جمعه ۱۲ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امام جمعه موقت تهران گفت: خدا را شکر می‌کنیم که مردم ما انس با خدا دارند و در شرایطی که وضع منطقه را می‌بینند، امن‌ترین و آرام‌ترین کشور منطقه کشوری است که در آن زندگی می‌کنیم

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی با بیان اینکه مردم ما با آرامش ایام نوروز را گذراندند، افزود: سفرهای زیارتی مردم در این مدت به مشهد مقدس و قم و همچنین سفر راهیان نور زبانزد بود که امیدواریم این گونه سفرهای معنوی همچنان گسترده تر شود.

وی گفت: نوروز امسال همچنین با غم سنگینی که بر دل‌های ما نشست همراه بود و قتل و غارت مسلمانان در لیبی،  بحرین و یمن غمی جانکاه برای ما بوده و هست و عید ما را مکدر کرده است.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه اظهار داشت: امروز روز 12 فروردین روز جمهوری اسلامی است و مردم ما 32 سال پیش، 50 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پای صندوق‌های رای آمدند و با رای بیش از 98 درصدی، سرنوشت خود را رقم زدند و به جمهوری اسلامی ایران رای دادند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی اضافه کرد: تا جایی که ما می‌دانیم در انقلاب‌های دنیا این وضع بی سابقه است که انقلابی صورت بگیرد و تعیین شکل نظام را به رای مردم بگذارند و این مختص نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه مردم ما امام راحل را قبول داشتند گفت: در دنیا رهبران انقلاب شکل نظام را تعیین می کنند و اگر امام می گفتند جمهوری اسلامی همه می پذیرفتند اما امام فرمود مردم پای صندوق های رای بروند و من هم یک رای دارم و به جمهوری اسلامی رای می‌دهم.

امام جمعه موقت تهران افزود: این اوج مردم سالاری است و نظام جمهوری اسلامی وفادارترین نظام‌ها به مردم و رای مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی اضافه کرد: مردم ما در طول حدود 33 سال پس از پیروزی انقلاب بیش از 32 بار پای صندوق های رای آمده اند و انتخابات در سخت ترین شرایط نیز برگزار شده و به تاخیر نیفتاده است که این یعنی نظام ما مردم سالاری دینی است.

وی با تأکید بر اینکه باید مردم سالاری را در اینجا دید نه در نظام دیکتاتوری امریکا گفت: امریکا در طول تاریخ سیاه خود پیوسته حامی دیکتاتورها بوده و مردم ما یادشان نرفته است که امریکا از دیکتاتوری سیاه ستم‌شاهی حمایت می کرد و هم اکنون نیز حامی دیکتاتورهاست.

خطیب جمعه تهران افزود: نظام ما در طول 32 سالی که گذشت فراز و نشیب های بسیاری پشت سر گذاشت و همه توطئه‌هایی را که دنیای استکبار برای سقوط انقلاب های تازه به میدان آمده به کار می گرفت، نظام ما نیز تجربه کرد و مانند سرو قامت کشیده ایستاد و هر روز تنومندتر شد.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی پنج عامل را به عنوان عوامل ماندگاری نظام جمهوری اسلامی ایران بیان کرد و گفت: عامل نخست ماندگاری، حاکم بودن دین اسلام در این نظام است که در اینجا دین با گوشت، پوست و جان این مردم عجین شده است.

وی افزود: عامل دوم، مردمی بودن نظام است چراکه از شکل نظام تا مسئولان آن را از صدر تا ذیل، مردم انتخاب می کنند و رهبر انقلاب را خبرگانی تعیین می کنند که ملت آنها را انتخاب کرده است.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه این نظام کاملا مردمی است، گفت: مردم این نظام را از خود می دانند و پای آن ایستاده اند و در مشکلات و سختی های نظام هر جا حضور مردم لازم بوده است با جان و دل آمده اند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی افزود: مردم در هشت سال جنگ تحمیلی، در همه مجموعه انتخابات و راهپیمایی ها شرکت کرده اند و نظام را از خودشان می دانند.

وی حاکمیت ولی فقیه را عامل سوم ماندگاری نظام جمهوری اسلامی بیان کرد و گفت: ولایت فقیه برگرفته از مبنای کاملا عقلایی است و ریشه در فقه شیعه دارد؛ مردم راه خود را پیدا کرده و مانند سرو قامت کشیده ای پشت سر ولی فقیه، محکم ایستاده اند.

خطیب جمعه تهران افزود: چهارمین عامل ماندگاری نظام جمهوری اسلامی، وحدت مردم است؛ مردم ما با همه اختلاف سلیقه ای که در هر نظام آزاد، امری طبیعی است، در حفظ نظام و استقلال آن و ایستادگی مقابل بیگانگان، وحدت دارند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی روحیه انقلابی را پنجمین عامل ماندگاری نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: مردم ما همان روحیه انقلابی سال 1357 را دارند و دیدید که در 9 دی 1388 و 22 بهمن سال گذشته با چه شوری به صحنه آمدند.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال جهاد اقتصادی ازجانب رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: در واژه جهاد، معنای جهش و داشتن انگیزه مقدس نهفته است بنابراین جهاد اقتصادی به معنای تلاش همه جانبه و جهش در عرصه اقتصادی برای مقابله با دشمن است.

خطیب جمعه تهران با تشریح شاخص‌های مهم جهاد اقتصادی اظهار داشت: یکی از این شاخص ها رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی است که در برنامه پنجم آمده است.

وی افزود: کاهش فاصله دهک های بالا و پایین جامعه و یک رقمی شدن نرخ بیکاری از دیگر شاخص های مهم جهاد اقتصادی است.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش گفت: تاکنون تلاش های خوبی برای ایجاد اشتغال در کشور انجام شده و برنامه های خوبی نیز در دست اجراست که انتظار می رود در سال جهاد اقتصادی به بار بنشیند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی تصریح کرد: مخاطبان سال جهاد اقتصادی فقط نخبگان و فعالان اقتصادی نیستند بلکه همگان و به خصوص دستگاه‌های فرهنگی نیز باید فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند.

وی گفت: دستگاه‌های فرهنگی به خصوص صدا و سیما همان گونه که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها نقش خوبی ایفا کردند، باید در سال جهاد اقتصادی نیز با ترویج فرهنگ ساده‌زیستی و دوری از تجمل و اشرافی‌گری، فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهند.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: نباید با نامگذاری امسال برخورد شعاری صورت گیرد و مقام معظم رهبری از هر گونه هزینه کردن برای نوشتن نام امسال و تبلیغات شعارگونه منع کرده‌اند.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره به تحولات منطقه گفت : خیزش مردمی در کشورهای منطقه با هدف اسلام خواهی و عزت طلبی شکل گرفته است.

وی ادامه داد : مردم این کشورها می خواهند خودشان باشند و امریکا سرنوشت آنها را رقم نزند .

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی با اشاره به اینکه امریکا و غرب از حقوق بشر همواره استفاده ابزاری می کنند گفت : مردم لیبی سی روز تحت بمباران دیکتاتور این کشور بودند و امریکا و اروپا تنها نظاره گر کشتار مردم بیگناه بودند اما به محض انکه مسئله نفت پیش امد و منافعشان در خطر افتاد وارد عمل شدند .

امام جمعه موقت تهران گفت : اوباما دروغ می گوید که برای نجات مردم لیبی وارد عمل شده است اگر اینگونه بود چرا از اول این موضع را اتخاذ نکردند .

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی درادامه سخنانش با اشاره به اینکه رویه امریکا پروراندن دیکتاتورها و حذف انهاست افزود: امریکا میلوسویچ را درکشتار میلیونها مسلمان بوسنی و هرزگوین و صدام را در جنگ افروزی و کشتار جمعی مردم بی گناه حمایت کرد و در مدت 40سال حکومت قذافی نیز همواره از این دیکتاتور حمایت کرده است .

وی گفت: برخورد امریکا با دیکتاتورهایی نظیر قذافی کاملا شعاری و دوگانه است .

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در ادامه خطبه دوم با بیان اینکه قیام بحرین در میان قیام‌های منطقه خاورمیانه یکی از مظلومترین قیام‌هاست گفت: رسانه‌های استکباری سعی می‌کنند این قیام را تحریف شده نشان دهند.

وی افزود: این قیام مانند قیام تونس، مصر، لیبی و یمن است که ماهیت آن اسلام خواهی است .

امام جمعه موقت تهران گفت: رسانه های استکباری وانمود می کنند که در بحرین قیام ، قیام طاغوتی است و قصه شیعه و سنی است که اینطور نیست .

خطیب نماز جمعه تهران افزود :در دستگیری های اخیر ، اشغالگران بحرین برخی از مردم اهل سنت را دستگیر کردند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی سانسور اخبار مربوط به بحرین در رسانه های استکباری را جانکاه دانست و اضافه کرد : حقوق بشر زیرپا گذاشته شده است ، ده ها نفر در بحرین مفقود هستند ، صدها نفر دستگیر شده اند، زن ها و حتی زنان باردار را دستگیر کردند و نا امنی در این کشور غوغا می کند اما گویا در بحرین هیچ حرکتی نیست و هیچ خبری نیست .

امام جمعه موقت تهران با بیان این مطلب که بیمارستان ها در بحرین تحت محاصره نیروهای امنیتی است و مجروحان را شکنجه می کنند گفت : حقوق بشر کجاست این جنایات در بحرین صورت می گیرد پس کجایید،نهادهای بین المللی این جنایات بزرگ در بحرین در حال انجام است و انسانیت زیر پا گذاشته شده است اما شما سکوت کرده اید .

خطیب نماز جمعه تهران گفت :ما وهابیت را مترادف با اهل سنت نمی دانیم و اینها را یک فرقه استعمار ساخته می دانیم . آنها با هر کسی که اینها مخالفند فتوا می دهند که خونش، مالش و ناموسش مباح است ، یک فتوای ضد پیامبر اکرم (ص) است .

حجت االاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی گفت : به انهایی که تحت تاثیر این فتواها هستند می گویم خودتان را جهنمی نکنید ، مسلمان کشی گناهی بزرگ است .

خطیب نماز جمعه این هفته تهران خطاب به ال خلیفه و ال سعود گفت : فکر نکنید با این کشتارها و ریختن خون بی گناهان حکومت تان پایدار می ماند، هر قطره خونی که از مظلومی به زمین ریخته می شود شما به نابودی خود نزدیک می شوید.

امام جمعه موقت تهران در پایان تاکید کرد :هر که با مردمش ظالمانه رفتار کند خداوند نابودش می کند .

امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران به جوانان توصیه کرد از فرصت جوانی به نحو مطلوب استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی گفت: مرگ از قوانین عالم ممکنات است، دنیا جای کار و عمل، و قیامت جای جزاست.

وی افزود: سرمایه آخرت، عمل صالحی است که از پیش فرستاده می شود و به جوانان توصیه می کنم از فرصت جوانی و از این سرمایه برای جهان ابدی استفاده کنند.

امام جمعه موقت تهران گفت: شرایط و موانع استجابت دعا در آیات و روایات آمده و گناه یکی از موانع استجابت دعاست.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی اظهار داشت: یکی دیگر از موانع استجابت دعا، روراست نبودن با خداست و این یک رذیله است.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) افزود: کف صداقت این است که دل و زبان انسان یکی باشد و فردی که با خدای خودش روراست نیست نباید انتظار استجابت دعا داشته باشد.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حق معرفت چیست و چه کنیم که حق معرفت خدا را ادا کنیم، گفت: در روایات آمده است آن کس که خدا را بشناسد، خدا را دوست می دارد و جهان را جلوه جمال و کمال خدا می بیند.

حجت الاسلام و المسلمین خاتمی حب دنیا را ریشه معاصی دانست و افزود: هنگامی که محبت دنیا از جان انسان بیرون رود، دیگر گناه دیده نمی شود.

وی گفت: آن کس که معرفت حقیقی به خدا دارد خدا را از یاد نمی برد و در هر لحظه و همه جا به یاد خداست.

کد خبر 131123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز