گروه حوادث: نخستین جلسه‌ رسیدگی به اتهامات 54 متهم پرونده معروف به بیمه (اختلاس از بیمه ایران)، صبح دیروز در حالی در شعبه‌ 76 دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد که متهم ردیف اول پرونده، مبلغ اختلاس صورت‌گرفته را 3 میلیارد و نماینده بیمه 7 میلیارد تومان اعلام کردند.

2 چک برای یک پرونده

به گزارش ایسنا، ر ابتدای جلسه رسیدگی به این پرونده که با حضور 5 قاضی و به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی صورت گرفت، «شفیعی» نماینده دادستان با بیان کیفرخواست گفت: در این پرونده که براساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت تشکیل شده، چند نفر از مدیران بیمه ایران - شعبه‌های کرج و فاطمی تهران - متهم هستند که با به‌کار بردن ترفندهای گوناگون اقدام به برداشت وجوه از حساب شرکت بیمه کرده‌اند. وی در توضیح شگردهای به‌کار رفته توسط متهمان پرونده گفت: 4 متهم ردیف‌های اول پرونده از کارمندان بیمه بوده و 50 متهم ردیف‌های بعد در اجرای نقشه آنها همکاری و معاونت داشته‌اند که متهمان با صدور 2 چک بابت خسارت و دیه در یک پرونده، یکی برای زیان دیده و دیگری برای خود، تشکیل پرونده‌های خسارت واهی و صدور چک‌هایی به نام بستگان و آشنایان خود به‌عنوان زیان‌دیده و عدم‌واریز حق بیمه برخی بیمه‌گزاران، نقشه خود را به اجرا گذاشته‌اند که با توجه به تحقیقات صورت گرفته از متهمان و مطلعان و گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور و اداره حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، درخواست محاکمه و مجازات متهمان می‌شود.

3 ردیف اتهام برای 54 متهم

به گفته نماینده دادستان اتهام 4 متهم ردیف اول - کارمندان شرکت بیمه - مشارکت در اختلاس توأم با جعل است. وی اتهام متهمان ردیف 5 تا 23 را معاونت در اختلاس از طریق تشکیل شبکه‌ای با همکاری کارمندان بیمه و وصول وجه چک‌های به دست آمده از طریق اختلاس از شرکت بیمه ایران و تحصیل مال نامشروع و اتهام بقیه متهمان تا متهم ردیف 54 را معاونت در اختلاس توأم با جعل، تشکیل شبکه‌ چند نفری به واسطه همکاری با کارمندان بیمه و وصول وجه چک‌های ناشی از اختلاس شرکت بیمه ایران عنوان کرد و گفت: با توجه به تحقیقات صورت گرفته و اقرار متهمان و دفاعیات غیرموجه برخی از آنها، اتهامات انتسابی ثابت و محرز است و به استناد مواد مربوط به قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری و قانون مجازات اسلامی درخواست محاکمه و مجازات متهمان را داریم.

نماینده‌ بیمه ایران: اشد مجازات، استرداد وجوه و خسارت تأخیر

در ادامه‌ جلسه‌ رسیدگی به پرونده، نماینده بیمه ایران در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه تقاضای اشد مجازات مقرر در قانون برای 54 متهم پرونده و استرداد وجوه اختلاس شده و بازگرداندن خسارت تاخیر را دارد، گفت: متهمان ردیف اول تا چهارم پرونده با مشارکت در اختلاس، توأم با جعل و تشکیل پرونده‌های مالی و صدور چک‌های غیرواقعی، مبالغی را به‌صورت ناروا از شرکت خارج کرده‌اند. وی در ادامه افزود: متهم ردیف پنجم پرونده از طراحان و عوامل اصلی این جریان است که اظهاراتش در بازجویی‌ها موید این مطلب است.

متهم ردیف اول: سهم من فقط یک میلیارد و 120 میلیون تومان

در ادامه رسیدگی به پرونده، قاضی مدیر خراسانی، رئیس شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران، با تفهیم اتهام مشارکت در اختلاس از طریق جعل با تشکیل باند به مبلغ 7 و نیم میلیارد تومان به «م.ح.ن» - متهم ردیف اول پرونده- از وی خواست در این باره توضیح دهد که وی پاسخ داد: ارقام مطرح شده در کیفرخواست وجود ندارد. اختلاسی صورت نگرفته و باند و شبکه‌ای هم تشکیل نشده است.

وی ادامه داد: این اختلاس به پیشنهاد آقای «د.ف.ر» (متهم ردیف دوم) انجام شد. او پیشنهاد داد از حساب پول برداریم و گفت که «ب.ک» (متهم ردیف سوم) در شعبه‌ فاطمی این کار را انجام داده و من این پیشنهاد را پذیرفتم. اما اینکه در کیفرخواست مطرح شده این کار را آقای «ج.الف» (متهم ردیف پنجم) انجام داده این‌طور نبوده است بلکه من گفتم اگر اختلاسی انجام دهیم باید به وسیله‌ «ج.الف» وصول شود.

  • قاضی: چرا این فرد را برای وصول چک‌ها انتخاب کردید؟

متهم: او رفیق من بود و دلیل منطقی برای این انتخاب نداشتم، ما یک عامل برای وصول چک‌ها می‌خواستیم و به همین دلیل آنها را به «ج.الف» دادیم تا وصول کند و با مبالغ به دست آمده ملک خریدیم و ساختمان‌سازی کردیم که 33 درصد از چک‌ها هم سهم «ج.الف» بود که به او دادیم و در مجموع 800 میلیون تومان اختلاس کردیم که به واسطه متهم ردیف پنجم‌ وصول شد.

  • قاضی: آیا خود «ج.الف» در جریان این اختلاس قرار داشت؟

متهم: بله، بعدا باخبر شد و سهمش را گرفت. با سهمش در سال 84، در خیابان آیت‌الله کاشانی ملکی خرید که کل مبلغ آن 300 میلیون تومان بود، بعد از آن مرحله‌ دوم اختلاس را شروع کردیم اما من به هیچ‌کس نگفتم که این چک‌ها، چک‌های مربوط به اختلاس است و به متهم ردیف ششم هم می‌گفتم که چک مربوط به ماشین‌های تصادفی است و اگر او می‌دانست که چک‌ها متعلق به اختلاس است آنها را برای وصول کردن به خانواده‌اش نمی‌داد.

متهم ردیف اول در ادامه با قبول اینکه یک میلیارد و 120 میلیون تومان اختلاس کرده است، گفت: این مبلغ را درصورت ارائه اسناد می‌پذیرم و اگر اصل چک یا کپی برابر اصل، در سایر موارد را به من ارائه دهید آنها را هم می‌پذیرم.

  • قاضی: آیا این یک میلیارد و 120 میلیون تومان به غیر از 33 درصدی بود که به «ج.الف» دادید؟

متهم: بله 800 میلیون تومان جداست. همین میزان هم متهم ردیف دوم دریافت کرد و در مجموع حدود 3 میلیارد و 100 میلیون تومان می‌شود و اگر در کیفرخواست مبلغی حدود 7 میلیارد تومان عنوان شده فکر می‌کنم پرونده‌ شعبه کرج را با شعبه‌ فاطمی ادغام کرده‌اند.

متهم ردیف اول در ادامه دفاعیات خود گفت: به سازمان بازرسی کل کشور جسارت نمی‌کنم ولی شخص آقای «ز» را قبول ندارم، حرکت من را سیاسی کرد‌ه‌اند گفتند بگو پول را دادی به دکتر «ر». گفتم من اصلا دکتر «ر» را نمی‌شناسم.

  • قاضی: پرونده چنین حکایتی ندارد. شما راجع به‌خودتان صحبت کنید.

قاضی مدیرخراسانی در ادامه با خواندن بخشی از اظهارات متهم در تحقیقات مقدماتی، درباره‌ نحوه‌ برداشت از حساب بیمه ایران و دوستی با متهمان ردیف دوم، پنجم و متهم دیگری با پرونده‌سازی‌ از وی پرسید که متهم پاسخ داد ما پرونده‌سازی نداشتیم و این اظهارات را زمانی مطرح کردم که تعادل روحی نداشتم. ما تحصیل مال نامشروع و جعل نداشتیم. فقط اختلاس کردیم.

قاضی درباره‌ شیوه‌ برداشت از حساب بیمه سؤال کرد که متهم ردیف اول پاسخ داد: چک‌ها را متهم ردیف دوم در وجه یک اسم واهی می‌نوشت. شماره پرونده نیز یک شماره‌ واهی بود.

  • قاضی: اینکه چک با هماهنگی شما و متهم ردیف دوم با مبلغ، اسم و شماره پرونده‌ واهی صادر می‌شد و مبلغی در مقابل خسارت واهی صادر می‌کردید را می‌پذیرید؟

متهم: بله می‌پذیرم؛ اما یک میلیارد و 120 میلیون تومان را می‌پذیرم.
قاضی در ادامه، بخش دیگری از سخنان متهم در پرونده را قرائت کرد و درباره‌ مبلغ اختلاس پرسید که متهم گفت: ما اختلاس را از بهمن 84 شروع کردیم.
ماهی یک تا 3 فقره اختلاس انجام می‌دادیم و این کار تا سال 88 ادامه داشت، من نیاز مالی نداشتم. درآمد خوبی داشتم و فعال اقتصادی بودم اما وقتی به من پیشنهاد شد وسوسه شدم و پذیرفتم.

کد خبر 129392

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز