همشهری آنلاین:سازمان‌های ایمنی هسته‌ای فرانسه چهارشنبه 16 مارس نگرانی عمیق خود را مورد مخزنی که میله‌های سوخت هسته‌ای مصرف‌شده در نیروگاه زلزله‌زده فوکوشیما در ژاپن در آن نگهداری می‌شود، ابراز کردند و یکی از آنها گفت "48 ساعت آینده" برای سرد نگهداشتن ایمن این میله‌ها حیاتی خواهد بود.

nuclear plant

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان ایمنی هسته‌ای فرانسه (ASN) در بیانیه‌ای اعلام کرد حوضچه میله‌های سوخت در رآکتور شماره 4 این نیروگاه "یک نگرانی عمده" به شمار می‌آید.

تیری شارل، رئیس ایمنی کارخانه،‌آزمایشگاه، حمل و نقل و مواد زائد در موسسه "حفاظت رادیولوژیک و ایمنی هسته‌ای" (IRSN) فرانسه گفت: "48 ساعت آینده بسیار تعیین‌کننده خواهد بود."

او گفت: "من بدبین هستم، به این علت که از یکشنبه شاهد بوده‌ام که تقریبا هیچکدام از راه‌حل‌های آنها موثر واقع نشده است."

او این موقعیت را "یک خطر عمده" خواند؛ اما افزود: "همه چیز از دست نرفته است، و امیدوارم ژاپنی‌ها بتوانند راهی پیدا کنند."

این مخزن حاوی میله‌های سوختی است که پس از استفاده در رآکتور همچنان بسیار رادیواکتیو باقی می‌مانند.

این میله‌ها درون استخری عمیق حاوی آب غوطه‌ور نگهداشته می‌شوند ‌تا زمانی درجه حرارت‌شان پایین بیاید و به حدی برسد که بتوان آنها را جابه‌جا کرد. اما این آب با وجود تلاش مهندسان برای تجدید آن در حال بخار شدن بوده است.

بر خلاف میله‌های سوخت در حال استفاده درون محفظه رآکتور، میله‌های سوخت مصرف‌شده بوسیله یک مخزن بتونی مسلح که برای جلوگیری از نشت گازها و ذرات رادیواکتیو طراحی شده است، احاطه نشده‌اند.

به گفته کارشناسان فرانسوی در عوض این میله‌ها در ساختمانی که به طور کلی واحد 4 را می‌پوشانند قرار دارند و این ساختمان به شدت آسیب دیده است.

به گفته این دو سازمان اگر آب این مخزن خشک شود،‌ این میله‌ها ممکن است بیش از حد داغ شوند و غلاف فلزی که در آنها سوخت را احاطه می‌کند ممکن است از هم گسیخته شود، و خطر آزادی مستقیم رادیواکتیو به جو تشدید شود.

IRSN در بیانیه‌اش گفت که حوضچه واحد شماره 4 "در حال جوشیدن" است.

"بدون تجدید آب درون حوضچه، مجموعه میله‌های سوختی در چند روز آینده در معرض هوا قرار می‌گیرند. اگر آب حوضچه خشک شود، این امر نهایتا به ذوب‌شدن سوخت منجر می‌شود."

IRSN گفت در حدود ساعت 6 صبح به وقت محلی در روز چهارشنبه (ساعت 2100 به وقت گرینیچ در روز سه‌شنبه) "نیروهای واکنش‌کننده به علت دوز بالای رادیواکتیو در محل- حدود 400 میلی‌سیورت در ساعت - نتوانستند به حوضچه نزدیک شوند."

به گفته کارشناسان یک دوز منفرد 100 میلی‌سیورتی می‌تواند خطر چندین نوع سرطان را بالا ببرد.

شارل درباره حداکثر میزان رادیواکتیوی که ممکن است آزاد شد، گفت: "این میزان ممکن است به حد میزان آزاده شده در نیروگاه چرنوبیل برسد."

فاجعه سال 1986 در اوکراین تحت حکمرانی شوروی، باعش آزاد شدن 12 میلیارد میلیارد بکاکورل رادیواکتیویته شد، که 30000 برابر مجموع رادیواکتیویته آزاد شده از کل تاسیسات هسته‌ای جهان در یک سال است.

 more  10 افسانه در مورد فاجعه چرنوبیل

انفجاراتی که در ساختمان‌های خارجی راکتورهای 1، 2 و 3 در فوکوشیما رخ داده است که پس از ابرزمین‌لرزه 11مارس به طور خود کار از کار افتاد بودند.

به گفته IRSN راکتورهای‌های 4، 5 و 6 از قبل به خاطر تعمیرات خاموش شده بودند،‌ اما از کار افتادن پمپ‌هایی که آب را برای خنک کردن حوضچه حاوی میله‌های سوختی مصرف شده، فراهم می‌کردند، به علت ضربه ناشی از سونامی به دنبال زمین‌‌لررزه، آبرسانی به آنها را با مانع روبه‌رو کرده است.

IRSN گفت درجه حرارت در حوضچه‌های راکتورهای شماره 5 و 6 "به تدریج در حال افزایش است."

"بدون سیستم سردکننده، آب درون این حوضچه‌ها در طول چند روز شروع به جوشیدن می‌کند. بر اساس اطلاعات تاییدنشده، ژنراتورهای دیزلی اضافی در حال نصب شدن هستند تا سرد کردن این حوضچه‌ها را تضمین کنند."

کد خبر 130675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز