جمعه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

محمد سرابی: در مدت 10سال،180 میلیون نفر در هند به دنیا آمدند و الان جمعیت آن از یک میلیارد و 200 میلیون نفر بیشتر شده است.

597

یعنی بیشتر از همه مردم کشورهای پرجمعیت امریکا، اندونزی، برزیل، پاکستان و بنگلادش. می‌بینید که حتی شمردن این همه آدم هم مشکل است؛ مخصوصاً وقتی که عده زیادی ازآنها بی‌سواد باشند یا به صورت بی‌خانمان از جایی به جای دیگر بروند.

سرشماری در هند هر 10 سال یک بار انجام می‌شود و هزینه زیادی هم دارد. حدود دو و نیم میلیون نفر نیروی انسانی باید در در 7000‌ شهر و 600‌ هزار روستا این کار را انجام دهند. امسال دولت هند می‌خواهد از فناوری‌های جدید مثل ثبت مشخصات دقیق جسمی افراد (روش‌های بیومتریک) استفاده کند و اطلاعات هر فرد بالای 15 سال را نگهداری کند.

جمعیت، مشکل قدیمی هند است. این کشور از گذشته دور به علت موقعیت جغرافیایی و داشتن خاک حاصل‌خیز و منابع آبی، محل مناسبی برای زندگی انسان بوده و به همین دلیل تمدن‌های بسیار قدیمی در آن به وجود آمده‌اند. درگذشته میزان تولد نوزادان زیاد بود ولی بیماری‌های فراوان هم مرگ و میر را زیاد کرده بود. از وقتی که با دانش جدید این بیماری‌ها درمان می‌شوند، جمعیت سخت افزایش یافته است.

تقریباً تمام سطح کشور هند مسکونی است وگروه‌های قومی زیادی در آن زندگی می‌کنند که آداب و رسوم، دین و حتی زبان‌های متفاوتی دارند؛ با وجود این، به نسبت تفاوت‌هایی که با هم دارند معمولاً جنگ داخلی یا درگیری شدیدی در آن اتفاق نمی‌افتد. هند در گذشته نظام پادشاهی داشت و از قرن هجدهم تا سال 1947 مستعمره انگلستان بود. الان نظام حکومتی آن جمهوری است و نخست‌وزیر و مجلس دارد.

کد خبر 132174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز