گروه شهری: طرح استقبال از بهار شهرداری تهران، که از اسفند سال گذشته آغاز شده و تا پایان فروردین ادامه دارد، چهره شهر را از جنوبی‌ترین محلات تهران گرفته تا مناطق شمال شهر، نونوار می‌کند.

بزرگراه و فضای سبز

در این طرح، علاوه بر نوسازی محلات و انتخاب یک محله در هر منطقه به‌عنوان محله نمونه برای بهسازی، بزرگراه‌ها و محورهای اطراف آنها هم بهسازی می‌شوند. اگر چه شاید برای بیشتر شهروندان پایتخت این تلاش‌ها در محور‌هایی مانند بزرگراه همت بیشتر مشهود باشد اما بد نیست بدانید که چهره بزرگراه‌ها و گذرگاه‌های جنوبی شهر مانند نواب تا بهشت زهرا هم در این برنامه دگرگون شده است. درباره بزرگراه همت باید گفت که بهسازی این محور 30 کیلومتری به‌عهده معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهران گذاشته شده است و شهرداری‌های 5 منطقه نیز در اجرای آن مشارکت دارند.

ترمیم آسفالت، مرمت ورودی‌ها و خروجی‌ها، رنگ آمیزی تابلوها و پل‌ها و ایجاد فضای سبز جدید از جمله اقدامات برای نوسازی بزرگراه همت بوده است. نوسازی محور بزرگراه نواب تا بهشت زهرا هم به‌عهده معاونت خدمات شهری شهرداری تهران گذاشته شده است.

در قالب اجرای طرح استقبال از بهار تا پایان فروردین ماه از میدان حق‌شناس تا بهشت‌زهرا به لحاظ عمرانی، ترافیکی، زیباسازی و فضای سبز بهسازی می‌شود. به گفته احمدی بافنده، قائم‌مقام معاون خدمات شهری شهرداری تهران، طرح استقبال از بهار در محور بزرگراه شهید نواب حدفاصل میدان 9 دی (میدان‌حق‌شناس‌سابق) به سمت شمال شهید تندگویان و بزرگراه صالح‌آباد که به درب شمالی بهشت‌زهرا و ضلع شرقی مرقد مطهر امام خمینی(ره) وصل می‌شود با همکاری مناطق 16، 17، 19و 20 تحت‌بهسازی قرار دارد.

این درحالی است که به گفته بافنده، تا پیش از این از پل شهید صنیع‌خانی تا درب شمالی بهشت‌زهرا مسیر برون‌شهری محسوب می‌شد که به لحاظ ترکیب معماری، فضای سبز، روشنایی معبر و رفیوژ میانی وضعیت مناسبی نداشت.بافنده همچنین از ساماندهی بازار گلفروشان در ضلع غربی صالح‌آباد و میدان میوه و تره‌بار جعفرآباد در ضلع شرقی صالح‌آباد سخن گفت و در توضیح آن اضافه کرد: از آنجایی که فروشندگان گل در وضعیت مناسبی قرار نداشتند و خطرات بسیاری جان آنها را تهدید می‌کرد، در قالب طرح استقبال از بهار جمعا 3 بازار گل راه‌اندازی کردیم تا دیگر هیچ گلفروشی در حاشیه بزرگراه به کسب نپردازد بنابراین با اصلاحات صورت‌گرفته، نیروی انتظامی، شرکت ساماندهی شهرداری و شرکت شهربان از این به بعد به‌شدت با فروشندگان گل در حاشیه اتوبان بهشت‌زهرا برخورد خواهند کرد.

از دیگر اقدامات صورت گرفته در بازار گلفروشان بهشت‌زهرا محوطه‌سازی‌ و نصب سقف و سایه‌بان برای گلفروشان، اصلاح هندسی ورودی و خروجی ماشین‌ها، ‌خاکریزی و لوله‌کشی آب خام، محوطه‌سازی‌ و جدول‌کشی بوده است. بافنده همچنین از ایجاد یکسری بافت‌های سبز جدید به مساحت 16هکتار و 22‌هزار و 600‌درخت خبرداد و گفت: طی یک ماه گذشته نبش تقاطع بلوار صالح‌آباد و بهشت‌زهرا ساخت 2‌پارک را آغاز کرده‌ایم که یکی به نام مصطفی خمینی و دیگری به نام سید احمد خمینی نامگذاری شده است.
وی افزود: از اول اسفند ماه تا‌کنون به میزان هزار کمپرس خاک و نخاله جمع‌آوری کردیم تا بستر مناسب برای کاشت فضای سبز 6 هکتاری این دو بوستان فراهم شود.

به گفته قائم مقام معاون خدمات شهری، همچنین کل مسیر رفت و برگشت بزرگراه شهید نواب حدفاصل میدان 9دی تا بهشت‌زهرا به میزان14کیلومتر به اضافه فضای 9هکتاری از ورودی بهشت‌زهرا که سرتاسر ضلع شمالی از مرقد امام(ره) تا پل روگذر سمت باقرشهر در شمال شرق بهشت‌زهرا را شامل می‌شود نیز تبدیل به فضای سبز می‌شود. از دیگر اقدامات صورت گرفته در طرح استقبال از بهار، آبرسانی حدود 16 کیلومتر دو طرف مسیر صالح‌آباد از پل شهید صنیع‌خانی تا بهشت‌زهرا، تامین روشنایی مسیر 7 کیلومتری از میدان حق‌شناس تا بهشت‌زهرا، ساماندهی تیرهای سیمانی برق، کابل کشی، اصلاح رفیوژ میانی آسفالت کامل و روشنایی مناسب این محور است.

در مسیر تندگویان تا شهید صنیع‌خانی نیز به گفته بافنده حدود 2‌کیلومتر لوله کشی آب خام برای آبیاری فضای سبز صورت گرفت و علاوه براین روی کلیه پل‌های غیرهمسطح و عابر پیاده، کل دیواره‌ها از ابتدا تا انتهای پروژه عملیات زیباسازی اعم از نقاشی، بهسازی، آماده‌سازی‌، رنگ‌آمیزی و شست‌وشو صورت‌گرفت و 7 اثر حجمی نیز در مسیر نصب خواهد شد.

وی خبر داد: قرار است با کمک یک شرکت خارجی در فاز نخست که تا پایان فصل بهار به طول می‌انجامد، میدان حق‌شناس یا 9 دی تا صنیع‌خانی و بهشت‌زهرا با استفاده از رنگ‌های متنوع و تاباندن نور به ساختمان‌های طول مسیر جلوه‌های بصری زیبایی خلق شود. در فازهای بعدی نیز این طرح به سمت بزرگراه قم و ورودی شهید کاظمی ادامه خواهد یافت.

کد خبر 131431

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز