گروه اقتصادی: قیمت‌ طلا در بازارهای جهانی رو به صعود است اما سرعت این افزایش، کند است، درحالی که بازار سکه و طلای داخلی روزهای پرالتهابی را سپری می‌کند و شتاب افزایش قیمت در آن سریع است.

بازار سکه و ارز

وضعیت حاکم بر بازار داخلی به گونه‌ای است که برخی کارشناسان، نرخ فعلی طلا و ارز را غیرواقعی (حبابی) می‌دانند؛ هرچند بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها به تازگی وارد عمل شده و حراج شمش و سکه را آغاز کرده اما به اعتقاد کارشناسان این ورود دیرهنگام است؛ به گونه‌ای که التهاب بازار طلا به بازار ارز هم کشیده شده است. طلا در بازارهای جهانی روز گذشته دوباره مسیر صعودی را در پیش گرفت و هر اونس طلا بیش‌از 1420 دلار معامله شد و البته تحت‌تأثیر افزایش قیمت جهانی و عوامل دیگر نظیر نقدینگی سرگردان در بازار و هجوم واسطه‌ها به بازار طلا به‌عنوان پناهگاه امن برای حفظ ارزش دارایی هایشان در کوتاه مدت، ارزش طلا و سکه در بازار داخلی ایران افزایش قابل توجهی را تجربه کرد.

وعده حراج شمش طلا و گسترده شدن شبکه توزیع سکه‌های گرمی با پیوستن بانک ملی به بازار رسمی عرضه طلا نتوانست از التهاب در بازار سکه و طلا در بازار داخلی ایران بکاهد و حباب قیمت را بشکند. چرا؟ آیا بانک مرکزی با تاخیر طولانی از خواب زمستانی بیدار شده و از قافله رکوردشکنی‌های پیاپی سکه در بازار آزاد عقب افتاده است؟

به گزارش همشهری، طلا در بازارهای جهانی روز گذشته دوباره مسیر صعود را در پیش گرفت و هر اونس طلا بیش از 1420 دلار معامله شد و البته تحت‌تأثیر افزایش قیمت جهانی و البته عوامل دیگر نظیر نقدینگی سرگردان در بازار و هجوم واسطه‌ها به بازار طلا به‌عنوان پناهگاه امن برای حفظ ارزش دارایی هاشان در کوتاه مدت، ارزش طلا و سکه در بازار داخلی ایران افزایش قابل توجهی را تجربه کرد.

روز گذشته در بازار تهران حتی سکه طرح جدید رکورد 400هزار تومان را شکست اما در ساعت پایانی فعالیت بازار، ارزش هر قطعه سکه طرح قدیم و جدید به‌ترتیب 450 و 397 هزار تومان قیمت خورد. نیم سکه و ربع سکه هم به‌ترتیب 198 و 108 هزار تومان فروخته شد و میهمان تازه وارد بازار سکه و طلا یعنی سکه یک‌گرمی مورد تایید بانک مرکزی 53هزار تومان به‌فروش رفت؛ هرچند بانک مرکزی برابر اعلام قبلی امروز حراج شمش طلا را در بانک کارگشایی کلید خواهد زد اما برخی فعالان بازار معتقدند این سیاست بانک مرکزی بیشتر می‌تواند تقاضای واحدهای تولید طلا و سرمایه‌گذاران کلان را پوشش دهد و از این‌رو افزایش ارزش سکه و طلا در بازار آزاد تهران چندان دور از ذهن نخواهد بود.

نقدینگی سرگردان در دست مردم و نگرانی بخشی از سپرده‌گذاران نزد بانک‌ها از کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در سال آینده از یک سو و تزریق نقدینگی ناشی از پرداخت یارانه‌های نقدی از سوی دیگر، باعث شده تا برخی از مردم مازاد نقدینگی خود را به خرید طلا و سکه اختصاص دهند و همین تقاضای کاذب باعث بازارگرمی فروشندگان هم شده؛ به‌ویژه اینکه تشدید تقاضا در روزهای پایانی سال قابل پیش‌بینی بود اما بانک مرکزی با این استدلال که افزایش ارزش طلا و سکه ناشی از افزایش قیمت جهانی است تا‌کنون از ورود رسمی به بازار برای عرضه سکه خودداری کرده است. البته محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر، نوسانات قیمت دلار و نفت را دلیل اصلی تغییرات قیمتی طلا در داخل قلمداد کرده است.

به گزارش فارس، فرید ضیاءالملکی، کارشناس بانکی هم قیمت‌های طلا در بازارهای داخلی در روزهای اخیر را همراه با حباب دانست و گفت: افزایش کاذب قیمت دلار دلیل اصلی حباب موجود در بازار طلا و سکه است.

کد خبر 129562

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز