همشهری آنلاین: شمار قربانیان زلزله و سونامی در ژاپن در پی وقوع زمین لرزه مرگبار و پس لرزه‌های آن که قدرت برخی از آنها بیشتر از 6 ریشتر بود و موجب واژگونی خودروها و غوطه ور شدن آن‌ها در آب و آتش سوزی‌های گسترده شد رو به افزایش است.

 سونامی گسترده ای در مناطق ساحلی ژاپن

japan

به گزارش ایرنا ، رسانه‌های گروهی ژاپن از افزایش شمار قربانیان زمین‌لرزه روز جمعه در این کشور خبر دادند و اعلام کردند: شمار قربانیان زمین لرزه 9/8 ریشتری و سونامی بعدی آن رو به افزایش است به طوری که منابع خبری از پیدا شدن 200 تا 300 جنازه در شهر سیندای خبر داده‌اند. گزارش‌ها حاکی است دستکم 20 پس لرزه رخ داده است که برخی از آنها بیشتر از 6 ریشتر قدرت داشته است.

زمین لرزه‌هایی که شهرها و روستاهایی چندین کشور منطقه در امتداد خط ساحلی به دو طول دو هزار و 100 کیلومتر به شدت تکان داده است.

  more نخستین تصاویر از زلزله و سونامی مهیب ژاپن

گزارش شده است که کشتی‌ها و قایق‌های ماهیگیری در امواج سونامی که طول آن به 7 تا 10 متر می‌رسید ، واژگون شده و به داخل مناطق ساحلی پرت شوند.

امواج سهمگین دریا در مناطق ساحلی شهر 'سن دای' در شمال توکیو موجب شد چندین ساختمان جابجا شوند و بدنبال آن آتش سوزی های گسترده ای رخ داده است.

در همین حال ، نائوتو کان نخست وزیر ژاپن با اعلام حالت اضطراری اعلام کرد که زمین لرزه خسارت بسیار عظیم و سنگینی بر جای گذاشته است.

امواج سهمگین سونامی غرش کنان هرچیزی را که در سر راه آن قرار داد با خود می‌برد و بسیاری از خانه‌ها به دلیل ترکیدن لوله‌های گاز دچار آتش سوزی شده‌اند. وزارت دفاع ژاپن نیز اعلام کرده است که کار اعزام نیرو به مناطق زلزله زده آغاز شده است

و از بالگردها برای امداد رسانی استفاده خواهد شد.

گزارش های حاکی است آتش سوزی بزرگی در پالایشگاه نفت ' سوسمو ' در شهر ' ایچی هارا ' در استان ' چی با ' در نزدیکی توکیو رخ داده است و دود غلیظی فضای آسمان را پر کرده است.

این درحالی است که در استان میاگی در شمال شرق ژاپن آتش سوزی در یک توربین نیروگاه برق هسته‌ای گزارش شده است.

رسانه‌های ژاپنی نوشتند که این کشور روی خط آتش (زلزله) قرار دارد و 90 درصد از زمین لرزه‌های جهان در این کشور رخ می‌دهد.

تاکنون شماری از کشورهای از جمله جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای ارسال کمک های انساندوستانه به ژاپن اعلام کرده‌اند.

کد خبر 130192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز