همشهری آنلاین - آیدا مصباحی: حسن سربخشیان عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس پس از سال‌ها عکاسی خبری، این بار ازدواج اقوام ایرانی را از دریچه دوربین خود به نمایش می‌گذارد.

به بهانه نمایشگاه عکس عروسی ایرانی که حرکتی در عرصه مستند اجتماعی است؛ با حسن سربخشیان گفتگو کرده ایم 

  • این حرکت حسن سربخشیان از عکاسی خبری به مستند اجتماعی را چطور می‌بینید؟

در واقع عکاسی مستند اجتماعی از علایق شخصی من است و این علاقمندی به سال‌های اول عکاسی من بر می‌گردد که همیشه به دنبال فرصتی برای ادامه عکاسی در این حوزه می‌گشتم که با توجه به محدودیت‌هایی که طی یک سال اخیر در حوزه خبری و خبرگزاری رخ داد مرا به  این سمت سوق داد که این علاقمندی را دنبال کنم و در این حوزه بیشتر وقت بگذارم. البته این به آ‌ن معنا نیست که عکاسی خبری را کنار بگذارم.

  • وضعیت  عکاسی مستند اجتماعی را در ایران چطور می‌بینید؟

عکاسی مستند اجتماعی در ایران در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد؛ چون خارج از نمایشگاه‌ها هیچ حرکت مدون و از پیش‌تعیین شده‌ای برای این نوع عکاسی نداریم در صورتی که این نوع عکاسی دارای حوزه‌های بسیار متنوعی است و بسیار جای مانور دارد همانطور که در سایر کشورها مشاهده می‌شود که از پتانسیل عکاسی مستند اجتماعی برای طرح‌های پژوهشی و تحقیقی بهره می‌گیرند و متاسفانه در ایران این اتفاق نمی‌افتد به عنوان مثال اگر نمایشگاه دوسالانه عکس را که اخیرا برگزار شد بررسی کنیم به ضعف شدید کیفی در حوزه مستند اجتماعی پی خواهیم برد.

  • آیا حسن سربخشیان در عکاسی مستند اجتماعی نیز مانند عکاسی خبری موفق خواهد بود؟

به دلیل عشق و علاقه‌ای که به این نوع عکاسی دارم فکر می‌کنم موفق باشم، البته منتظر دیدگاه دوستان پس از بازدید نمایشگاه هستم، البته من معتقدم بسیاری از عکس‌های من در نبض زمان با دید مستند اجتماعی بوده است و شاید به همین علت بوده که مورد توجه قرار گرفته است.

  • تجربه‌ای که پس از عکاسی از ازدواج اقوام ایرانی کسب کردید چه پیامی برای شما داشت؟

با توجه به اینکه این عکس‌ها در محیط‌های کاملا سنتی عکاسی شده؛ اما به وضوح می‌توان رسوخ مدرنیسم را در آن لمس کرد و شاید آن فضای بومی بودنی که در فیلم‌ها یا داستان‌ها تصور می‌کنیم کاملا دستخوش تغییر قرار گرفته و شکل و شمایل نو به خود گرفته است که این به نظر من خوب نیست زیرا بومی بودن و سنت‌های خاص است که به کار جذابیت تصویری می‌بخشد.

  • به «نبض زمان» اشاره کردید با توجه به اینکه در مصاحبه‌های قبلی گفته بودید که برای چاپ‌ کتاب‌های بعدی مصمم‌اید آیا کتابی در دست چاپ دارید؟

بله این نمایشگاه قسمت کوچکی از عکس‌های کتاب بعدی من است که در فضایی کاملا خارج از ترکیب نبض زمان کار خواهد شد که ان‌شاءالله در سال 86 در حوزه مستند اجتماعی به چاپ خواهد رسید.

  • حسن سربخشیان 10 سال بعد را چطور تصور می‌کنید؟

موهای جوگندمی که اصلا علاقه‌ای به رنگ کردن آن ندارد، کمی چاق‌تر از حالا با این اطمینان که ابدا از عطش و علاقه‌اش به عکاسی کم نشده است.

  • در این نمایشگاه چند قطعه عکس و از چه نقاطی از ایران مشاهده خواهد شد؟

در این نمایشگاه با 21 قطعه عکس که شامل 21 قطعه عکس «70×50»  و 6 قطعه عکس «45×30» از پنج عروسی مختلف از مناطق کلات نادری خراسان شمالی، تالش گیلان، خرم‌آباد لرستان و مندائیان مقیم اهواز برگزار خواهد شد.

درباره حسن سربخشیان:
..............................................................

متولد : 1347
لیسانس عکاسی

شروع فعالیت عکاسی به صورت تجربی از سال 1364 در ادامه فعالیت فیلمسازی و تلویزیونی تا سال 1376

آغاز کار مطبوعاتی حرفه ای از سال 1378

برنده تک عکس خبری مسابقه کاوه گلستان 1383

برنده اول مسابفه گفتگو 1383

برگزیده سه دوره جشنواره مطبوعات در بخش 1379 - 1380 - 1382

برگزیده عکس سال 1374

داور مسابقه عکس کاوه 1384

داور بخش عکس جشنواره مطبوعات 1383

کد خبر 13125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز