن را به اطلاع افکار عمومی برسانند. از سوی دیگر، صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی در واکنش به این اسناد، آنها را دروغ و بی‌سر و ته خواند و اعلام کرد که تشکیلات خودگردان هیچگاه از آرمان‌ها و حقوق فلسطینیان کوتاه نیامده و نخواهد آمد.صائب عریقات افزود: در زمانی که فلسطینیان پیش نویس قطعنامه‌ای را به‌منظور محکوم‌کردن شهرک‌سازی‌ صهیونیست‌ها به شورای امنیت ارائه داده‌اند، این اقدام الجزیره باعث از بین بردن این تلاش‌ها می‌شود.

کد خبر 126659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز