گروه شهری: دومین اجلاس شهرداران آسیایی با حضور شهرداران و مسئولان شهری پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی در حالی از روز جمعه کار خود را در استانبول آغاز کرده است که ریاست این اجلاس نیز بر‌عهده محمدباقر قالیباف شهردار تهران است.

قالیباف

شهردار تهران در بدو ورود به استانبول به‌منظور شرکت در این اجلاس در کاخ شهرداری استانبول مورد استقبال رسمی قدیر توپاش شهردار این شهر قرار گرفت. شهردار استانبول در اظهارات خود گفت: اقدام شهردار تهران در پایه‌گذاری اجلاس شهرداران آسیایی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات مردم این قاره کهن بوده است. در این مراسم رسمی که در حضور همراهان شهردار تهران و معاونان و مدیران شهر استانبول برگزار می‌شد، طرفین پس از بازدید از عمارت 558 ساله شهرداری استانبول به بحث و تبادل نظر درخصوص رئوس و برنامه‌های اجلاس دوم شهرداران آسیایی پرداختند.

در جریان این تبادل نظر، قدیرتوپاش با بیان اینکه شهردار تهران را صمیمی‌ترین همتای خود در میان شهرداران سایر شهرها می‌داند، در حضور خبرنگاران به بیان نتایج دیدار اخیر خود از تهران پرداخته و تصریح کرد: واقعیت این است که شخصا تا پیش از سفر به تهران نگاهی بسیار متفاوت به پایتخت این کشور همسایه داشتم و اساسا گمان نمی‌کردم که با چنین شهر زیبا و توسعه یافته‌ای مواجه شوم.
در جریان این نشست، شهردار تهران نیز با اشاره به احداث مسیر 110 کیلومتری اتوبوس‌تندرو و 125 کیلومتری مترو تهران، جابه‌جایی روزانه یک میلیون و 700 هزار مسافر توسط شبکه اتوبوسرانی تندرو و قریب به 2 میلیون نفر توسط مجموعه قطارهای ریلی تهران را اقدامی ناگزیر برای مقابله با غول ترافیک عنوان کرد.

محمدباقر قالیباف توسعه شبکه عمومی حمل‌ونقل در کلانشهرها را تنها راه حل معضلاتی چون ترافیک و آلودگی هوا دانست. همچنین شهردار تهران در سخنان خود در مراسم افتتاحیه این اجلاس که روز جمعه برگزار شد، گفت: ما در استانبول گردهم آمده‌ایم تا زمینه‌های فردای بهتر را برای شهروندان خود فراهم کنیم.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و رئیس دومین اجلاس شهرداران آسیایی با ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع شهرداران و مدیران شهری آسیا، اظهار کرد: امیدوارم با بهره‌گیری از فرصت جدید ایجاد شده از طریق تبادل نظر و تجارب، بتوانیم به گسترش و غنای ارتباطات و همکاری‌های گذشته میان خودمان بیفزاییم.

وی با بیان اینکه ما با همکاری و مشارکت بیشتر، خواهیم توانست فضای نوینی را برای فردای بهتر ملل آسیایی از طریق مسئولیت پذیری و پاسخگویی مشترک به چالش‌های جدید، که علاوه بر مدیریت مستمر شهرهایمان، با آن روبه‌رو می‌شویم؛ فراهم سازیم، افزود: قبل از شروع بحث اصلی خود لازم می‌دانم عمیق‌ترین تاثر خود و هیأت همراه را از حادثه زلزله و سونامی بزرگ در ژاپن و پیامدهای آن ابراز کنم و خود را در غم این ضایعه دلخراش با دولت و ملت ژاپن سهیم بدانم.

قالیباف در ادامه گفت: شهرهای بزرگ جهان هم مظهر شکوه و بالندگی ملت‌ها هستند وهم تجلی گاه اصلی و بلافصل بحران‌ها و ناکارآمدی‌های سیستم‌های اقتصادی. نمی‌دانم باید از این شرایط جدید راضی باشیم یا نه؟ ناراضی به‌دلیل اینکه شکست‌های دولت بر کم و کیف چالش‌هایی نظیر بیکاری، حاشیه نشینی، منابع مالی در دسترس که معمولا مدیریت شهری با آن روبه‌روست می‌افزاید یا راضی از اینکه در نتیجه تکرار این آزمون و خطا، باز هم بر اهمیت اتکا به ظرفیت مدیریت‌های محلی و شهری در اداره جوامع مختلف افزوده می‌شود؛ یافته‌ای که به‌نظرم، همه ما مستقل از سطح توسعه و شرایط کاری باید در مدیریت توسعه ملی بر آن تاکید ورزیم.

شهردار پایتخت جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنانش با اشاره به برخی ویژگی‌های برجسته در شرایط دشوار کنونی با اشاره به بحران اقتصادی روی داده در جهان که از 3 سال گذشته جهان را تحت‌تأثیر خود قرار داده است گفت: می‌توانم بگویم در کنار تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدیریت بحران در سطح ملی، باید بیش از پیش بر سینرژی همکاری‌های منطقه‌ای که شهرهای آسیایی از فضای مناسبی برای توسعه آن برخوردارند، تاکید ورزید.

وی در ادامه به موارد مهمی چون ایجاد اشتغال در کشورهایی که جمعیت جوانی دارند یا دسترسی به منابع مالی داخل و خارجی برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب شهرگرایی اشاره و بر برنامه‌ریزی‌های فرهنگی مؤثر برای سلامت اجتماعی تاکید کرد.
شهردار تهران در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون در پیش‌بینی‌های مختلف از دوران پس از بحران اقتصادی، هنوز تصویر واحدی وجود ندارد. به‌دلیل پیش‌فرض‌های متفاوت، سناریوهای مختلف از روندها و ویژگی‌های جهان پیش‌رو مطرح است ولی پاسخ هر چه باشد برای آینده قابل پیش‌بینی، 2 باور مهم منطقی و حرفه‌ای، اول، آسیا موتور رشد و توسعه فردای جهان است و دوم، نقش مدیریت محلی و شهری و ظرفیت پاسخگویی تعیین‌کننده آن، به نحو چشمگیری در حال ارتقاست که می‌تواند نیروی حرکتی مهم‌تر از قبل برای مجمع جوان ما ایجاد کند.

در این اجلاس 180 هیات، 93 شهردار آسیایی و اروپایی و 8 سازمان بین‌المللی حضور دارند. گفتنی است نخستین اجلاس شهرداران آسیایی، آبان ماه 87 به میزبانی شهر تهران و با حضور گسترده مقامات شهری آسیا و میهمانان ویژه‌ای از سراسر جهان برگزار شد.

برج میلاد نماد اجلاس کلانشهرهای آسیایی

برگزاری دومین اجلاس شهرداران آسیایی در استانبول با حاشیه‌های جالب‌توجهی همراه بوده است. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* درحالی‌که تیزر معرفی اجلاس شهرداران آسیایی به مراسم افتتاحیه دومین اجلاس شهرداران حال و هوای رسمی می‌بخشید، نمایش تصاویری اثرگذار از تهران سبب شد تا بسیاری از میهمانان با اشتیاق از میزبانی تهران در سال 2008 میلادی سخن بگویند.

* نماهنگ آغازین اجلاس با تصاویری از استانبول آغاز و با نمایی از تونل توحید، برج آزادی، خطوط اتوبوس تندرو (BRT) و برج میلاد در کنار نماد اجلاس که تصویری از برج میلاد را نشان می‌داد، به پایان رسید.

* نکته قابل توجه در مورد نماد (لوگو) اجلاس کلانشهرهای آسیایی که اغلب میهمانان حاضر در اجلاس نیز به آن اشاره داشتند، این است که با انتخاب نمادی از برج میلاد، این برج رفته‌رفته به یکی از شاخص‌های پایتخت ایران و آسیا تبدیل می‌شود.

کد خبر 131163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز