همشهری آنلاین: اپراتور نیروگاه هسته ای آسیب دیده فوکوشیما روز شنبه اعلام کرد بر اثر شکاف ایجاد شده در دیواره بتنی راکتور شماره دو این نیروگاه، مقادیر زیادی مواد رادیو اکتیو در حال نشت به دریاست.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز از توکیو، شرکت برق توکیو اعلام کرد هزار میلی سیورت مواد رادیو اکتیو در هر ساعت در حال خارج شدن از این شکاف به سمت دریاست.

سازمان هسته ای ژاپن هم گفت: شرکت برق توکیو آماده است شکاف ایجاد شده در دیواره این راکتور را مسدود کند تا نشت مواد رادیو اکتیو به دریا متوقف شود.

در همین حال سازمان ملل متحد روز شنبه اعلام کرد، سطوح اندکی از مواد رادیو اکتیو نشت شده از نیروگاه هسته ای ژاپن، در تمامی جهان پخش می شود، اما این میزان مواد رادیو اکتیو برای سلامتی مضر نیست.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد با اشاره به بحران هسته ای در نیروگاه فوکوشیما ژاپن، رعایت کامل ایمنی هسته ای را خواستار شد.

وی در گفتگو با خبرنگاران در نایروبی، کنیا، تصریح کرد، باید تدابیر لازم برای ایجاد بالاترین حد استاندارهای ممکن سلامتی، تامین مواد غذایی و محیط زیست، در نظر گرفته شود.

وی همچنین تصریح کرد، باید چارچوبی قطعی برای شرایط مواجهه با فجایع هسته ای در نظر گرفته شود که تمامی واکنشهای صحیح را در مقابله با شرایط بحرانی شامل شود.

بان همچنین تاکید کرد، با در نظر گیری تغییرات آب و هوایی، انرژی هسته ای همچنان یکی از منابع مهم انرژی محسوب می شود.

دنیس فلوری معاون رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرد ، وضعیت در نیروگاه هسته ای دایچی فوکوشیما جدی است و تلاشها برای کاهش دمای رئاکتورهای آسیب دیده به منظور جلوگیری از ذوب هسته رئاکتور همچنان ادامه دارد.

فلوری همچنین تصریح کرد،‌ آب آشامیدنی دو منطقه در فوکوشیما به مواد هسته ای آلوده است و توصیه شده است نوزادان از آن ننوشند؛ همچنین در فوکوشیما، چیبا، ایباراکی و تُچیگی میزان آلودگی سبزیجات، میوه ها، مواد غذایی دریایی، گوشت و شیر بالاتر از استاندارد تعیین شده از سوی دولت ژاپن بوده است.

کد خبر 131137
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز