همشهری آنلاین: رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس گفت: احساسم این است که دیپلماسی ما در این شرایط متناسب با سرعت تحولات نتوانسته از خود واکنش نشان دهد و به نظر می آید که دیپلماسی رسمی جمهوری اسلامی ایران از تحولات عقب است و قدرت رصد تحولات را به شکل جدی ندارد.

نماینده تهران

پرویز سروری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، در خصوص چگونگی مواجهه مجلس با تحولات منطقه اظهارداشت: شاید بتوانیم تحولات خاورمیانه و آفریقا را مهمترین حادثه سیاسی در منطقه در سال گذشته بخوانیم و این روند تحولات همچنان ادامه دارد.

وی گفت: حوادث منطقه موجب تعجب دوستان و دشمنان هم شد و این تحولات به نوعی سونامی سیاسی تبدیل شد که امواج و دامنه آن به دیگر کشورها هم رسید.

رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس درخصوص عملکرد وزارت خارجه در برخورد با این تحولات گفت : جمهوری اسلامی باید فعال ترین دیپلماسی را بکار برد و نمی تواند صرفا به دیپلماسی رسمی اکتفا کند.

وی تصریح کرد: دیپلماسی عمومی و پارلمانی باید با هم تلفیق شوند و یکدیگر را تکمیل کنند. شاید بتوان این موضوع را در شرایط فعلی مطرح کرد که دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز امتحان خود را پس می دهد و سئوال این است که آیا دیپلماسی تهران به میزان کافی فعال، اثر گذار و موقعیت شناس است ؟

نماینده تهران خاطرنشان کرد: دیپلماسی ما باید از این جهت موقعیت شناس باشد که بتواند با چابکی و رصد تحولات و همچنین پیش بینی تحولات آینده، نقش آفرینی قوی داشته و دائما به دنبال تبدیل تهدید به فرصت باشد.

وی گفت: احساسم این است که دیپلماسی ما در این شرایط متناسب با سرعت تحولات نتوانسته از خود واکنش نشان دهد و به نظر می آید که دیپلماسی رسمی جمهوری اسلامی ایران از تحولات عقب است و قدرت رصد تحولات را به شکل جدی ندارد.

سروری خاطرنشان کرد: وزارت خارجه نتوانسته عملکرد مناسبی از خود نشان دهد و تحلیل مناسبی ارائه کند.

رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس تصریح کرد: با این وجود دیپلماسی پارلمانی ما فعال بوده است و باید توسعه یابد.

وی ابراز عقیده کرد : به نظر می آید بحث دیپلماسی عمومی در این موضوع تقریبا فراموش شده است، درحالی که امروز این دیپلماسی عمومی است که می تواند نقش موثری نسبت به دیپلماسی پارلمانی و رسمی از خود بروز دهد وما دراین زمینه با ضعف هایی مواجه هستیم.

سروری ادامه داد: ما در حساس ترین رویداد سیاسی در طی سالهای اخیر قرار داریم و باید فعال ترین موضع و واکنش و تحلیل های جامع و متناسب را از خود بروز دهیم.

وی گفت: اگر تحلیل های مقام معظم رهبری را محور تحرکات و اقدامات در عرصه دیپلماسی قرار دهیم می توانیم با وحدت نظر و همگرایی بیشتری به این تحولات توجه کنیم.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: هرچند جمهوری اسلامی تا کنون دخالتی در مسائل هیچ کشوری نداشته است، اما طبیعتا امروز گفتمان جمهوری اسلامی است که منشاء تحرکات انقلاب در کشورهای منطقه بوده است که با اهداف جمهوری اسلامی کاملا همگرایی دارد.

وی گفت: امروز آمریکا و اسرائیل در منطقه در موضع انفعال هستند و این فرصتی است که جمهوری اسلامی بتواند نقش آفرینی بیشتری از خود بروز دهد.

 

کد خبر 131235
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز