گروه بین‌الملل: راهبرد تازه‌ آمریکا در‌مورد عراق که امروز از‌سوی جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی تلویزیونی به اطلاع مردم آمریکا ‌رسید، از هم‌اکنون چالش میان موافقان و مخالفان دخالت نظامی آمریکا در عراق را نمایان کرده است.

روزنامه فیلادلفیا اینکو ایر نوشت که بوش هنوز درنیافته است که اهداف آمریکا در عراق برای ایجاد یک دموکراسی نوپا، واقع‌گرایانه نبوده است و او باید به محتوای گزارش بیکر درباره گفت وگو با همسایگان عراق عمل کند.

به نوشته مطبوعات آمریکایی، بوش در سخنرانی خود خواستار بودجه  زیادتری برای جنگ در عراق شد و صدمیلیارد دلار دیگر از کنگره درخواست کرد.

علاوه بر آن وی درصدد است بیست هزار نیروی تازه نفس دیگر به عراق اعزام کند.در همین رابطه بوش به کمکهای بشردوستانه به عراق و تقویت توان رزمی نیروهای عراقی با همکاری نیروهای امریکایی اشاره دارد.

تغییرات سیاسی در افراد درگیر در دخالت امریکا در عراق از جمله انتصاب سفیر تازه امریکا در عراق به نوشته روزنامه های امریکایی از جمله نیویورک تایمز  را باید در همین راستا ارزیابی کرد.

راهبرد تازه آمریکا در حالی از سوی بوش اعلام شد که در گزارش بیکر – هامیلتون از دولت امریکا خواسته شده بود از تعداد سربازان امریکایی در عراق بکاهد و جدول زمانبندی شده ای را برای خروج از عراق اعلام کند.

رییس جمهوری امریکا پس از دریافت گزارش بیکر- هامیلتون گفته بود که برای تصمیم گیری در مورد سیاست امریکا در عراق عجله نخواهد کرد و خود هنگامی که زمان آن رسیده باشد نظر خود و سیاست آتی امریکا در عراق را اعلام می‌کند.

مطبوعات امریکا در آستانه سخنرانی بوش به این نکته نیز اشاره کردند که دولت امریکا هنوز راهبردی اساسی برای عراق ندارد و کادر تازه باید پوشش اطلاعاتی بهتری داشته باشد.

برکناری رامسفلد و ابوزید نیز به نظر می‌رسد نظر مردم امریکا را در مورد دخالت امریکا در عراق چندان تحت تاثیر قرار ندهد.

اکثریت سناتورهای دموکرات که مخالف سیاست امریکا در عراق هستند ولی به نظر می‌رسد که با راهبرد تازه بوش در عراق به عنوان آخرین گزینه ممکن برای رهایی از بن بست بوجود آمده در عراق موافقت کنند ولی به نوشته واشنگتن پست این موضوع به منزله تایید سیاستهای وی نخواهد بود.

کد خبر 13032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز