یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که بار دیگر حملات نیروهای وفادار به معمر قذافی به شهرهای در اختیار مخالفان لیبی افزایش یافته است مقام‌های دولت آمریکا به‌صورت غیررسمی به مشارکت در حملات هوایی لیبی پایان داده‌اند.

هواپیما

2 هفته پس از شروع بمباران هوایی لیبی پس از اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور گزارش‌ها اکنون نشان می‌دهد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به‌دنبال کمرنگ کردن نقش خود در این رابطه است. به همین خاطر درحالی‌که روز گذشته نبرد در شهرهای مختلف از جمله بریقه و مصراته ادامه داشت جنگنده‌های آمریکا هیچ حمله هوایی انجام ندادند و گفته می‌شود پنتاگون به‌صورت غیررسمی به مشارکت خود در این عملیات نظامی پایان داده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند جنگنده‌های این کشور پس از این تنها در صورتی در عملیات نیروهای ائتلاف شرکت خواهند کرد که این مسئله از سوی ناتو درخواست و دستور حمله از سوی واشنگتن صادر شود. عدم پیشرفت واقعی در تحولات لیبی و نامشخص بودن نتیجه دخالت نظامی کشورهای عضو ناتو در این کشور یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باعث شده دولت آمریکا تصمیم به خروج از این عملیات بگیرد. همچنین در روزهای گذشته گزارش‌های مختلفی درباره اختلاف نظر کشورهای غربی و آمریکا درباره نحوه کمک به مخالفان لیبی منتشر شده است.

روزنامه گاردین هم روز گذشته گزارش داد که نیروهای آمریکایی عقب‌نشینی خود از لیبی را آغاز کرده‌اند و در حال دور کردن جنگنده‌ها، ناوها و زیردریایی‌های خود از این منطقه هستند. آمریکا در جریان توافق با کشورهای عضو ناتو متعهد شده بود که برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی 90جنگنده خود را به خدمت بگیرد و اکنون عقب‌نشینی از این عملیات می‌تواند به‌ویژه انگلیس و فرانسه را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

برخی از سناتورهای کنگره آمریکا از جمله سناتور جان مک کین از حزب جمهوریخواه در کمیته نیروهای مسلح سنا از تصمیم آمریکا برای خارج کردن هواپیماهای جنگنده آمریکایی از پروازهای ناتو انتقاد کرده‌اند. پنتاگون به‌دنبال گزارش‌ها در این رابطه اعلام کرد که‌ ماموریت نظامی بین‌المللی از ابتدا هم محدود و تنها برای حمایت از غیرنظامیان برنامه‌ریزی شده بود. آمریکا از چندی پیش تلاش‌های خود برای بیرون آمدن از عملیات نظامی در لیبی را با اعلام محول کردن رهبری این عملیات به ناتو آغاز کرده است. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا هم به تازگی اعلام کرد که نیروهای ناتو بدون کمک آمریکا می‌توانند در عملیات لیبی موفق شوند. به عقیده بسیاری در شرایط فعلی پیش‌بینی اینکه کدامیک از دوطرف قادر خواهند بود به بن‌بست سیاسی و نظامی ایجاد شده در این درگیری خاتمه دهند، دشوار است.

ادامه نبرد بر سر شهرهای مهم

روز گذشته نبرد بین مخالفان و نیروهای قذافی بر سر در اختیار گرفتن شهر استراتژیک بریقه، در شرق این کشور ادامه داشت. مخالفان موفق شدند روز گذشته تصرف دانشگاه بریقه را در حومه این شهر به دست بگیرند. گفته می‌شود ساختمان این دانشگاه محل اختفای گروهی از نیروهای قذافی بوده است. این در حالی است که به تازگی عملیات اشتباه نیروهای ناتو به کاروان نیروهای مخالف باعث کشته شدن حداقل 13 نفر در نزدیکی این شهر شد.

مخالفان اعلام کرده‌ا‌ند که به احتمال زیاد تیراندازی هوایی آنها باعث شده است نیروهای ناتو دست به بمباران هوایی بزنند. یکی از سخنگویان شورای ملی انتقالی گفته است بی‌تجربگی نیروهای مخالف و نداشتن آموزش کافی باعث بروز چنین خطاهایی می‌شود. بریقه در روزهای گذشته صحنه درگیری‌های گسترده‌ای بوده است و نیروهای قذافی در تلاش هستند بار دیگر کنترل این شهر را به دست بگیرند.

روز گذشته حملات خمپاره‌ای نیروهای وفادار به معمر قذافی به شهر مصراته در غرب این کشور هم کشته شدن حداقل یک نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر را به‌دنبال داشت. مصراته سومین شهر بزرگ لیبی است و یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های مخالفان در غرب این کشور به حساب می‌آید.

آموزش نظامی مخالفان

با وجود کم شدن حملات هوایی کشورهای خارجی در لیبی گزارش‌های مختلفی درباره حضور برخی از نظامیان غربی در این کشور برای آموزش مخالفان منتشر شده است. گفته می‌شود گروهی از نظامیان آمریکایی و مصری در شرق لیبی وظیفه آموزش‌های نظامی ویژه به مخالفان را بر عهده دارند؛ هرچند این دو کشور چنین مسئله‌ای را رد کرده‌اند.

یکی از مخالفان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره با تأیید این مسئله اعلام کرد او به همراه گروهی از همرزمانش در پایگاهی سری در شرق لیبی تحت آموزش نیروهای آمریکایی و مصری قرار گرفته‌اند.پیش از این هم گزارش‌هایی از حضور نیروهای سازمان سیا و نیروهای ویژه انگلیس در مناطق تحت تصرف مخالفان منتشر شده است.

مذاکره با سیف الاسلام

برخی از مقام‌های انگلیس و افسران سرویس اطلاعاتی این کشور از تلاش سیف‌الاسلام قذافی برای جانشینی پدرش و خیانت به وی خبر دادند. به گزارش روزنامه دیلی میل، مسئولان انگلیسی و افسران سرویس اطلاعات خارجی این کشور (ام‌آی6) اعلام کردند که با نزدیکان سیف‌الاسلام قذافی، پسر رهبر لیبی طی 3 هفته گذشته مذاکراتی انجام داده‌اند.

این مسئولان همچنین اعلام کردند که آماده ارائه راهکاری برای خروج خانواده قذافی از کشور هستند. مسئولان اطلاعاتی انگلیس تاکید کردند: سیف الاسلام قصد نزدیک شدن به سرویس اطلاعات انگلیس و ایتالیا را داشت تا به این وسیله نقش مهمی در لیبی بعد از برکناری پدرش ایفا کند؛ این مسئله بیانگر آن است که سیف‌الاسلام به فکر خیانت به پدرش است.

کد خبر 131289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز