احمد افشار: نشست خبری سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت سالروز تاسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با حضور محمد علی منفرد مدیرکل روابط عمومی وزارت ارشاد و حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور دیروز در سالن معاونت سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.

وزیرفرهنگ

حسینی در ابتدای نشست گفت: با توجه به پیش‌رو بودن روز 18 اسفند سالروز تاسیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، سعی می‌کنیم نشست خبری امروز را به این موضوع اختصاص دهیم و فعالیت کانون‌ها را در سال گذشته مورد بررسی قرار دهیم. وی افزود: طبق قولی که از رئیس‌جمهور گرفته‌ایم، در پایان سال جلسه‌ای با حضور هزاران نفر از اعضای ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خواهیم داشت که هم رئیس‌جمهور در جریان فعالیت‌های کانون‌ها قرار بگیرد و هم مسئولان جوان کانون‌ها با وظایف خود بیشتر آشنا شوند.

وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه در پایان سال 89 و با یک ارزیابی کلی در مجموع یکسال پربار و پررونق در عرصه فرهنگی کشور داشته‌ایم اضافه کرد: برگزاری حدود 7 جشنواره گواهی بر این مدعاست. سه‌شنبه هم روز اختتامیه جشنواره «منظومه آیات قرآن» است که این جشنواره برای نخستین بار برگزار شد. حسینی با اشاره به استقبال شرکت‌کنندگان از جشنواره‌ها ادامه داد: در تمام این فعالیت‌ها رشد قابل‌توجهی را شاهد بوده‌ایم. افزایش تعداد شرکت‌کنندگان و آثار ارسالی به جشنواره‌های فرهنگی هنری نشان می‌دهد که فعالان این عرصه به‌صورت جدی مشغول عمل هستند. وی افزود: تنوع در آثار سینمایی، هنرهای تجسمی و دیگر رشته‌های هنر نیز بیانگر فراگیری بیشتر برنامه‌های امسال نسبت به سال‌های پیش است. در مجموع امسال سال فرهنگی خوبی بود و برای جهش‌های بزرگ در سال 90 آماده هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مجوزهای انتشار کتاب و طولانی شدن روند آنها هم اظهار کرد: در مجموع با رضایت نسبی ناشران و نویسندگان مواجهیم و در تماس‌های دائم و مختلفی که با آنها داریم به‌خوبی نسبت به این موضوع آگاهی پیدا کرده‌ایم؛ چراکه ما دائم با این دوستان در ارتباط هستیم و این ارتباط خواسته‌ دولت دهم است. حال اگر در این میان کتابی به‌دلیل مواردی چون نادیده گرفتن ارزش‌های اخلاقی دچار مشکل شود، امری طبیعی است و ما نمی‌توانیم نسبت به این موارد بی‌تفاوت باشیم؛ چراکه برخی مسائل ممکن است با ارزش‌های ما همخوانی نداشته باشد.

حسینی درباره‌ مشکلات پیش‌آمده پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که در زمینه‌های مختلف هنری از جمله سینما مطرح شده است، گفت: یارانه‌ای که ما به بخش‌های مختلف اختصاص می‌دهیم هیچ کاهشی پیدا نکرده و حمایت‌های قبلی ما همچنان ادامه دارد. در سال آینده هم بودجه بخش فرهنگی افزایش پیدا خواهد کرد. اکنون ممکن است که هزینه‌ها کمی افزایش داشته باشد اما به‌هرحال ما در پی آن هستیم که در این زمینه حمایت‌های خاصی را صورت دهیم؛ اکنون هم این موضوع درحال پیگیری است و حتی در دومین جلسه شورای‌عالی سینما با حضور ریاست محترم جمهوری هم این مسئله مطرح شد. اما از آنجا که در آن زمان اطلاعات دقیقی در زمینه تغییر قیمت‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها وجود نداشت، نمی‌شد تصمیم‌گیری قطعی در این زمینه داشت.

حسینی درباره تبدیل معاونت سینمایی به سازمان سینمایی هم گفت: کلیت این طرح به تصویب رسیده و پس از پیگیری جزئیات، این مسئله در سال 1390 محقق خواهد شد. عضو شورای انقلاب فرهنگی افزود: گسترده‌ترین فعالیت‌های وزارت ارشاد مربوط به مساجد است. تا به حال 9 هزار و 400 کانون فرهنگی هنری مساجد به بهره‌برداری رسیده است و قصد داریم سال آینده 60درصد امکانات را به مساجد روستاها اختصاص دهیم؛ چون در روستاها امکانات و فعالیت هنری نداریم. کانون‌ها می‌توانند در عرصه فرهنگی کشور بسیار مؤثر باشند. انتشار نشریات محلی، فعالیت‌های هنری آماتور و آموزش‌هایی که می‌تواند در این کانون‌ها صورت گیرد به نوعی کادرسازی برای فعالیت‌های فرهنگی کشور است.

در ادامه این نشست حمیدرضا ارباب سلیمانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد 3 محور اصلی وجود دارد؛ راه‌اندازی، توسعه کتابخانه‌های مساجد و آموزش نیروی انسانی. در این عوامل شاهد یک توسعه کمی و کیفی هستیم و حتی تعدادی از کانون‌ها به خاطر رشد و بالندگی تبدیل به کانون‌های تخصصی شده‌اند. در حال حاضر 400 کانون تخصصی در 18 رشته فرهنگی فعالیت می‌کنند که این موضوع فرصتی است برای برون سپاری فعالیت‌های وزارت ارشاد. تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز قرار است تعداد کانون‌های تخصصی به 2هزار و 500 مورد برسد.

کد خبر 129905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز