همشهری‌آنلاین: مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول در دیدار مقامات بانکی جمهوری اسلامی ایران هدفمند سازی یارانه‌ها را اقدامی بزرگ توصیف و برامادگی این صندوق برای تقویت همکاری با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر به نقل از بانک مرکزی، استراوس کان در استانه برگزاری اجلاس بهاره صندوق بین‌المللی پول در دیدار محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و دیگر اعضای هیئت اعزامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در واشنگتن به سر می برند ، تجارب جمهوری اسلامی ایران را در هدفمند سازی یارانه‌ها ارزشمند دانست و تبیین ابعاد اجرایی ان برای کشورهای علاقه مند را خواستار شد.

محمود بهمنی در این دیدار طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را یکی از هفت محور طرح تحول اقتصادی برشمرد و گفت : هدفمند سازی یارانه ها که مهمترین وبزرگترین طرح اصلاحات اقتصادی ایران در 30 سال گذشته است در سایه حمایت گسترده عمومی واجماع مسئولان کشور وبرنامه ریزی دقیق دولت اجرایی شده است .

وی با تاکید بر امادگی کشورمان برای انتقال این تجربه به سایر کشورها افزود :ایران سال نو خود را سال جهاد اقتصادی نامگذاری کرده است و اصلاحات دیگری ازجمله در نظام بانکی و مالیاتی در دستور کار دارد. رئیس کل بانک مرکزی در اعتراض به سکوت صندوق بین المللی پول در قبال تحریم های یکجانبه بعضی از کشور ها برضد ایران انرا سبب ایجاد آثار نامطلوب برروند تعامل در اقتصاد جهانی دانست و گفت : این اقدام موجب بروز آثار منفی بر بازار نفت واقتصاد جهانی نیز خواهد شد . بهمنی افزود : ایران به عنوان صادر کننده بزرگ نفت و گاز در کمک به ثبات بازار انرژی ظرفیت بالفعل وبالقوه زیادی دارد و مسلماً استمرار اینگونه اقدامات یکجانبه وایجاد موانع بانکی برای جریان وجوه حاصل از فروش نفت وگاز شوک دیگری را به بازار وارد خواهد کرد. رئیس کل بانک مرکزی کشورمان در این دیدار صندوق بین المللی پول را نهادی متعلق به 187 کشور عضو دانست و حفظ ثبات مالی جهانی را مسئولیت مشترک همه اعضاء برشمرد .

بهمنی همچنین تصویب مقررات فرا سرزمینی آمریکا وتحمیل آن به بانکهای سایر کشورهای عضو را مغایربا اهداف صندوق بین المللی پول دانست و افزود : این اقدامات اثار نامطلوبی بر ثبات بازار انرژی خواهد گذاشت .

وی از مسئولان صندوق بین المللی پول خواست بررسی واطلاع رسانی این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند تا مانع از ادامه اینگونه اقدامات مبتنی بر انگیزه های سیاسی باشد . اقای استرس کان مدیر عامل صندوق بین المللی پول هم اعلام کرد : با تشکیل تیم فنی این موضوع را بررسی و گزارش دقیقی همراه با تجزیه وتحلیل در این زمینه ارائه خواهد کرد . بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یکی از اعضای هیئت عامل صندوق بین المللی پول است .

خاطر نشان می شود وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی در صدر هیئتی برای شرکت در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن به سر می برند . نشست مشترک صندوق بین المللی پول (IMF) و گروه بانک جهانی (World Bank Group)، همه ساله در دو نوبت با دعوت از روسای کل بانک های مرکزی و وزیران اقتصادی و دارایی کشورهای عضو بر گزار می شود .

اجلاس بهاره در اواخر فروردین ماه و اجلاس پائیزه (سالانه) به طور معمول در اواسط مهرماه در واشنگتن برگزار می شود .

تشکیل میزگردهای اقتصادی با حضور مقامات ارشد صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، نشست وزرا و روسای کل گروه 24، نشست معاونین گروه 24، اجلاس کمیته پولی و مالی بین‌المللی (IMFC) و کمیته توسعه (DC) از مهمترین نشستهای این اجلاس است .

حضور مقامات بانکی و اقتصادی کشورهای مختلف جهان در این اجلاس فرصت مناسبی را برای افزایش ارتباط و همکاری های بانکی و اقتصادی کشورهای عضو فراهم می کند . قرار است وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی کشورمان ، در حاشیه جلسات صندوق بین المللی پول و بانک جهانی ، ملاقات هایی با مسئولان ارشد بانک های مرکزی کشورهای مختلف پیرامون موضوعات مورد علاقه و گسترش همکاری های بانکی، اقتصادی و منطقه‌ای داشته باشند.

برگزاری جلسه ویژه هیئت بانک مرکزی و مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول و همچنین رئیس و کارشناسان اداره خاورمیـانه و آسیای مرکزی صندوق بین المللی پول از دیگر برنامه های هیئت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اعلام شده است

کد خبر 132356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز