یکشنبه ۹ مهر ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

الهه رحمانی‌خاکی: کلاهخودهای بی‌سر که سرتاسر جاده را پوشانده بود، رزمنده‌ای که در میان ویرانه‌های برجای مانده از یک خانه بر کمین دشمنان بعث ایستاده بود، تپه‌ای از پوکه‌های خالی که نشاندهنده یک رزم طولانی شبانه بوده و رزمنده نوجوانی که تنها در سنگر مشغول خواندن قرآن است.

همگی این صحنه‌ها تصاویر مستندی از هشت سال دفاع مقدس است که به وضوح تیزبینی عکاس را در هر لحظه از جنگ نشان می‌دهد و همین تصاویر است که تاریخ مصور جنگ را برای ما زنده نگه‌داشته و شجاعت و دلیری رزمندگان را در تمام مراحل ثبت کرده است. تصاویری به یادماندنی و تاثیرگذار که هر یک دریچه‌ای است تا هر صاحبدلی را برای مدتی هرچند کوتاه به حال و هوای آن روزها ببرد؛ عکس‌هایی از عملیات‌های مختلف والفجر، خیبر، عملیات بدر، عملیات فتح، عملیات آزادسازی بستان و.... شاید اینها برای ما فقط یک نام باشند با یکسری تصاویر و گفته‌ها، ولی برای آنهایی که در آن دوران بوده و جنگیده‌اند خاطره است به همراه حسی معنوی و عالمی روحانی که ما هر چه کنیم نمی‌توانیم به دنیای آنها دست پیدا کنیم، خوشا به حال آن عاشقان.
نمایشگاه عکس آیینه حضور «سفرنامه شقایق‌ها» به همت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تا 25 مهرماه در محل موزه هنرهای معاصر فلسطین برگزار  است.
این نمایشگاه بخشی از تلاش خودجوش عکاسان انقلاب و دفاع مقدس است و با توجه به نوپا بودن این حرکت، تعداد قابل توجهی از عکاسانی که از جنگ و انقلاب عکاسی کرده‌اند شناسایی و تعداد کثیری از آثار به دست آمده ساماندهی شده است که البته تعدادی از این تصاویرگران تاریخ، گمنام و ناشناخته باقی مانده‌اند که با برپایی چنین نمایشگاه‌هایی می‌توان به حضور و معرفی این عکاسان عرصه جنگ کمک کرد تا شاید از این طریق بتوان از نابودی تاریخ مصور آن دوران با ارزش میهن عزیزمان جلوگیری شود.
در این نمایشگاه 83 عکاس هر کدام با یک اثر شرکت داشته‌اند که آثار عکاسانی همچون کاظم اخوان، بهمن جلالی، محمود کلاری، رضا برجی، امیرعلی جوادیان، محسن راستانی، کاوه گلستان و سعید صادقی در آن به چشم می‌خورند.
عکس‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه علاوه بر ثبت لحظه‌هایی به یاد ماندنی، هر یک گویای پیامی خاص بوده‌اند؛ چنانچه در میان آنها به نقش زنان فداکار و قهرمان انقلاب نیز اشاره شده است که چه ایثارگرانه همسران خود را روانه جبهه حق می‌کردند و خود تنها حامی خانواده می‌شدند. در تصویر دیگر سجده شکر رزمندگان را بر ویرانه‌های خرمشهر پس از آزادی آن شاهد هستیم، خرمشهری که پس از آزادی بر تمام دیوارهای آن فقط آثار گلوله و خمپاره و خون دیده می‌شد ولی در نهایت همین رزمندگان دلیر و جان برکفمان بودند که این شهر را آزاد کردند.
با گذری در این نمایشگاه می‌توان سفری در سال‌های جنگ داشت و هر برگ سبز این سفر را با هر عکس ورق زد و از آن درس‌ها آموخت.
با این تصاویر می‌توان این دوران مقدس تاریخ کشورمان را به دوره کنونی گره زد تا مبادا فراز و نشیب آن روزگار و یاد آن ایام از ذهن محو گردد.
این نمایشگاه به عنوان نخستین بخش از فرهنگ مصور عکاسان جنگ روی دیوار رفته است و براساس تحقیقات صورت گرفته گمان می‌رود که حدود 350 عکاس از صحنه‌های مختلف جنگ عکاسی کرده باشند.
نزدیک به 300 نفر از این افراد شناسایی شده‌اند که در نمایشگاه‌های آینده، آثارشان به ترتیب به معرض نمایش گذاشته خواهند شد.
کد خبر 5164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز