گروه شهری: مراسم اختتامیه اجلاس شهرداران آسیایی، شنبه‌شب با سخنرانی شهردار تهران به عنوان رئیس این اجلاس و نیز صدور بیانیه‌ در شهر استانبول به پایان رسید.

قالیباف

شهردار تهران به هنگام واگذاری ریاست اجلاس شهرداران آسیایی به شهردار استانبول گفت: به هنگام ارائه پیشنهاد تشکیل اجلاس شهرداران آسیایی ایمان داشتم که قاره آسیا در قرن بیست‌ویکم موتور رشد توسعه و پیشرفت جهانی خواهد بود.دکتر محمد باقر قالیباف طی سخنانی در سالن اجلاس شهرداران آسیایی واقع در هتل گرین پارک استانبول همچنین افزود: باید بپذیریم و توجه داشته باشیم که مسئولیت شهرداری‌ها به‌عنوان حکومت‌های محلی این روزها بسیار فراتر از ارائه خدمات عمومی و عادی است.

شهردار تهران توجه به اخلاق، آرامش، سلامت، بهداشت و فرهنگ عمومی مردمان را موضوعی پر اهمیت‌تر از خدمات عمومی دانست و اعضای اجلاس شهرداران آسیایی را به توجه بیشتر به توسعه کالبدی شهرهایشان فراخواند. رئیس اجلاس شهرداران آسیایی با تاکید بر اینکه نیل به این اهداف بدون اجتناب از نگاه‌های سیاسی ممکن نیست، افزود: همکاران عزیز من در سایر کلانشهرهای آسیایی نیز جملگی اتفاق نظر دارند که باید با حذف نگاه‌های سیاسی در مدیریت‌های محلی بر حل مشکلات مردم تکیه کرد.

شهردار تهران با اشاره به چالش و بحران بزرگی که این روزها پیش روی شهروندان شهرهای آسیایی قرار گرفته، در عین‌حال فرصت‌های پیش‌روی این سرزمین‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: نیروی کار ماهر و ارزان، منابع مالی فراوان و بازار مصرف گسترده آسیا می‌تواند این امید را فراهم آورد که شهرهای آسیایی با قدرت و بنیه مناسب از این مرحله گذر خواهند کرد. شهردار تهران با ابراز خشنودی از واگذاری مسئولیت به مدیری توانمند همچون قدیرتوپاش ابراز امیدواری کرد که مجمع در 2 سال آتی هم بتواند با قوت و قدرت به وظایف خود عمل کند.

بیانیه دومین نشست مجمع عمومی اجلاس شهرداران آسیایی در استانبول

همچنین بیانیه دومین نشست مجمع عمومی اجلاس شهرداران آسیایی همزمان با پایان این اجلاس در استانبول منتشر شد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:

«ما شهرداران و مقامات شهرهای آسیایی در دومین نشست مجمع عمومی اجلاس شهرداران آسیایی که اول و دوم آوریل سال 2011 میلادی به میزبانی شهرداری استانبول و با تشریک مساعی اتحادیه شهرداران ترکیه و UCLGMEWA برگزار شد، گردهم آمدیم.

تصمیمات اتخاذ شده در این اجلاس به شرح زیر است:

- بازخوانی و مرور بیانیه نشست اول اجلاس شهرداران آسیایی در تهران که در 20نوامبر 2008 پذیرفته شده بود و براساس آن اجلاس با هدف ارتقا و تسهیل همکاری و هماهنگی بیشتر میان شهرداران و شهرداری‌های سراسر آسیا تاسیس شد.

- تاکید بر نقش قاطع شهرداری‌ها در فراهم کردن مبحث کیفیت زندگی و رشد اقتصادی پایدار و ارتقای وضعیت حکومت‌داری خوب در سطوح محلی، ملی و منطقه‌ای.

- درک مبرم چالش‌های عمومی که بر مدیریت شهری تاثیرگذار است شامل شهری کردن سریع و پرشتاب، فقر و نابرابری شهری، هویت‌های اجتماعی و فرهنگی آسیب‌پذیر، شرایط نازل سلامت و امنیت، حمل‌ونقل به هم خورده، سیر قهقرایی محیط‌زیست، فجایع طبیعی، مصرف بی‌رویه انرژی و زیرساخت‌های منابع مالی غیرپایدار است.

- اکثریت شهرهای آسیایی از فقدان چارچوب حقوقی و سازمان‌های هدایت‌کننده در رنج و با مشکل حکومت‌داری ضعیف مواجه هستند لذا ارتقای مکانیسم‌ها و ابزارها برای همکاری‌های مؤثر و پایدار پیشنهاد می‌شود.

- آگاهی از اهمیت مدیریت کیفی همگرایی و بهبود قواعد و اصول مربوط به آن و رعایت استانداردها در زمینه حوزه‌های مربوط به مدیریت شهری.

- تشویق به همکاری بیشتر با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای توسعه همکاری‌ها در آینده میان شهرهای آسیایی جهت فراهم‌کردن شرایط تبادل اطلاعات و شراکت در بهترین عملکردهای جاری برای توسعه شهری پایدار در آسیا.

- تشویق اعضا و مقامات شهری در سراسر آسیا برای فراهم‌کردن کمک‌های بشردوستانه و پشتیبانی از آسیب‌دیدگان زلزله و سونامی در ژاپن.

- قدردانی از تلاش‌های دبیرکل اجلاس شهرداران آسیایی برای آماده کردن پیش‌ نویس اجلاس.

- پذیرش بیانیه اجلاس شهرداران آسیایی که مورد ملاحظه و مذاکره در مجمع عمومی قرار گرفت و فراخوانی از تمامی اعضا برای انجام دادن نقش‌هایشان با احترام به توافقات انجام شده در مجمع عمومی.

- فراخواندن همه اعضا و مقامات شهری در سراسر آسیا برای پیشبرد سیاست‌ها و اعمالی که نقش بیشتر برای مشارکت عمومی در فرایند تصمیم‌سازی در حوزه مدیریت شهر و برنامه‌ریزی را فراهم کند. همچنین به روز کردن سیاست‌های شهری با تاکید خاص بر توافقات رسمی.

- فراخواندن شهرداران برای ایفای نقش رهبری بر مبنای تلاش‌های همکاری گرایانه در همه حوزه‌ها و در پاسخ به اقدامات مغایر با اصول مصرح در حوزه سلامت اقتصادی و اجتماعی.

- تاسیس گروه‌های کاری زیرنظر مجمع عمومی شهرداران آسیایی برای توسعه همکاری‌های مؤثر و فراهم‌کردن شرایط برای کار ریشه‌ای روی موضوعات کلی برای نشست بعدی.

- راه‌اندازی یک نقطه تماس در هر شهر برای تسهیل و نظارت و گزارش از اجرای تصمیمات گرفته‌شده توسط اجلاس.

- توسعه دروازه اطلاعاتی روی اینترنت برای همه شهرهای آسیایی با هدف بهبود و ارتباطات بیشتر.

- کمک به ایجاد و همکاری‌های گسترده میان شهرهای آسیایی در آینده در حوزه‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری از طریق مشارکت دسته جمعی و با رعایت ملاحظات زیر:
1- مدیریت خطر در بلایای طبیعی
2- همکاری شهر به شهر
3- سلامت و عدالت شهری
4- تحول شهری

- موافقت می‌شود که شهر میزبان اجلاس سوم توسط بخش اجرایی تایید شود و توسط دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی اعلام شود.

- تشکر عمیق از تلاش‌های دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران برای راهبری شایان تقدیر و خستگی ناپذیر در راستای بهبود و پشتیبانی از موضوعات و مباحث مربوط به شهرداران آسیایی طی دوران ریاست ایشان.

- تشکر عمیق از ترکیه برای برگزاری موفقیت‌آمیز دومین اجلاس شهرداران آسیایی و همچنین قدیر توپاش، شهردار استانبول برای سخاوتمندی شایان توجه در برگزاری دومین اجلاس شهرداران آسیایی.

کد خبر 131298

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز