همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه در خصوص واکنش خارجی به حصر کروبی و موسوی گفت: مسائل مربوط به داخل کشورمان مسئله داخلی است و هیچ کشوری اجازه دخالت در آن را ندارد.

 به گزارش ایلنا، رامین میهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه پس از حصر موسوی و کروبی، آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است آیا برخی از اقدامات داخل کشور منجر به طرح این نوع اتهامات علیه کشورمان نمی‌شود‏،گفت: مسائل مربوط به داخل کشورمان مساله‌ای کاملا داخلی است و هیچ کشوری اجازه ندارد در آن دخالت کند و این موضوع نمی‌تواند دستاویزی برای آمریکا و برخی کشورهای غربی باشد که فشارهایی که طی سال‌ها به ملت‌های منطقه آورده‌اند را فرافکنی کنند و با عوض کردن صورت مساله سعی کنند توجه افکار عمومی را به موضوعات غیر واقعی انحراف دهند.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص گزینه نظامی علیه قذافی از سوی برخی کشورهای غربی اظهار داشت: ما هر نوع خشونت علیه مردم لیبی آن هم به شکل غیر‌انسانی که در این کشور اتفاق افتاده را محکوم می‌کنیم و امیدواریم حاکمانی که اقبال عمومی را پیش خود ندارند‏، با روش‌های عاقلانه‌تری صحنه را ترک کنند و اجازه ندهند کشور و مردمشان به خاک خون کشیده شوند و یا تهدید گردند.

وی در عین‌حال تصریح کرد: البته شرایط لیبی نباید بهانه‌ای برای دخالت کشور‌های دیگر باشد و نباید سبب سوء استفاده آنها گردد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر وزیر امور‌خارجه آمریکا مبنی بر عدم رعایت حقوق بشر در ایران،گفت: رویکرد سیاسی و رفتار مقامات آمریکایی نسبت به حقوق بشر به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل جهت تضعیف حقوق بشر محسوب می‌شود و بزرگ‌ترین ضربه را به این مساله وارد می‌کند وهمه به خاطر دارند که خانم کلینتون چگونه از رژیم حسنی مبارک حمایت کرد و یا رفتار نظامیان آمریکا در به خاک و خون کشیدن شهروندان افغانستان و همین اواخر نیز کشته شدن بیش از 80 نفر از زنان و مردان و کودکان این کشور را کسی از یاد نمی‌برد.

مهمانپرست تاکید کرد: اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص حقوق بشر موجب مضحکه این مساله شده است و آنها باید پاسخگوی حقوق بشر در آمریکا و رفتارهای غیر انسانی که در زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب می‌شود، باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص گزارش اخیر آمانو که از وجود مدارکی خبر داده بود که دال بر نظامی بودن فعالیت هسته‌ای ایران دارد و اینکه آیا آژانس اجازه دارد بدون اثبات مدارک آن را دلیلی بر فعالیت‌های هسته‌ای کشوری قرار دهد، گفت: داستان مدارک ادعایی بحثی کهنه است که به هیچ وجه مستند قانونی و حقوقی ندارد و برخلاف رویه‌ای است که آژانس باید نسبت به اعضای متعهد خود داشته باشد.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: آژانس نباید اجازه دهد مسائل سیاسی و فشار کشورهای غربی در تصمیم گیری‌ها و مواضع‌اش موثر باشد و ما در چارچوب توافقاتی که داشتیم ابهامات را برطرف کرده‌ایم و مباحث مطرح شده انحرافی است و هیچ وقت سندی به ما داده نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه پس از ادعای بازداشت موسوی وکروبی آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است آیا برخی از اقدامات داخل کشور منجر به طرح این نوع اتهامات علیه کشورمان نمی‌شود‏،گفت: مسائل مربوط به داخل کشورمان مساله‌ای کاملا داخلی است و هیچ کشوری اجازه ندارد در آن دخالت کند. مسائل مربوط به افراد در داخل کشور ما در چارچوب حقوقی و توسط مقامات قضایی رسیدگی می‌شود واین موضوع نمی‌تواند دستاویزی برای آمریکا و برخی کشورهای غربی باشد که فشارهایی که طی سال‌ها به ملت‌های منطقه آورده‌اند را فرافکنی کنند و با عوض کردن صورت مساله سعی کنند توجه افکار عمومی را به موضوعات غیر واقعی انحراف دهند.

وی تاکید کرد: آنچه که می‌تواند مورد تایید حرکت‌های مردمی در کشورها باشد احترام به نظر اکثریت مردم جامعه است و نظر اکثریت مردم نسبت به مداخلات خارجی موضوعی قابل مشاهده است و در مورد کشورمان نیز اگر کسی مایل است نظر مردم را بشنود باید به نظر اکثریت توجه داشته باشند و اتفاقی که برای سی و دومین سال در 22 بهمن امسال تکرار شد، نشان‌دهنده حمایت قاطع مردم از نظام است.

مهمانپرست تاکید کرد: اینکه مقامات آمریکایی توانایی شنیدن نظر اکثریت مردم را ندارند و برخی از صحنه‌های ساختگی داخل توجه می‌کنند ، مشکل آنهاست.

دستیار ارشد وزیر امور‌خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت امام موسی صدر و پیگیری‌های وزارت خارجه در این ارتباط با توجه به شرایط لیبی،گفت: در مورد سرنوشت امام موسی صدر تمام توان خود را برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت وی انجام داده‌ایم، امیدواریم بتوانیم به زودی اخبار خوبی رادر این ارتباط داشته باشیم.

وی در خصوص دیدار صالحی و کاترین اشتون در ژنو گفت: در این دیدار مجددا بر آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری و پرداختن به موضوعات مشترک ایران و 1+5 تاکید شد و نشان‌دهنده این است که اگر طرف مقابل ما آمادگی گفت وگو را داشته باشد و روی موارد مشترک طرفین تاکید کند مشکلی وجود ندارد و ما مذاکرات را دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین تحولات نیروگاه بوشهر گفت: در نیروگاه بوشهر برای تست مجدد و آزمایشات فنی به دنبال مساله‌ای که برای یکی از پمپ‌های خنک‌کننده نیروگاه اتفاق افتاد، قرار شد که سوخت آن تخلیه شود و آنچه برای ما اهمیت دارد رعایت مسائل ایمنی است که با مشورت روسیه و اطلاع آژانس در دستور کار قرار گرفت.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی در خصوص عبور ناوهای کشورما از کانال سوئز، گفت: این مساله طبیعی است که کشورهای منطقه برای ایجاد ثبات و امنیت باید توانایی لازم را داشته باشند و جمهوری اسلامی ایران نیز مقتدرانه از امنیت خود و منطقه حمایت می‌کند و در انجام این برنامه توافقات خوبی با کشور سوریه برای همکاری بیشتر امنیتی به عمل آمده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص آمادگی ایران برای کمک انسان دوستانه به لیبی و آمادگی‌پذیرش مجروحان وقایع لیبی در ایران گفت: کشتار مردم لیبی یکی از نادرترین اتفاقات است و ما اعلام کرده‌ایم آماده هرنوع کمک رسانی در جهت مسائل انساندوستانه هستیم و برای‌پذیرش زخمی‌ها نیز اگر شرایط آن به وجود بیاید، آمادگی داریم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ادامه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی گفت: رژیم غاصب صهیونیستی از هر روشی برای ادامه جنایات خود استفاده می‌کند ولی آنها باید بدانند هرچقدر بیداری اسلامی افزایش یابد و دولت‌های بیشتری با تکیه بر آرای مردم در منطقه شکل بگیرند، منافع این رژیم بیشتر تهدید می‌شود.

مهمانپرست در خصوص آخرین وضعیت علیرضا عسکری نیز گفت: یکی از موضوعات مورد پیگیری وزارت امور خارجه وضعیت عسکری است و در این راستا نیز آقای صالحی با رئیس سازمان صلیب سرخ جهانی نیز دیدار داشتند و امیدواریم همه کشورها احساس مسوولیت بیشتری کنند و شاهد اقدامات مسوولانه آنها باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ساخت جزایر مصنوعی در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز گفت: ساخت این جزایر اثرات مخربی در مسائل زیست محیطی دارد و جمهوری اسلامی مساله را دنبال می‌کند و معتقدیم با مشارکت و همفکری کشورهای منطقه باید از مواردی که به امنیت و بحث‌های زیست محیطی منطقه مربوط می‌شود مراقبت کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص وجود ناوهای آمریکایی و اولتیماتوم ایران برای خروج این ناوها ،گفت: خواست ملت‌های منطقه برای خروج نیروهای خارجی خواست ملت‌های منطقه است و توصیه جدی ما به آنها این است که منطقه را ترک کنند و بدون حضور آنها حتما امنیت منطقه بهتر خواهد شد.

مهمانپرست در پاسخ به این سوال که تحولات منطقه چقدر بر اقتصاد ایران تاثیر داشته است، گفت: به هر‌حال وقتی تحولی در منطقه رخ می‌دهد، ممکن است در شرایط اقتصادی منطقه تاثیر داشته باشد و مهم این است که وقتی حکومت‌های منطقه با پشتوانه مردمی شکل بگیرند که آماده همکاری‌های منطقه‌ای باشد حتما صلح و ثبات بیشتری شکل خواهد گرفت.

کد خبر 129540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز